Una din aceste maşini este Toyota Avensis, maşină construită pentru a-ţi oferi călătorii lungi şi confortabile. Nu are un design exterior sportiv care să te de-a pe „spate”, ci mai degrabă unul conservator, stilat, care oferă posesorului o imagine distinsă. Foarte multă lume a admirat maşina, dar nu din punct de vedere sportiv, ci din punct de vedere al eleganţei sale.
Am dorit să vedem cum se prezintă maşina la un drum lung, adică să vedem dacă este atât de confortabilă pe cât se „laudă”. Pentru ca vorbim despre o maşină familistă, am dorit să vedem, pe lângă confort, dacă este suficient de spaţioasă pentru o familie formată din trei membri şi bagajele aferente.
Drumul pe care aveam să-l parcurgem a avut o lungime de 1.146 de kilometri, suficient de lung pentru a testa dacă maşina este sau nu confortabilă. În cei peste 1.000 de kilometri situaţile care pot apărea în trafic sunt suficient de variate, iar lipsa autostrăzilor ne va oferi posibilitatea de a vedea cum răspunde motorul diesel (2,2 litri capabil să dezvolte o putere de 150 CP şi cuplat la o cutie automată cu şase rapoarte) la depăşiri. Un „element” foarte important al unei călătorii reuşite este un consum cât mai mic. Însă, prezenţa unei cutii automate ne duce imediat cu gândul la un consum ridicat, mai ales că nu vorbim despre o cutie cu dublu ambreaj.
Dar să pornim la drum. După cum vă spuneam, maşina trebuie să ofere suficient de mult spaţiu unei familii cu trei membri şi bagajele acestora. Cum întotdeauna bagajele sunt un soi de călcâiul lui Ahile într-o familie, Toyota Avensis trebuie să treacă testul celor „o mie de bagaje”. Am început să „îndes” bagaj după bagaj, iar grămada parcă nu se mai termina. Cei 509 litri ai portbagajul s-au dovedit, într-un final, a fi suficienţi pentru toate bagajele noastre.
Bun. Pentru că am terminat şi ultima etapă a pregătirilor de drum, adică pusul bagajelor în maşină, este timpul să ne urcăm la bord şi să înceapă călătoria. Habitaclul Toyotei Avensis facelift rămâne aproape neschimbat la nivelul designului, dar aspectul interiorului lui Avensis facelift te duce cu gândul la nivelul premium: calitatea materialelor a fost îmbunătăţită, iar combinaţia coloristică este mai sofisticată. În plus, Toyota Avensis facelift se poate lăuda cu cel mai avansat, dar totodată accesibil sistem de navigaţie din segmentul său, Toyota Touch&Go Plus.
Japonezii au pus un mare accent pe detalii, inserţiile fine de aluminiu şi tapiţeria din piele oferind o senzaţie plăcută la atingere. De asemenea, designerii au acordat o mare atenţie şi iluminării interioare – de exemplu, indicatoarele de bord au acum un look mai stilat, iar display-urile au afişaj mai clar. Pentru o călătorie confortabilă este nevoie fără doar şi poate de spaţiu atât în faţă, cât şi în spate. Pentru că cei 1.146 de kilometri vor fi efectuaţi în România, se anunţa o călătorie de foarte multe ore. În mod evident numărul total al kilometrilor (1.146 km) reprezintă traseul dus-întors. La finalul călătoriei aveam să descoperim că motorul a funcţionat exact 21 de ore şi 16 minute, valoare conform computerului de bord. Aşadar, spaţiul suficient este o condiţie necesară pentru a parcurge atât timp în confort deplin. Nimeni nu s-a plâns că nu are suficient loc să-şi întindă piciorele.
Dacă interiorul oferă toate ingredientele necesare unei călătorii confortabile să vedem cum se prezintă maşina din punct de vedere dinamic. Chiar dacă propulsorul dezvoltă 150 CP, puterea acestuia este livrată în mod liniar, iar cutia de viteze automată este suficient de rapidă în schimbarea treptelor de viteză. Deci, chiar şi la acest capitol totul se rezumă la confort. În mod evident dacă maşina ar livra puterea în mod „violent” tot confortul ar fi anulat din start deoarece s-ar dezvolta forţe deranjante pentru pasageri care, cu siguranţă, ar fi deranjaţi de acest aspect.
Puterea este suficientă pentru a trece elegant de cel pe care-l depăşeşti, iar dacă nu esti atent, poţi să treci rapid de viteza legală, aproape pe nesimţite. Totul este atât de liniştit, încât nu prea îţi vine să adopţi un stil de condus agresiv, ci mai degrabă unul relaxat, mai ales că maşina testată a fost echipată cu o cutie de viteze automată.
Şi uite aşa, am ajuns în punctul terminus al călătoriei noastre. Evident un drum de 10 ore se resimte, dar toată lumea a fost relaxată. Din punct de vedere al şoferului, reacţia după 10 ore la volan este: Gata? Ne-am oprit? Parcă mai avem 1.000 de kilomtri de parcurs…
După cum spuneam mai sus, un aspect foarte important al unei călători reuşite este un consum cât mai scăzut. Conform datelor tehnice oficiale Toyota Avensis echipată cu motorul diesel 2,2 L D-CAT şi cuplat la o cutie automată cu şase rapoarte este capabilă de un consum mixt de 6,2 litri/ 100 de km. Însă, conform datelor furnizate de computerul de bord, noi am obţinut un consum mixt de 7,4 litri/100 km. Diferenţa de 1,2 litri/ 100 km se justifică dacă ne gândim la relief, precum şi la fluenţa traficului din România. În cei 1.146 de kilomtri am „tăiat” de patru ori Carpaţii şi am „găsit” foarte multe zone în care se executau lucrări de reabilitare a carosabilului, deci cu alte cuvinte aglomeraţie cât cuprinde.
Concluzia este una singură: Toyota Avensis este clar o maşină destinată familiei oferind un spaţiu mai mult decât suficient, cu dotări care te duc cu gândul la premium şi performanţe suficiente.