Primul Volkswagen Beetle a apărut oficial pe piaţă în
1938 – dar avea o denumire mult mai neinteresantă,
Volkswagen Type 1. A fost un proiect comandat de Hitler, care voia
o maşină cât mai ieftină pentru populaţia Germaniei. De altfel,
„Volks Wagen” asta şi înseamnă, „maşină pentru popor”.
Trecând peste auspiciile nefericite sub care s-a născut VW
Beetle (adică al treilea Reich…), maşina germană a
devenit cunoscută ca unul dintre copiii teribili ai secolului
XX, alături de nume celebre precum Ford T Model, Mini sau
Citroen DS. Interesant: Hitler a vrut să cucerească lumea, iar acum
Volkswagen vrea să devină Numărul Unu mondial, dorind să cucerească
toate pieţele auto ale lumii. Doar o coincidenţă de obiective?
Până când denumirea Beetle a fost adoptată oficial în 1967 de
compania germană (care a venit cu indicative complet lipsite de
inventivitate, gen 1200, 1300 sau 1600, conform capacităţii
cilindrice a motoarelor), maşina a primit din partea publicului
diverse nume, în funcţie de piaţa pe care era vândută: Beetle, Bug,
Coccinella, Kafer, Vocho sau Volky. Însă revoluţia
americană hippiotă flower-power a făcut ca Beetle să devină cu
adevărat o maşină de cult.
„Broasca” a fost construită aproape nemodificată timp de
65 de ani, ieşind din producţie de-abia în
2003, ultimele exemplare fiind realizate
în fabrica VW din Mexic. Totuşi, reinventarea maşinii a survenit la
sfârşitul anilor ’90, când germanii au lansat Volkswagen New Beetle
– maşina pe care, de altfel, o vedem astăzi, în special pe
drumurile americane şi, mai ales, condusă în proporţie covârşitoare
de femei.
Volkswagen New Beetle a fost lansat în 1998, fiind o
maşină complet diferită, ca şi concepţie,
de modelul originar. Platforma tehnică preluată de la VW Golf 4 îi
asigura lui VW New Beetle un caracter extrem de mult evoluat, ceea
ce s-a reflectat, de altfel, şi în preţ. VW New Beetle a devenit,
peste noapte, dintr-o Cenuşăreasă simpatică o adevărată divă cu
pretenţii justificate de life-style.
O maşină mai mare, mai scumpă, mai luxoasă, mai dinamică, mai
sigură, mai modernă. Dar cu aceeaşi imagine de „bubulină”, adaptată
unei noi ere auto. Pe Bătrânul Continent, vedem mult mai puţine VW
New Beetle decât Golf-uri, în principal din cauza taxelor:
Volkswagen New Beetle este produs exclusiv la uzina VW din
Mexic.
În USA, însă, Beetle a rămas o maşină cu un foarte mare fan-club
(chiar şi fiica fostului preşedinte american Clinton se mândrea cu
un Beetle negru). În ciuda preţurilor măricele şi a unui caracter
practic mult mai slab decât al Golf-ului pe baza căruia este
construit, Volkswagen New Beetle continuă să înregistreze
cereri mari din partea unui public parcă hipnotizat.
Totuşi, este cazul unei schimbări, iar pentru 2012 este
anunţat
urmaşul lui Volkswagen New Beetle. Adică actualul
Beetle va ieşi, în sfârşit, la pensie după 14 ani de existenţă, în
care a avut nevoie doar de un facelift insignifiant şi upgrade-uri
la nivelul motorizărilor.
Din punct de vedere al duratei de viaţă pentru produsele
moderne, New Beetle este, într-adevăr, o excepţie interesantă, mai
ales pentru departamentele de marketing, care nu pot
nicicum să aplice reţeta lui Beetle şi în cazul altor
maşini.
Modelul care va apărea în 2012 va rămâne fidel
conceptului de vedetă modernă. Deci va fi o maşină relativ
scumpă, cu un caracter practic redus, dar, cel mai important, cu un
sex-appeal extraordinar, mai ales în rândul femeilor – este deja de
notorietatea
gestul făcut de Oprah, care a dat cadou spectatorilor din
studioul său peste 200 de viitoare maşini VW New Beetle, o
stratagemă de marketing care subliniază importanţa pe care maşina o
are pentru compania germană.
Va fi noul Beetle mai bun? Chiar nu contează. Pentru public este
suficient că va fi VW Beetle. O mare excepţie de la
regulile stricte ale producţiei şi comerţului de maşini în noul
mileniu.
Cam asta este Volkswagen Beetle: o maşină născută pe vremea
hitleriştilor, botezată în moduri comice, dar care a reuşit să
devină un simbol mai întâi pentru mişcarea tinerilor hippie, iar
apoi pentru femeile emancipate. Poate că lumea auto ar fi fost la
fel fără VW Golf sau fără Passat… dar fără VW Beetle, nu
putem concepe istoria maşinilor.
Sincer, cred că ăsta este cel mai uşor job din lume: şef de
produs Volkswagen New Beetle, E simplu, nu trebuie să faci nimic,
pentru că maşina se vinde singură. Unde pot depune CV-ul?
VEZI GALERIA MULTIMEDIA CU VOLKSWAGEN
BEETLE