Editorial Theo Nissim: Este real ce se întâmplă?
Să începem cu un mic concurs. Cine ştie ce sedan de lux a avut cele mai bune vânzări în SUA în primele trei luni ale lui 2013? S-Class, Seria 7, A8 sau Panamera? Răspunsul corect este… niciunul. Pentru că titlul de cel mai popular sedan de clasă superioară a mers la Tesla S. Acesta s-a vândut de două ori mai bine ca şeptarul şi de aproape patru ori mai bine decât A8-ul. S-Class-ul, bătrân şi obosit înaintea introducerii noii generaţii, nu a reuşit să ajungă decât la 60% din vânzările Tesla.
Acum, pe lângă şocul provocat de această ştire, comparaţia nu este una tocmai corectă. Vedeţi voi, Tesla pleacă de la un preţ mult mai mic decât modelele amintite mai sus, clienţii beneficiază de o subvenţie de 7.500 de dolari de la guvern, iar aceştia pot încheia contracte tentante de leasing. Dacă cineva vrea o Tesla, nu are încotro decât să-şi cumpere un Model S, pentru că aceasta este singura versiune disponibilă, în timp ce pentru celelalte modele menţionate există alternative în aceeaşi clasă şi la preţuri asemănătoare.
Totuşi, cifrele uluitoare nu mint, iar asta nu este neapărat o surpriză. În ciuda faptului că Tesla este o companie tânără, cu o istorie scurtă, grupurile pasionate de tehnologie din Silicon Valley au adoptat maşina cu un entuziasm total. Bineînţeles, cum sediul central Tesla se află în Palo Alto, ahtiaţii după tehnologie având un motiv în plus de bucurie. Dacă dai o tură prin zonă, vei vedea o grămadă de Tesla S peste tot. Bănuiala mea este că cele mai multe maşini s-au vândut în California, mai ales în zona Golfului San Francisco, recunoscută pentru preocuparea sa pentru mediul înconjurător. Merită menţionat că Toyota Prius şi-a început cariera în reclame filmate în această zonă. Chiar şi maşinile mai puţin inspirate, dar propulsate electric, fără emisii de dioxid de carbon, primesc mai mult decât ar merita în materie de vânzări pe această zonă. Da, Nissan Leaf, despre tine vorbesc!
Revenind la Tesla S, combinaţia de frumuseţe, tehnologie ecologică, interfaţă om/maşină revoluţionară şi felul plăcut în care se conduce o fac un jucător formidabil în segmentul premium. Acum câteva săptămâni, un manager de vânzări Porsche s-a destăinuit şi a recunoscut că vânzările pentru Panamera au scăzut în detrimentul modelului Tesla S. Dar bănuiala sa este că vă exista un efect de recul.
Oare? Greu de spus. Pe de o parte, Tesla este proaspătă, plină de caracter, te poate da oricând peste cap şi poate călca în picioare orice presupuneri. Nu mai există nimic asemănător. În spatele vâlvei pe care o produce şi noutăţilor aduse se află o maşină de foarte mare calitate, impecabil concepută şi construită de la şasiu la tren de rulare şi până la softul care pune totul laolaltă. Iar asta este o realizare remarcabilă. Nu sunt un fan şi nici un tip care urmăreşte publicaţia Consumer Reports, însă până şi acest bastion conservator şi serios a desemnat modelul S cea mai bună maşină testată vreodată în laboratoarele proprii. Ţinând cont că fac recenzii pentru absolut orice şi sunt împotriva tehnologiei, vorbim despre un mare compliment.
Pe de altă parte, pe măsură ce primul val al celor care au adoptat Tesla S, californieni sau nu, îşi primesc maşinile, restul ţării le va urma exemplul? Va fi Tesla în stare să evolueze în continuare şi să respingă atacurile modelelor recent lansate, ca BMW iSeries sau noul S-Class? Da, acestea ţintesc către un al segment din piaţă, dar îmi pot imagina cum i8 îi fură vânzările lui Tesla S, lucru pe care S-Class hibrid îl poate reuşi la rândul său, din moment ce grupurile de pasionaţi de tehnologie se suprapun.
Va fi Tesla S victima propriului său succes? Sunt atât de multe asemenea modele pe străzile din Palo Alto şi în Silicon Valley, încât sentimentul unic de a deţine ceva special începe să dispară. Vedeţi voi, să fii unic şi să arăţi asta e o trăsătură de caracter a oamenilor din Silicon Valley. Va deveni lipsa de originalitate un dezavantaj pentru companie cu mai multe Tesla S în zonă? Pe lângă primii împătimiţi, câţi vor mai fi dispuşi să cheltuiască între 80.000 şi 100.000 de dolari pe un model Tesla S? Acestea sunt întrebări dificile, la care doar realitatea din piaţă poate răspunde.
Va fi interesant de urmărit cum vor evolua lucrurile. Pentru moment, Tesla este pe un val foarte mare, iar ăsta este un lucru bun. Succesul său cere respect şi am bănuiala că lansarea crossoverului Model X de anul viitor va creşte şi mai mult vânzările. Astfel, compania va deveni şi mai valoroasă pentru acţionari, printre care se numără şi Mercedes. Vor fuziona modelele S şi S-Class la un moment dat în viitor, printr-o achiziţie a Tesla venită din partea colosului german? Sunt sigur că vom afla mai repede decât credeţi. Până atunci, asta este realitatea, prieteni, şi aşa e cel mai bine.
–articol apărut în revista ProMotor nr. 102.