La Geneva 2012, trendul ecologic s-a pierdut printre sute de cai putere
Criza auto continuă, ba chiar ameninţă să se acutizeze. Preţurile la carburanţi cresc galopant, costurile materiilor prime sunt şi ele în creştere, maşinile devin mai scumpe din cauza reglementărilor europene privind normele de poluare şi siguranţa.
Şi totuşi, Salonul Auto Geneva 2012 a fost un creuzet al extravaganţelor, cu multe premiere sportive şi luxoase şi extrem de puţine noutăţi în materie de tehnologii nepoluante. Practic, acestea le putem număra pe degete:
Cea mai importantă noutate eco a fost premiera mondială a versiunii de serie Renault Zoe. O maşină pe care deja o ştiam, într-o formă nu mult diferită, de când a fost prezentat conceptul omonim, la Paris 2008. Acum am aflat şi preţul oficial pentru principalele pieţe europene, rămâne de văzut dacă Renault a făcut un pariu câştigător.
Apoi, pe scena eco s-a impus Toyota, care a adus versiunea de serie a citadinei Toyota Yaris Hybrid, versiunea pentru Europa a lui Prius Plug-in, precum şi conceptul ciudat FT-Bh, cu un sistem de propulsie hibrid foarte compact şi care ni se promite că e viabil pentru producţia de serie.
Au mai fost Ford, cu Focus Electric pentru Europa, Mitsubishi, care a anunţat pentru la anul o versiune hibrid plug-in pentru noul Outlander (practic, va fi primul SUV plug-in hibrid de pe piaţă) sau Volkswagen, cu versiunea europeană a conceptului VW Cross Coupe TDI, care cu siguranţă ne va gratula în serie cu motorul diesel-hibrid în cel mult un an.
Şi… cam atât. Exceptând diversele concepte cu sisteme de propulsie hibride şi electrice (dar fără planuri realiste de producţie), trendul ecologic a fost pur şi simplu palid faţă de efervescenţa premierelor de maşini puternice şi luxoase, care parcă nu au nici o legătură cu problemele din viaţa reală ale pieţei auto mondiale.
De la Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse, unicatul Lamborghini Aventador J sau noul Ferrari F12berlinetta până la Porsche Boxster, Audi A1 quattro sau BMW M6, vorbim de un show auto cu „muşchi”, nu glumă, pe lângă sportivele exclusiviste atrăgând atenţia şi multe alte premiere de maşini premium.
Aşadar, domnilor constructori auto, nu înţeleg de ce vă plângeţi de reticenţa publicului larg la adresa maşinilor electrice, hibride şi chiar cu propulsie pe hidrogen. Câtă vreme voi puneţi accentul pe extravaganţă şi epatare sau putere şi sportivitate, tot voi sunteţi de vină pentru deturnarea atenţiei potenţialilor clienţi de la tehnologiile nepoluante.
La care se mai adaugă un galop dement al anunţurilor învingătoare cu profituri ameţitoare, recorduri de vânzări şi depăşirea concurenţei. Unde se duc aceste profituri extraordinare pe care le afişaţi? Ceva îmi spune că nu aşa de mult în investiţiile în tehnologiile ecologice (altfel maşinile electrice sau hibride ar fi mult mai abordabile), cât mai degrabă în consolidarea imaginii de top, aspiraţionale, care n-are legătură cu trendul eco.
Din păcate, Salonul Auto Geneva 2012 mi se pare mai mult o tichie de mărgăritar menită a ascunde problemele serioase ale „podoabei capilare” a pieţei auto actuale. Dar ce ştiu eu: poate clienţii vor să vadă profituri mari ale companiilor în locul maşinilor nepoluante de care au nevoie. Marketingul ştie mai bine.