SUV-uri şi crossover-uri
de clasă mică şi compactă
Fiat este singura marcă din grupul italian care oferă, în acest
moment, un model din această categorie – micul Fiat Sedici, frate de platformă tehnică
al lui Suzuki SX4. Iar Sedici este oferit şi cu tracţiune
integrală, având preţuri accesibile.
Prin comparaţie, germanii nu au în gamă un model
concurent direct cu Sedici, doar VW CrossPolo sau Skoda Roomster Scout putând fi considerate un
fel de modele concurente (pentru versiunile Sedici 4×2).
În schimb, platforma Golf-ului este o bază suficient de bună
pentru modele precum VW Tiguan, Seat Altea Freetrack sau Skoda Yeti. Care, începând cu 2011, vor fi
contracarate de grupul Fiat prin modele provenite din grupul
Chrysler: Jeep Patriot şi Compass sau Dodge Caliber, modele care
este posibil să fie vândute cu siglă de Fiat în Europa.
În plan, italienii pregătesc un concurent pentru iminentul
Audi Q3, printr-un SUV Alfa Romeo, care
urmează să apară pe piaţă în anul 2012. Acest model va
împărţi cu noua generaţie Jeep Cherokee platforma tehnică, modelul
american urmând a apărea un an mai târziu.
Offroaderul Jeep Wrangler va fi revizuit în 2011, urmând a fi
adaptat mai bine cerinţelor europene, în primul rând ca motorizări
şi dotări (nu există planuri pentru vânzarea lui cu siglă Fiat în
Europa). În schimb, Patriot şi Compass vor fi lichidate din gamă în
2012, dovedindu-se pariuri nerentabile.
Cel mai probabil, italienii vor miza pe o politică agresivă de
preţuri, dar se pare că nu îşi vor face griji în privinţa
concurenţei cu grupul VAG în acest segment.
Teoretic, grupul Fiat vs. grupul VAG în acest
segment: 1-1
SUV-uri şi crossover-uri
de clasă medie şi mare
Grupul VAG se află pe poziţii de forţă în acest domeniu – pe
lângă Audi Q5, germanii fac legea în Europa (şi nu numai)
cu un trio premium: Audi Q7 şi noile Volkswagen Touareg şi Porsche Cayenne. Modele foarte greu de
contracarat de un producător generalist nou apărut în segment, cum
va fi perceput grupul Fiat.
Din 2011, grupul Fiat va oferi în Europa o versiune
modificată a lui Dodge Journey, un crossover de
succes în America, dar căruia îi lipsesc trăsăturile premium
necesare pentru contracararea grupului VAG. Totuşi, Journey ar
putea juca un rol important pentru grupul Fiat, fiind clar că
preţul urmează să fie principalul atu al maşinii.
SUV-uri de categorie medie vor fi oferite şi cu siglă Lancia
(din 2013), dar şi Alfa Romeo (din 2014), fiind vorba de modele
dezvoltate împreună cu americanii de la Chrysler. Faptul că aceste
modele vor apărea aşa de târziu este un indiciu că grupul Fiat nu
îşi permite să ofere în acest segment superior modele americane
doar rebranduite.
Este foarte probabil să vedem maşini cu identitate proprie şi un
nivel de finisare mult peste actualele modele de teren Jeep, preţul
mai scăzut nemaifiind un factor hotărâtor într-un segment unde
limita inferioară este de 30-40.000 euro.
Totuşi, din punct de vedere al vânzărilor, notorietatea
SUV-urilor oferite de grupul VAG este mult peste ceea ce vom vedea
din partea grupului Fiat.
Deci în acest segment, grupul Fiat vs. grupul VAG:
0-1
Clasa
mini
Fiat este recunoscut ca specialist al maşinilor mici, aşa încât
era de aşteptat ca în acest domeniu să fie anunţată „forfotă”.
Poate părea surprinzător, dar Fiat anunţă chiar pentru 2010
lansarea lui Fiat Seicento. Interesant, până acum a fost
vorba doar de zvonuri privind succesorul lui Fiat Topolino, deci, teoretic,
frăţiorul lui Fiat 500 ar putea primi indicativul oficial 600.
