Noua taxă auto – cu 25% mai mică şi cu 200% mai stupidă

Autor: Oraan Mărculescu 01 sept. 2011 Opinii
Noua taxă auto – cu 25% mai mică şi cu 200% mai stupidă

Odiseea taxei auto continuă: noua taxă de poluare se micşorează! Un fel de „hai să vă amăgim puţin, că vine anul electoral”. Evident, asta nu îi va împiedica pe contestatari să îi hulească în continuare pe actualii guvernanţi, iar cei mai deştepţi vor continua să câştige în instanţă recuperarea taxei. Evident, înmatriculările în Bulgaria vor continua în acelaşi ritm.

Interesante sunt calculele miniştrilor: se estimează că vor fi încasate venituri suplimentare de peste 300 de milioane de lei pe an, dar ştim cum e cu estimările, pot sa nu să se adeverească. Un lucru, însă, e cert: ministerul va trebui să restituie o sumă de circa 240 de milioane de lei celor care au plătit deja taxa.

În teorie, doar în 2010 s-au încasat circa 700 de milioane de lei, deci bani ar fi. În practică, însă, cunoscând metehnele aleşilor neamului, oare la ce s-au folosit acei bani? Să nu mai punem la socoteală birocraţia necesară pentru recuperarea diferenţelor de maximum 100-150 de euro de persoană.

Însă acum nu asta mă deranjează cel mai tare. Ci noua decizie strigătoare la cer, de aplicare retroactivă a acestei taxe pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007. Adică înainte ca odiseea TAXA AUTO să înceapă să ne dea dureri de cap şi să o deranjeaze pe coana Europa, care îşi vedea astfel închis robinetul fluxului de hârburi spre Europa de Est.

Mai exact, domnii guvernanţi s-au gândit cam aşa: dacă ţi-ai luat maşină de afară înainte de intrarea în vigoare a primei taxe auto din 2007 şi nu ai vândut-o până acum, se cheamă că ai o maşină „la prima mână”. Adică o maşină care ar fi trebuit să plătească taxa auto, chit că, la ora aceea, nu exista o asemenea lege, ci doar taxa vamale şi limitarea la maximum 8 ani sau Euro 3.

Nu-i nimic, doar suntem în România: dacă vrei să-ţi vinzi maşina „la prima mână”, va trebui să plăteşti statului o taxă auto, calculată conform noii metodologii. Dacă ţi-ai cumpărat maşina înainte de 2007 de la cineva care o avea deja înmatriculată în România, ai scăpat – maşina ta e cel puţin „la a doua mână”. Deci, evident, o poţi vinde fără probleme..

Maşinile „la prima mână” estimez că sunt mai noi (deci mai bune) şi mai multe decât cele cel puţin „la a doua mână”. Să nu uităm că, până în 2008, piaţa auto de la noi a înregistrat doar creşteri ale vânzărilor de maşini noi.

Adică avem nişte sute de mii, dacă nu chiar peste un milion deja, de astfel de maşini „la prima mână”, cumpărate de la dealerii de maşini noi înainte de 2007 – deci cu o vechime rezonabilă, între 4 şi 8 ani. Cei care vor dori să le schimbe cu unele mai noi (deh, după 4-5 ani e moda să-ţi iei una nouă), se vor împiedica de noua taxă auto.

Guvernul îşi freacă acum mâinile: cel care vrea să scape de maşină va plăti noua taxă auto, iar cine vrea maşină de afară va plăti taxa redusă. Toate astea în teorie, pentru că, în practică, mă întreb dacă nu cumva vor lua avânt soluţii de genul procură notarială sau falsificarea actelor, în timp ce înmatricularea la bulgari va continua, iar ministrul se va trezi că estimările sale sunt fix cât două cepe degerate.

Dacă mă gândesc la maşinile de genul „la a doua mână”, devine destul de clar faptul că majoritatea lor sunt maşini cam vechi şi sub Euro 3. Adică maşini poluante şi cu o stare tehnică din ce în ce mai şubredă. Pe astea vom putea să le vindem între noi fără a ne fi teamă de taxa auto. Pardon, de poluare. Până când îşi vor găsi obştescul sfârşit în programul RABLA, că doar economia creşte cu 0,1% şi românii vor da iama din nou la cumpărat de maşini noi. Evident că sunt sarcastic…

În concluzie, o nouă taxă auto prost gândită, ca să nu zic de-a dreptul tâmpită. Până când oficilităţile vor găsi ac de cojocul maşinilor înmatriculate în Bulgaria, românii vor prefera să evite taxa auto şi să rişte cu prietenii din sudul României. Cei cu maşini „la prima mână” vor căuta febril o soluţie să scape de plata taxei, dar tare mi-e că mulţi vor rămâne cu ele pe cap, iar dealerii de maşini noi se vor plânge iar că nu au destui clienţi. Restul maşinilor „la mâna a doua” vor continua să populeze fără probleme şoselele.

Urmează încă un an în care sănătatea noastră mintală şi sănătatea mediului înconjurător sunt sacrificate pe altarul electoral. Impozitul pe poluare rămâne să fie adoptat ori când va fi prea târziu, ori dacă ne pune UE pistolul la cap. Până atunci, un nou capitol al taxei auto. Cu 25% mai mică şi cu 200% mai stupidă.

oraan.ro


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide