OPINIE: Colecţionarii de timbre
Nu ştiu dacă pe timbrul de mediu va figura un tablou de Grigorescu, dar e cert că ar merita să apară măcar un car cu boi. Carul este dat de români, iar boii vor fi furnizaţi de la Guvern, căci la starea drumurilor nici ieşite din iarnă e clar că nu am mai putea circula cu altceva. Privind această veselie culturală, vecinii bulgari îşi vor roade unghiile de invidie – în sfârşit am înfrânt, nu va mai renta să înmatriculezi rablele vechi de 15 ani în Bulgaria, când statul român face o reducere generoasă de taxare pentru hârburi. Dimpotrivă, cei care au cumpărat maşini ceva mai noi din România sau de afară, dar înaintea taxei auto, vor avea surprize la revânzare, mai ceva ca întâlnirea cu un zimbru în pădure.
Ieşind un pic din poezie, despre ce vorbim? Vorbim, în fond, de o reducere a celebrei taxe auto emanate de guvernele Tăriceanu şi Boc – un lucru bun, la urma-urmei. Vorbim, în al doilea rând, de aceeaşi Mărie cu altă pălărie, una mai mică, să ajungă la toată lumea. Dar vorbim, din păcate, de o lipsă de curaj din partea premierului, care s-ar putea să-l coste mai scump decât crede.
Şi asta pentru că, în loc să transforme taxa într-un impozit anual suportabil, de câteva zeci de euro pe cap furajat, Guvernul insistă cu taxa auto pe stil vechi, micşorând-o pentru maşinile foarte vechi, păstrând-o aproape la fel de mare pentru maşinile relativ noi (căci de acestea se tem producătorii şi importatorii de maşini noi!) şi micşorând-o din nou pentru maşinile noi-nouţe. Treaba ar fi minunată dacă nu s-ar ajunge la câteva situaţii uluitoare.
Ai un Logan cu motor de 1.6 litri, Euro 3, din 2006? Bravo, te-ai numărat printre cei care au susţinut industria auto din România, meriţi un premiu. Uite, ţi-l dă statul: dacă vrei să vinzi maşina, cumpărătorul va trebui să plătească 2.300 de euro timbru de mediu (se poate şi mai mult la MCV!). Felicitări, stai jos! (un Extraveral, ceva?). Dacă vrei în schimb să cumperi un Golf IV mai vechi cu încă şase ani şi Euro 2, vei plăti doar 741 de euro. Probabil poluează mai puţin. Căci aşa-i în tenis.
Ai câştigat cumva procesul cu statul român şi ţi-ai recuperat taxa auto luată abuziv? Felicitări, cumpărătorul maşinii tale va trebui să plătească noul timbru de mediu, ceea ce va răsfrânge tot în buzunarul tău, căci va trebui să scazi la preţ. Atunci vei simţi şi tu, alături de sutele de mii de români care au dat statul în judecată, că a meritat să stai cu lunile prin tribunale, investind timp, bani şi nervi în procesele cu un stat autist. Statul are grijă de tine, doar de-aia şi-a dublat parlamentarii.
Aş putea continua aşa până mâine, cert e că sunt zeci de cazuri la care guvernanţii nu s-au gândit sau le-au ignorat voit pentru a reuşi totuşi să taxeze posesorii de maşini. Deşi la maşinile noi taxa a scăzut simţitor, rămâne în continuare aproape prohibitivă aducerea în România a maşinilor Euro 4 şi 3 vechi de doar câţiva ani. Iar asta a fost şi intenţia, căci ele îi pot face pe români să cumpere în continuare mai puţine maşini noi, cu efectele care decurg de aici. Despre măsuri fiscale pentru a combate fenomenul samsarilor, am auzit mai puţin. Despre situaţia a zeci de mii de români care nu vor mai putea să-şi vândă maşinile în urma păstrării unor valori aberante ale taxei, cu tot cu reducerea făcută, iarăşi aş fi curios să aud ce mai spune premierul.
Nu mă îndoiesc că acest proiect de ordonanţă de urgenţă va ajunge aproape neschimbat în Monitorul Oficial. Căci guvernanţii români ştiu doar să taxeze, să taxeze şi iar să taxeze, indiferent de nuanţa lor politică, doar trebuie să aibă şi ei nişte oase de ros şi de supt. Aşa că, pesemne pentru a păstra pădurile şi mistreţii numai buni de împuşcat (tot de către ei), sute de mii de români vor deveni colecţionari de timbre în anii care vin, transformând România în cea mai mare şi mai scumpă piaţă filatelică din lume.
Există şi un lucru bun în toată povestea, pentru cei care ştiu cum stă treaba cu timbrele. Dacă zgâlţâie puţin cineva maşina de tipărit timbre şi ies câteva greşite, vă daţi seama cât vor valora peste câţiva ani?