Surpriza lansării noii generații a modelor Logan și Sandero încă nu s-a dispersat, existând un interes enorm pentru cele trei modele românești. Totuși, una dintre veștile de la lansare nu este tocmai binevenită, într-o țară în care motorul diesel are mai multe temple decât are BOR catedrale. Azi, fanii mărcii au aflat că Dacia Logan nu are nicio motorizare diesel, iar cortegiul de bocitoare s-a lungit până la poarta fabricii din Mioveni.
Oricât de mulți fani diesel ar avea Dacia, pragmatismul tipic al mărcii românești nu poate ignora un trend major al pieței. Motorizările diesel au o viață din ce în ce mai grea și chinuită pe continentul european și nu au fost niciodată foarte populare în afara Europei. Prin urmare, decizia Dacia nu este una îndrăzneață, este mai degrabă una rațională. Dacia privește spre viitor, iar acolo nu mai este loc pentru diesel. Nu în segmentul B, în orice caz.
Chiar și în acest moment, apetitul clienților pentru mașini cu motorizări diesel este unul scăzut. La nivel european, cota de piață a dieselului se apropie de 25% și scade accelerat. În segmentul B, acolo unde joacă cele trei modele produse la Mioveni, situația este și mai precară pentru diesel, cu tendințe spre cote cu o singură cifră. Merită în aceste condiții opțiunea diesel pe Logan? Cu siguranță că ar fi fost apreciată. Dar nu suficient pentru a masca în întregime costurile de dezvoltare și omologare ale unei versiuni diesel. Prin urmare, ar fi fost dispuși clienții Dacia să plătească semnificativ mai mult pe o mașină Dacia, pentru ca 10% dintre ei să poată alege un diesel? Greu de înghițit.
Da, este adevărat, Dacia Logan, ca și Sandero și Sandero Stepway, folosește o platformă similară cu a modelelor Renault Clio și Captur. Dacă acestea au diesel, veți întreba, de ce nu s-a putut oferi un diesel pe Logan? Desigur că motivele sunt mai multe, dar două dintre acestea sunt evidente. Ambele modele franceze au cifre de volum mult mai mari decât cele trei modelele Dacia, ceea ce permite împărțirea mai eficientă a costurilor.
În plus, o nouă motorizare diesel pe Dacia ar fi însemnat costuri mai mari de omologare pentru modelele produse la Mioveni. Acestea au deja o gamă de echipamente mult mai bogată decât la generația precedentă, ceea ce va crește, fără îndoială, prețul pentru clienți. Nu era momentul oportun pentru o nouă creștere a costurilor. Cu dieselul scos din peisaj, Dacia va putea să ofere trei modele moderne, cu tehnologii la zi și dotări la care fanii Dacia au visat dintotdeauna, fără o penalizare de preț prea mare.
Din paleta de motorizări a noilor modele, iese în evidență versiunea alimentată pe GPL. Aceasta a fost poziționată de Dacia ca opțiune la vârful gamei, cu cea mai mare putere dezvoltată – 100 CP. Cei de la Dacia au intuit corect. Pe multe piețe, România fiind una dintre ele, cel mai mare rival al motorinei este GPL. Cu o motorizare GPL performantă, opțiunea de propulsie ieftină este acoperită și nimeni nu va mai suspina după un diesel, cu toate punctele lui slabe – zgomot, vibrații, poluare. Iar cu o autonomie totală de circa 1.300 de kilometri (cu un plin de benzină și GPL combinate) este greu să găsești un diesel care să bată asta.
Cu noua gamă de modele lansate astăzi, Dacia nu doar că se aliniază din punctul de vedere al siguranței și dotărilor la ceea ce oferă în segmentul B alți producători. Dacia face mult mai mult, stabilind un trend și bătând, practic, ultimul cui în coșciugul motorului diesel pe o piață pe care o domină autoritar – cea din România.