Mic ghid de alegere versiuni Dacia Duster

Autor: Oraan Mărculescu 02 mart. 2010 Opinii
Mic ghid de alegere versiuni Dacia Duster

Cea mai ieftină Dacia Duster cu tracţiune 4×4 costă 12.300 euro,
este dotată cu motorul pe benzină şi vine în echiparea standard –
care, după cum am văzut, este una sărăcăcioasă. Având în vedere că
nu vorbim despre un offroader cu bune peformanţe în teren
accidentat, ceea ce poate scuza o echipare aproape spartană, vom
concluziona că şi această variantă este prea puţin interesantă.
Deci vom trece mai departe.

Pentru 500 euro mai mult, Duster oferă aceeaşi motorizare, dar
nivelul intermediar de echipare Ambiance. Deja, la 12.800 euro şi
tracţiune integrală, Duster ne face cu ochiul – iar, dacă se
optează şi pentru aerul condiţionat şi pachetul „Modularitate”
(necesar pentru un caracter practic mai bun), preţul maşinii ajunge
la 13.700 euro.

Sincer, pentru o sumă sub 14.000 euro, cel puţin
teoretic, Dacia Duster 1.6 16V 4×4 Ambiance se prezintă drept o
ofertă foarte bună
. Asta mai ales dacă luăm în calcul
faptul că tracţiunea integrală înseamnă un plus important iarna,
dar îţi şi permite să te aventurezi pe drumuri mai desfundate.

Dar pentru acelaşi preţ, de 13.700 euro, se poate alege Duster
în echiparea superioară Laureate, care, pe lângă un aspect puţin
evoluat la exterior şi interior, mai plusează standard cu un
computer de bord cu 6 funcţii, oglinzi exterioare electrice, faruri
de ceaţă, aerul condiţionat şi pachetul „Modularitate”.

Deci, până la urmă, pentru un nivel convenabil de
confort, este de preferat Dacia Duster 1.6 16V 4×4
Laureate
, care, cu un preţ de bază de 13.700 euro, lasă
concurenţa cu motoare pe benzină mască.

Dusterul diesel este disponibil cu tracţiune 4×4 doar în
versiunea de putere de 110 CP, care are un preţ de start, în
echiparea Ambiance, de 14.700 euro. Aplicând acelaşi raţionament ca
mai sus, devine clar că versiunea superioară Laureate este mai
convenabilă – deşi costă 15.600 euro, deci cu 900 euro mai mult,
are în standard ceea ce 90% dintre clienţi ar alege de pe lisa de
opţiuni în cazul Ambiance.

Mai mult, această versiune de top este singura din gama
Duster care îţi dă posibilitatea, pentru 250 euro suplimentari,
să-ţi echipezi maşina cu ESP
(sistemul de control al
stabilităţii, în premieră pe un model Dacia). De fapt, cei de la
Dacia au gândit o mică găselniţă de marketing – eşti obligat să
comanzi şi volan din piele, deci încă 100 de euro în plus.

Chiar şi aşa, Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4 Laureate ajunge să
coste 15.950 euro, în condiţiile în care modele similare din punct
de vedere tehnic şi al echipării au, în general, preţuri de peste
20.000 euro.

S-ar putea să fie suficient de mulţi care să vrea un
Duster diesel 4×4 full-option, care ajunge să coste 17.255 cu toate
opţiunile din listă
(fără extinderea garanţiei). Diferenţa
de 1.305 euro presupune un plus serios la nivelul dotărilor, în
primul rând a celor ţinând de aspectul maşinii, ceea ce, pragmatic
vorbind, sună bine.

Numai că, apropiindu-ne de bariera celor 18.000 euro, se pune
întrebarea dacă nu cumva potenţialii clienţi îşi permit, de
fapt, să dea mai mult pe o maşină cu mai multe pretenţii şi o
imagine superioară
lui Dacia Duster. Totuşi, Dacia rămâne
în percepţia clientelei o marcă pentru bugetele mici şi moderate.
Aşa încât preconizez un succes moderat pentru varianta de top
full-option, mai ales la începutul perioade de comercializare, din
cauza crizei prin care trecem şi în 2010.

