O dată cu lansarea oficială a versiunii de serie Renault Zoe, cu ocazia Salonului Auto Geneva 2012, au fost date publicităţii şi preţurile pentru cea mai ieftină maşină electrică Renault: Zoe porneşte de la 20.700 euro în Franţa, preţ valabil pentru versiunea de echipare de bază Zoe Life.
Evident, detractorii maşinilor electrice se vor grăbi să mă contracareze, spunând că la acest preţ francezii îşi iau cel puţin Megane! Însă le voi răspunde că, în practică, Renault Zoe porneşte de la 15.700 euro, deoarece guvernul francez oferă un bonus de 5.000 de euro clienţilor care optează pentru maşinile electrice.
Cum la acest nivel de preţ, de 15.000 euro, îţi poţi lua un Clio, aşa că am decis să compar Zoe chiar cu modelul de clasă mică al francezilor. Mai ales că, din punct de vedere al dimensiunilor şi spaţiului interior, Zoe şi Clio sunt similare, Zoe fiind avantajat de aspectul mai modern şi de un nivel mai bogat de dotări.
De la început trebuie să clarific nişte aspecte. Costurile combustibilului sau ale curentului electric le-am considerat fixe, deşi practica ultimilor ani ne arată o creştere galopantă a preţului carburanţilor. De asemenea, nu am luat în calcul costurile pentru revizii, deoarece acestea nu sunt cunoscute pentru Zoe. Nu în ultimul rând, m-am raportat la valorile de consum urban şi autonomie teoretice date de constructor.
Cel mai ieftin Renault Clio (1,2 litri, 75 CP) are un preţ de bază în Franţa de 14.250 euro, cu doar 1.450 euro mai puţin decât maşina electrică Zoe. Cine vrea diesel, trebuie să dea 16.250 euro pentru Clio 1.5 dCi (tot de 75 CP), deci mai mult cu 550 euro decât pentru Zoe.
Însă maşina electrică vine cu un alt cost: cel al bateriei. Pentru că bateria lui Zoe este închiriată de Renault clienţilor în cadrul unui program de abonamente, cel mai ieftin astfel de abonament fiind de 79 euro/lună (corespunzător unui rulaj maxim de 12.500 km/an şi o perioadă de 3 ani). Prin urmare, în realitate mai trebuie adăugată o sumă de 2.844 euro, ceea ce ne duce la un preţ minim de 18.544 euro pentru Zoe.
Mai departe: consumul urban teoretic al lui Renault Clio 1.2 se cifrează la 7,6 litri/100 km. Ceea ce, pentru un cost mediu al benzinei în Franţa de 1,7 euro/litru, ne duce la cheltuieli de 4.845 euro într-o perioadă de 3 ani, considerând un rulaj mediu anual de 12.500 km (la fel ca la Zoe). Deci, în trei ani şi 37.500 km în regim urban, cel mai ieftin Clio ajunge să coste în total 19.095 euro, fără a lua în considerare reviziile.
În cazul lui Zoe, autonomia maximă se cifrează la 200 km, însă oficialii recunosc faptul că, în funcţie de stilul de condus şi condiţiile de trafic, valoarea reală este mai aproape de 150 km (ba chiar 110 km pe timp de iarnă). Prin urmare, dacă iau în calcul preţul de 0,08 euro/kWh din Franţa, ajungem la concluzia că „un plin” pentru Zoe costă 5,2 euro, iar în 3 ani de zile şi 37.500 km maşina electrică va alimenta de 1.300 euro.
Trăgând linie, în 3 ani şi 12.500 km/an, Renault Zoe va costa 19.844 euro, cu 749 euro mai mult decât Renault Clio 1.2. În cazul lui Clio 1.5 dCi, această diferenţă e puţin mai mare, de 894 euro, versiunea diesel costând în final 18.950 euro. Dacă punem în balanţă şi reviziile pentru motoarele pe benzină şi diesel, diferenţele se reduc cu nişte sute de euro, dar Zoe tot rămâne uşor mai scump.
Acestea sunt, însă, calcule teoretice. Realitatea crudă înseamnă creşterea galopantă a preţurilor la carburanţi, plus taxele pe poluarea vehiculului. Iar consumurile în condiţii reale ale maşinilor cu motoare termice sunt cam cu 1litru/100 km mai mari decât cele de pe hârtie. Aşa încât estimez că, după 3 ani şi 12.500 km/an în regim urban, Zoe va ajunge să coste mai puţin decât cele mai ieftine versiuni Clio pe benzină şi diesel.
Prin urmare, Renault Zoe e o maşină electrică bine poziţionată în comparaţie cu maşinile de clasă mică actuale. E adevărat, preţurile sale şi pachetele de abonamente pentru baterii îl plasează peste media clasei, dar, ca şi costuri totale, mi se pare o ofertă convingătoare pentru cei care pun accentul pe bani.
Mai ales că Zoe e, cu adevărat, o maşină ecologică: emisiile CO2 sunt de numai 12 g/km faţă de 132 g/km în cazul celui mai puţin poluant Clio (1.5 dCi 85 CP). Atenţie, este vorba despre emisiile de CO2 totale, atât cele emise de maşină în timpul rulării (evident, la Zoe avem zero emisii CO2), cât şi cele rezultate în urma procesului de producere a energiei electrice sau carburantului. Şi mai adaug în favoarea lui Zoe lipsa noxelor, foarte periculoase pentru sănătate.
Pe de altă parte, lucruri precum fiabilitate sau devalorizare nu pot fi luate în calcul deocamdată, deci potenţialii clienţi vor trebui să se obişnuiască oarecum şi cu statutul de „cobai”. Deşi de felul meu sunt mai reticent, eu unul nu aş avea nici o problemă să fiu un astfel de cobai (mă rog, dacă aş trăi decent în Franţa…).
Cu fiabilitatea lui Zoe nu îmi fac probleme – să nu uităm că ProMotor a surprins deja Zoe în teste intensive pe gropile româneşti iarna (VEZI AICI IMAGINILE). Iar devalorizarea maşinii nu are cum să fie mai mare decât la maşinile convenţionale, acestea urmând a deveni din ce în ce mai neatractive la revânzare.
Prin urmare, ca un fan declarat al maşinilor electrice, eu cred în succesul lui Renault Zoe, nu doar pe pieţele auto vestice. Sper doar că recesiunea economică nu va lovi serios Renault Zoe. Ar fi păcat (şi meschin, totodată) ca avântul maşinilor electrice să fie, din nou, tăiat.
Zoe! Zoe! Fii bărbată! (vorba unui Caragiale…)