Editoblog: Taxa de primă înmatriculare în 2008
Statisticile APIA ne arată că, în 2007, vânzările de maşini noi au crescut cu aproape un sfert, depăşind pragul de 300.000 autoturisme. Asta în ciuda pesimismului analiştilor şi, în mare parte, graţie taxei de primă înmatriculare. Însă noile modificări ale acesteia se pare că vor răsturna situaţia – în cazul în care noua grilă de calcul va fi adoptată, oficialii APIA şi figuri proeminente ale domeniului auto de la noi sunt siguri că urmează un declin în ce priveşte vânzările de maşini noi în 2008. Constantin Stroe se teme că Dacia va vinde cu 15-20% mai puţine maşini, iar succesul viitoarelor modele Ford devine incert.
Suma încasată până acum pentru taxa de primă înmatriculare este estimată între 100 şi 200 de milioane de euro (o marjă cam mare, ceea ce înseamnă oare că nu s-a ţinut o evidenţî riguroasă?). Însă aceşti bani nu vor fi returnaţi, ministerul mediului având planuri ambiţioase. Banii vor fi investiţi în programul "RABLA": prima de casare va creşte de la 3.000 la 4.000 lei, iar numărul de maşini scoase din uz va creşte de la 15.000 la 30.000 (din care 10% vor fi autocamioane). Totuşi, APIA ar vrea ca în 2008 nu mai puţin de 100.000 de autovehicule să fie date la REMAT.
Brent Valmar este de părere că noua formulă a taxei va încuraja importul de maşini foarte uzate, în detrimentul maşinilor noi sau al celor second-hand foarte puţin uzate. Şi asta din cauza explicaţiei specialiştilor UE, că "o maşină nouă va circula mai mult decât una veche, deci va polua mai mult". Nu contează că o maşină veche are emisii poluante mult mai mari sau că este foarte discutabil cât va circula în viitor o maşină, fie ea nouă sau second-hand (asta în cazul în care ministerul de resort nu angajează clarvăzători…).
Toate acestea sunt supoziţii şi propuneri. Ce ştim sigur este că o decizie în ceea ce priveşte noua modalitate de calcul va fi adoptată de legislativ, oficial, cel mai devreme începând cu 1 iulie 2008. Deci orice zvonuri privind aplicarea noilor valori până la acea dată sunt nefondate, tocmai datorită mecanismului greoi de modificare a legilor. Poate mai este timp ca, atât opinia publică, cât şi autorităţile avizate din domeniu să vină cu idei cât mai bune pentru o soluţie de compromis general acceptată. Astfel încât taxa de primă înmatriculare să nu mai fie doar , ci un instrument cu adevărat folositor pentru ocrotirea mediului.