Aşadar, să vedem care sunt concluziile referitor la
Dacia Duster.

Imaginaţia mea prea bogată mă făcea să cred că Dacia SUV
urmează să fie un pui de Nissan Qashqai – în ciuda faptului că
anumite informaţii şi zvonuri chiar de la Dacia mă aduceau cu
picioarele pe pământ, fiind vorba despre o platformă derivată din
cea a Loganului. Logic, dacă ne gândim la preţuri.

Pe urmă, primele imagini reale cu Duster mi-au indus un
sentiment de respingere pentru o maşină cam urâţică – dar uite că,
după câteva luni, m-am obişnuit cu designul şi am început să mă
raportez mai mult la ce oferă ca spirit practic. Şi Duster e chiar
ok din punct de vedere al dimensiunilor, capacităţilor de trecere
sau spaţiului interior.

Ultima lovitură: preţurile. Mă aşteptam la un preţ de bază în
jurul a 12.000 euro. Sau 11.900 euro, că pare mai mic. Dar nu.
Dacia a decis să îmi dea în cap mie şi altora ca mine,
neîncrezători în lozinca „SUV low-cost” şi uite că ne-am pomenit cu
preţul de pornire de 10.500 euro. E vreo capcană pe undeva cu

Dacia Duster
?

Ei bine, este una mică: la 10.500 euro ai Dusterul de
bază, cu tracţiune doar pe faţă şi cu motorul pe benzină de 1,6
litri şi 110 CP
. O maşină onestă ca performanţe (164 km/h
viteză maximă şi 11,5 secunde pentru 0-100 km/h), acceptabilă ca şi
consum (7,5 litri/100 km în teorie, probabil în jur de 8 în
practică), dar cu o echipare destul de sărăcăcioasă – dacă pachetul
de securitate este bun (ABS şi airbaguri frontale în standard),
chestiile normale de confort nu cuprind nici măcar geamuri
electrice faţă sau un radio-CD.

Deci la 10.500 euro ai un SUV cam sărăcuţ în materie de
confort
. Şi, fiindcă are doar tracţiune faţă, la ce bun
capacităţile de trecere, din moment ce o să mergi prin aceleaşi
locuri ca şi cu un Logan MCV, de exemplu? Iar Logan MCV are
portbagajul de 700 de litri, cu 225 litri mai mare decât Duster (cu
bancheta rabatată ajunge la 2,3 metri cubi, cu 700 litri mai mult
decât Duster).

Pentru 10.400 euro (deci cu 100 euro mai puţin decât preţul de
pornire al lui Duster) primeşti versiunea Logan MCV 1.6 MPI 90 CP
Laureate, care beneficiază, în plus faţă de noul SUV, de geamuri
electrice în faţă, oglinzi reglabile electric şi degivrate, aer
condiţionat, radio-CD, computer de bord, proiectoare de ceaţă,
volan reglabil, închidere centralizată, scaun şofer cu reglare pe
înălţime sau banchetă fracţionabilă.

Cu alte cuvinte, un nivel de dotare mediu pentru un client
normal al zilelor noastre. Iar motorul, deşi are doar 90 CP, este
tot Euro 4 ca şi motorul 16V de 110 CP al Dusterului cu tracţiune
4×2. Ceea ce înseamnă o taxă de mediu de 779 euro pentru Logan MCV,
faţă de 777 euro pentru Duster. Deci, practic, aceeaşi taxă. Iar la
nivelul performanţelor, breakul nu este cu mult diferit: mai lent
cu aproape 2 secunde la demarajul 0-100 km/h şi mai econom cu 0,1
litri ca şi consum mediu.

Prin urmare, din punctul meu de vedere, Dacia Duster la
10.500 euro nu merită
. Este mai mult o versiune de
vitrină, una care să îţi deschidă interesul pentru maşină, dar nu
una care se va şi vinde. Probabil vor exista unele firme care,
datorită unor discounturi avantajoase, ar putea achiziţiona această
versiune în regim de flotă – dar vorbim de un număr infim de
unităţi.

Celelate versiuni sunt mai bune? Să vedem mai
departe.

Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide