Până la finalului 2010, în China se vor vinde 17 milioane de maşini
În timp ce piaţa auto europeană şi cea nord-americană
înregistrează regrese de la lună la lună, piaţa auto
chineză pare o adevărată „sugativă” în ce priveşte vânzările de
maşini noi.
Conform estimărilor analiştilor de la mai multe companii de
cercetare şi consultanţă, vânzările de maşini noi în Europa de Vest
nu vor depăşi 13 milioane de unităţi la finalul lui 2010, iar în
America de Nord vor ajunge din nou la pragul de 15 milioane de
unităţi.
În aceste condiţii, estimările analiştilor, conform cărora
la finalul lui 2010 în China vom vedea mai mult de 17
milioane de maşini noi cumpărate în acest an, par o palmă
destul de grea dată europenilor şi americanilor. Dar şi o veste
bună pentru investitorii auto de pe piaţa chineză.
Practic, analiştii prevăd o creştere de 46% faţă de
2009 (când s-au vândut „doar” 13,6 milioane de maşini),
ceea ce înseamnă că în China criza, cel puţin în domeniul auto, a
cam devenit istorie. Mai mult, prognozele pentru anii următori sunt
dintre cele mai bune, spre deosebire de pieţele europeană şi
americană, unde se speră că vânzările măcar se vor stabiliza.
Specialiştii estimează că, în 2020, în China se vor vinde mai
mult de 30 de milioane de maşini, iar în 2030 este
vehiculată o valoare astronomică, de 75 de milioane de
maşini! Totuşi, reticenţele nu lipsesc, având în vedere că
vorbim de un interval de timp foarte mare, de 20 de ani.
Pentru moment, realitatea ne arată că, numai în Pekin,
zilnic sunt vândute aproape 2.000 de maşini noi, ceea ce
înseamnă un surplus de circa 700.000 de maşini noi anual. Şi asta
doar în capitala chineză.
Nu este greu de înţeles că, în acest ritm de creştere, am ajunge
în câţiva ani la un adevărat dezastru ecologic în China. De aceea,
guvernul chinez insistă şi investeşte masiv pentru trecerea
cât mai rapid la sistemele de propulsie electrice.
În curând, se pare că în China vom evolua de la „vânzări de
maşini noi” la „vânzări de maşini electrice”. Asta în timp ce în
Europa, de exemplu, estimările spun că, în 2020, aproximativ 10%
din parcul auto va fi format din maşini electrice.
Cine e în urmă şi cine evoluat, în
concluzie?