Pe de altă parte, deja au apărut primele poze oficiale cu
Fiat Uno, model destinat pieţei sud-americane.
Dar care, cel mai probabil, va fi oferit, din 2011, ca noul Fiat
Panda pe plan european (ciclul de viaţă al actualului Panda se
apropie de 8 ani).
Din punct de vedere tehnic, e clar că noile 600 şi Panda
vor împărţi aceeaşi platformă tehnică, dar vor fi
targetate diferit: Panda mai pragmatic şi mai ieftin, iar 600
pentru amatorii de life-style – sau, dacă vreţi, o alternativă mai
accesibilă la Fiat 500.
Volkswagen nu are, deocamdată, un răspuns pe plan european
pentru aceste noi modele – de fapt, nici măcar Fiat 500 nu este contracarat de constructorul
german. Iar, cel puţin până în 2013, Fiat nu prea are de ce
să îşi facă griji din direcţia grupului VAG în segmenul
mini.
Mai mult, faţă de principalii concurenţi din Europa (trio-ul
Citroen C1 – Peugeot 107 – Toyota Aygo, „verii” Hyundai i10 şi KIA
Picanto, Toyota iQ sau chiar smart ForTwo), Panda şi 600 (sau
Topolino) au şanse reale să se impună printr-un preţ
convenabil.
Grupul VAG mai rămâne descoperit într-o nişă: cea a maşinilor
mici performante, unde Fiat se bazează pe mica bombă
Abarth 500. Nu e un ajutor nepreţuit
pentru cifrele de vânzări, dar poate deveni un vector de imagine
serios.
În 2013, mai este planificată lansarea unui model nou,
un „citycar” despre care, până acum, nu există nici un
zvon concludent. Cel mai probabil este vorba despre o maşină cu un
sistem de propulsie hibridă sau chiar total electrică.
Tot în 2013, Volkswagen şi-a anunţat intenţia de a lansa familia
sa de maşini de oraş electrice, deci Fiat trebuie să
vină cu un răspuns pe măsură. Aici, într-adevăr, pariurile sunt
deschise, iar concurenţa se anunţă acerbă.
În concluzie, grupul Fiat vs. grupul VAG în clasa
mini: 2-1
Clasa
mică
Fiat Grande Punto urmează a fi înlocuit cu o generaţie complet
nouă în cursul anului 2013, dar, până atunci, trebuie să ţină piept
unei concurenţe foarte puternice din direcţia grupului VAG:
Skoda Fabia, Seat Ibiza şi Volkswagen Polo.
Este aproape imposibil pentru grupul Fiat să realizeze
vânzări mai bune decât această „familie” de concurenţi în
Europa, mai ales că piaţa este dominată serios şi de alţi
concurenţi redutabili: Ford Fiesta (cel mai vândut model la început de
2010),un complet nou Chevrolet Aveo, „vărul” de platformă tehnică
Opel Corsa sau ambiţiosul automobil global Nissan Micra.
Iar aportul modelelor premium Lancia Ypsilon şi Alfa Romeo MiTo nu se arată unul semnificativ.
Chiar dacă în 2011 este preconizată lansarea unei noi generaţii
Ypsilon (în colaborare cu Chrysler?), iar în 2013 o versiune cu 5
uşi a lui MiTo, grupul VAG are o imagine mult mai puternică
prin noul Audi A1. Nici versiunile de top
Abarth Punto EVO şi Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio nu sunt de natură
să depăşească vânzările lui Polo GTI, Ibiza FR sau Fabia RS
În schimb, pe pieţele emergente europene, familiştii
care vor un sedan spaţios şi abordabil pot opta pentru
Fiat Linea, model care va fi
înlocuit (sau, mai degrabă, va primi un upgrade) în 2011. Alături
de Line, Fiat mai are, încă, în gamă micul sedan Fiat Albea, care,
însă, nu este o ofertă la fel de bună ca Dacia Logan.
Grupul VAG nu are încă un răspuns pe măsură, dar se pare că
Linea va fi concurat în maximum doi ani de noul model low-cost Skoda, conceput pentru a
rivaliza cu Logan 2 (sau Dacia Sedan).
În concluzie, grupul Fiat vs. grupul VAG în clasa
mică: 1-2