De ce este vitala degivrarea pe timp de iarnă
Avioanele întârzie, aşa că reporterii fac ce trebuie. Vin la
aeroport. Intru în aerogara aglomerată de aerul sufocant şi nervii
pasagerilor obosiţi, întârziaţi, enervaţi: „Ce bine că aţi venit.
Poate acum plecăm şi noi!” „De ce, doamnă? Credeţi că pot eu să dau
jos gheaţa de pe avioane?” Femeia ridică din umeri şi zâmbeşte
trist. Îşi dă seama că nevoia ei de a pleca se loveşte de ceva prea
mare ca să poată fi surmontat omeneşte. Natura.
Ca să fii tu cel mai deştept din gaşcă şi să ştii de ce se dă cu
furtunul iarna pe avioane, îţi spun motivele adevărate pentru care
întârzie avioanele iarna pe aeroporturi. Hai să nu o dăm în
truisme, că iarna ninge, e ceaţă şi bla bla… Prima zi cu zboruri
îngreunate a lăsat la sol peste 5.000 de români. Iarna grea nu a
venit încă. Aşa că, dacă urmează să zbori în următoarele luni, ia
aminte.
Există reguli stricte în aviaţie. Reguli care fac ca numărul
accidentelor mortale să fie cel mai mic dintre toate modurile de
transport. Mai pe româneşte, ai o şansă la un milion să mori când
zbori în timp ce peste 2.000 de români mor anuale pe şosele. De la
Baloteşti nu am mai avut accidente mortale cu avioane comerciale.
Nu-i aşa că regulile de siguranţă sunt bune?
Pe timp de iarnă, zborul se supune unor reguli mai stricte decât
pe timpul verii. Pista trebuie să fie curăţată de zăpadă, avionul
degivrat, vizibilitatea acceptabilă. Asta ştim deja. Piloţii,
aeronavele şi pistele mai trebuie însă certificate în funcţie de
condiţiile meteo. Se munceşte la foc continuu pe platforme pentru
deszăpezire, cu oameni care abia ajung la somn. Vântul puternic
mută zăpada la loc de unde tocmai a fost curăţată când e viscol. E
mare T mare C mare…
Există însă şi momente când trebuie să îţi urmăreşti drepturile.
Sunt afişate obligatoriu prin aeroporturi. Citeşte-le bine. Nu îi
lăsa să scape basma curată atunci când te-au lăsat nejustificat la
sol.
Călătorii experimentaţi nu fac, însă, scandal când stau chiar şi
câteva zile în aşteptarea redeschiderii zborurilor. Dorm pe bagaje
împreună cu copiii în aşteptarea unei veşti bune. Asta trebuie să
înveţi şi tu. Că atunci când aştepţi un zbor întârziat, nu
scandalul este soluţia.
Am fost martorul unui incident aproape incredibil acum vreo două
ierni, când pasagerii urlau la reprezentantul unei companii care îi
anunţa că avionul nu poate fi mişcat de la poziţia de parcare,
fiind prins în zăpadă. Unul dintre guralivi a sărit cu iniţiativa:
„Îl împingem noi!” Parcă îl şi vedeam împingând colosul de 40 de
tone de unul singur, de parcă ar fi fost autobuzul de navetă.
Nu ţipatul la angajaţii din spatele ghişeului sau revărsarea
furiei pe echipaj sunt soluţiile. Oamenii stresaţi fac greşeli. Nu
vrei să facă greşeli atunci când viaţa ta este la mijloc.
Pentru cultura ta generală, iată care ar fi explicaţiile şi
scopul degivrării.
– Cristalele de gheaţă, gheaţa şi depunerile de zăpadă pe
suprafeţele aeronavelor pot afecta serios performanţele acestora
şi/sau controlabilitatea lor
– Deoarece siguranţa este de cea mai mare importanţă, crearea
situaţiilor ce pot duce la incidente sau accidente nu poate fi
permisă. Este de aceea vital ca suprafeţele să fie curăţate înainte
de decolare, în afara excepţiilor detaliate ulterior.
– Antigivrarea este o procedură de precauţie care oferă
protecţie împotriva formării de gheaţă sau acumulării de gheaţă şi
zăpadă pe suprafeţele tratate ale aeronavelor, pentru o perioadă
limitată de timp; fluidul de/anti-givrant, aplicat la momentul
apariţiei condiţiilor de îngheţ, va determina o întârziere a
formării depozitelor de gheaţă pentru o anumită perioadă de timp,
funcţie de natura lichidului aplicate şi intensitatea
precipitaţiilor (în condiţiile precipitaţiilor continue, protecţia
dată va expira şi se vor putea forma astfel de depozite).
– Timpul de protecţie (HOT – Hold Over Time) este reprezentat de
durata aproximativă în care fluidul de/anti-givrant va preveni
formarea şi acumularea cristalelor de gheaţă, a gheţii sau zăpezii
pe suprafeţele protejate ale aeronavelor, în condiţii medii de
vreme, detaliate în tabele cu timpi de protecţie; HOT începe din
momentul în care lichidul de protecţie este împrăştiat pe
suprafeţele critice