George Buhnici despre „Rabla 2010” (I)
într-o cursă contracronometru către centrele de reciclare. Până
ieri s-au terminat tichetele, dar nu vă stresaţi, ministerul
mediului extine programul peste câteva zile. Guvernul face ce
trebuie. Trăiască ecologia! Aleluia!
Pauză de respiraţie. Ceva nu miroase însă a bine, nu-i aşa? Sună
prea bine ca să fie adevărat… Ce scârţâie?
E adevărat că în sfârşit se mişcă. Nu cred că vă amintiţi, dar o
să mă împăunez puţin cu o ştire pe care o făceam acum un an, când
propuneam dublarea sau triplarea primei de casare ca singură
soluţie de deblocare a programului Rabla. Fostul ministru Nemirschi
nu a vrut, aşa că nu a casat decât 30.000 de rable tot anul, adică
exact câte s-au tocat luna asta.
Intermezzo: apropo, ştiţi de ce i se spune programul „Rabla”
şi nu „Programul de înnoire a parcului auto”? Pentru că aşa
a fost botezat la ProTV în prima ştire despre această campanie,
făcută acum trei ani de subsemnatul. Dar să revenim.
Acum, ori guvernanţii noştrii s-au trezit să facă ceva cu
adevărat important pentru a repune economia în mişcare (puţin
probabil), ori cei de la Dacia au făcut suficient lobby încât să îi
motiveze.
Nu vorbesc ca să mă aflu în treabă. Mă pune pe gânduri faptul că
prin Administraţia Fondului de Mediu fac ore suplimentare oameni
detaşaţi de la Dacia, care să ajute la verificarea dosarelor
clienţilor… din reprezentanţele Dacia trimise la Fondul de Mediu
pentru validare. I-am văzut personal, nu vorbesc din auzite. Statul
nu are destui funcţionari, ba chiar şeful de la AFM a detaşat chiar
de la Juridic câteva fete care să verifice vouchere, copii după
buletine, liste.
Să zicem că trecem cu vederea un oarecare conflict de interese,
dacă aşa se aprobă şi dosarele de la Neamţ sau Mureş, spre exemplu,
mai repede.
L-am dat la Ştiri pe un domn Ciobanu de la Roman, care se
plângea că aşteaptă de o lună un răspuns de la Bucureşti. Între
timp, şi-a văzut şi Loganul visat în curtea reprezentanţei.
Vânzătorul a vrut să îl convingă că o are şi că nu din cauza lui
întârzie livrarea.
Omul a plătit tot, a trimis trei vouchere, doar să i se valideze
ca să plece şi el acasă cu maşina nouă. În ochii lui am revăzut
sclipirea tuturor bărbaţilor (şi a mea) din momentul când ştie că
mai e puţin până când va simţi mirosul de nou al plasticului şi va
pleca la volan către casă. Genul acela de zi pe care nu o uiţi
pentru tot restul vieţii.
Şefii de la Mediu spun că se mişcă treaba şi că oamenii lor
recuperează repede. Dar nu sunt ei singura problemă.
Dacă sunteţi client Dacia spre exemplu, aşa cum sunt 70% din cei
care s-au înscris până azi în program, veţi aştepta cel puţin 3-4
săptămâni după un Logan MCV ori Sandero. Astea se vând bine şi la
export şi nu mai sunt pe stoc. Se mai stă câte două luni şi la
multe modele premium pentru care importatorii nu mai fac nici ei
stocuri. Nu râdeţi, dar să ştiţi că tocmai am aflat de o Mazda CX-7
vândută în programul Rabla.
Felicitări tuturor automobiliştilor chibzuiţi care au intuit o
afacere bună.
Aşadar scârţâie, dar se învârte, în timp ce 2010 devine anul
unei afaceri bune. Ministrul mediului a anunţat că vor fi emise
alte 50.000 de tichete în program, aşa că nu ar trebui să vă
stresaţi dacă vă gândeaţi să cumpăraţi, dar nu aţi apucat să o
faceţi din cauza vitezei cu care s-au epuizat primele vouchere.
Deşi, dacă aveţi o rablă de casat, eu unul m-aş grăbi…
VA URMA