Veţi spune că am înnebunit: ce om normal se gândeşte la o maşină second hand hibridă sau electrică în România? O ţară în care problemele financiare forţează oamenii să se îndrepte spre maşini foarte vechi şi majoritatea diesel, din raţiuni de costuri de rulare mai mici. În plus, maşinile hibride sunt cam scumpe, iar cele electrice exorbitante, raportat la puterea noastră de cumpărare.
Ei bine, uite că mi-a trecut prin cap şi această idee: ce-ar fi să-mi cumpăr o maşină second hand hibridă? Oferta e destul de limitată, dar suficientă, Toyota Prius sau Honda Civic Hybrid fiind modele cu preţuri destul de accesibile, de până la 7-8.000 euro.
De exemplu, la o căutare rapidă pe un site de anunţuri second hand găsim prima generaţie Toyota Prius (2001-2004) la preţuri de circa 4-5.000 euro, iar a doua generaţie Prius (2004-2010) pe la 6-7.000 euro. De asemenea, Honda Civic Hybrid se găseşte pe la 4.500-5.500 euro (prima generaţie 2001-2005) sau 6.000-7.500 euro (a doua generaţie 2005-2011).
Prima generaţie Toyota Prius afişează un consum mediu sub 6 litri/100 km, în timp ce a doua generaţie Prius se laudă cu un consum şi mai mic, de 5,1 litri/100 km. În cazul lui Honda Civic Hybrid, valorile sunt similare, aşa încât pot spune că o maşină hibridă coboară spre valorile de consum afişate de motoarele diesel.
De exemplu, unul dintre cele mai cunoscute modele diesel din aceeaşi perioadă poate fi considerat Volkswagen Golf 4 1.9 TDI, cu un consum mediu de circa 5 litri/100 km. Dacă mă gândesc la ce diferenţe de preţ vom vedea în anii următori între litrul de benzină şi cel de motorină (mulţumim directivelor UE şi intereselor petroliştilor, vă iubim!), concluzionez că maşina diesel nu mă va avantaja la buzunar din punct de vedere al consumului.
Veţi spune că sunt tâmpit, un Golf 4 TDI e mult mai ieftin decât un Prius! Ei bine, doar la prima vedere. Pentru că şi eu locuiesc în România, ca şi voi, unde, dacă aduci o maşină din afară trebuie să plăteşti cunoscuta deja taxă auto. Care nu se va modifica drastic în următorii ani – poate doar dacă ne va forţa UE să introducem impozitul anual pe poluare…
Ei bine, marea găselniţă a taxei auto este că maşinile hibride nu plătesc taxa auto! Oricât de veche ar fi o maşină hibridă (după cum spuneam, poţi găsi Toyota Prius sau Honda Civic Hybrid şi din 2001, deci cu o vechime de 10 ani), taxa de poluare va fi ZERO. Ceea ce nu pot spune despre un Golf 4 1.9 TDI din 2001, de exemplu, pentru care taxa auto se învârte în jurul sumei de 5-6.000 euro, adică dublu faţă de preţul de vânzare din Germania!
Aş mai aduce ca argumente în favoarea unor maşini hibrid precum Toyota Prius sau Honda Civic Hybrid faptul că sunt confortabile, având cutii de viteze automate (yes, vreau aşa ceva, m-am obişnuit cam tare cu automata de pe Aveo din testul de anduranţă), spaţiu suficient pentru utilizarea cotidiană şi, părere strict personală, o calitate foarte bună a fabricaţiei (am avut motocicletă japoneză şi am o maşină japoneză).
În ce priveşte fiabilitatea, recunosc: există un risc destul de mare de apariţie a unor costuri nedorite, care le pot depăşi pe cele de reparaţie capitală a unui TDI de Golf 4, de exemplu. Principalele temeri ţin de baterii, dar şi de eventuale probleme delicate care pot apărea la sistemul hibrid, burduşit de electronică – la drumurile noastre, mă tem că sistemele hibride sunt cam fragile.
Dar ce mai contează, din moment ce cumpărarea oricărei maşini second hand reprezintă o mare loterie? Eu unul am deja un pitic pe creier în privinţa unei maşini hibride second hand şi voi aprofunda această problemă. Pentru că, trecând de factorul buget, consider că e necesar să-mi schimb şi mentalitatea. Adică să prioritizez gândirea ecologică.
Voi ce aţi face:
V-AŢI CUMPĂRA O MAŞINĂ SECOND HAND HIBRIDĂ SAU UNA CONVENŢIONALĂ?