E adevărat, Nissan Qashqai nu oferă un sistem 4WD de genul celui de pe 4×4 de pe Nissan Navara, ci beneficiază de un sistem mai simplist, controlat electronic şi care cuplează puntea spate printr-un ambreiaj multidisc.
Sistemul 4WD poate funcţiona în modul AUTO (repartiţia cuplului pe punţi se face automat), dar există şi un mod LOCK, în care cuplul este transmis punţii spate în proporţie de până la 50%, până la o viteză de 40 km/h. Când condiţiile de drum sunt bune, se poate alege modul 2WD, pentru un consum redus de combustibil.
Din experienţă, pot spune că Nissan Qashqai 4WD se comportă mulţumitor atât prin noroaie tomnatice, dar şi prin nisipurile de la mare, vara, cât şi pe zăpadă sau gheaţă, iarna. Fără a excela în materie de comportament offroad, Qashqai 4WD pot spune că e o maşină polivalentă în adevăratul sens al cuvântului, pretându-se vacanţelor în afara asfaltului fără emoţii, în condiţiile în care, pe şosea, e sigură şi confortabilă.
Versiunile 4WD ale lui Nissan Qashqai se pot compara cu modele din categoria SUV-urilor compacte, faţă de care se situează mai bine ca raport preţ/echipare, în condiţiile unor performanţe similare sau chiar mai bune în afara asfaltului. Cel mai ieftin Qashqai 4WD este cel dotat cu motorul pe benzină de 2,0 litri şi 140 CP: suma de 21.890 euro face din Qashqai unul dintre cele mai accesibile crossover-uri 4×4 de pe piaţă.
Doar Skoda Yeti 4×4 (de la 20.347 euro), Hyundai ix35 4WD (de la 21.518 euro) sau KIA Sportage 4×4 (de la 21.074 euro) sunt rivali redutabili pentru Nissan Qashqai 4WD – am omis Dacia Duster 4WD, deoarece nu se ridică la acelaşi nivel în ce priveşte confortul şi nivelul dotărilor.
În concluzie, bravo japonezilor pentru îndrăzneală: prin Nissan Qashqai au demonstrat că sunt inspiraţi şi că au ascultat mult mai bine ca alţii nevoile reale ale potenţialilor clienţi. În topul preferinţelor personale, Qashqai ocupă o poziţie foarte bună, după ce am ajuns să cunosc maşina suficient de bine, de-a lungul a multe sute de kilometri şi în condiţii foarte diverse.
E pur şi simplu un mix reuşit – dacă ar fi să-mi cumpăr un Qashqai, aş opta pentru versiunea 4WD cu motorul diesel 2.0 dCi, de 150 CP, în echipare Acenta, la preţul de 26.290 euro (plus 400 euro vopseaua metalizată). Acest nivel de echipare mi se pare mai mult decât mulţumitor pentru cerinţele mele de confort şi nu văd de ce aş da 4.000 euro în plus pentru nivelul de top Tekna, cu dotări de fiţe, cum ar fi jantele de 18 inch sau plafon panoramic.
Din păcate, pe acest nivel de echipare intermediar Acenta, pachetul opţional „Conect Plus” (1.400 euro, cu sistem Nissan Connect – display tactil, sistem de navigaţie şi cameră pentru marşarier) include şi plafonul panoramic, pe care, sincer, nu îl consider deloc util: vara supraîncălzeşte habitaclul, iarna degajă frig în zona capului, iar temerile privind crăparea sau spargerea lui (împreună cu cheltuielile aferente) nu sunt neglijabile.
Alte avantaje ale lui Qashqai 2.0 dCi 4WD sunt motorul diesel (pe lângă faptul că e potent, mi-a demonstrat că e suficient de economic, chiar şi în regim AUTO) şi sistemul 4WD (e de încredere la abordarea unor trasee de offroad simplu, dar şi pe drumuri cu zăpadă şi gheaţă).
Acestea fiind spuse, aştept foarte curios să văd urmaşul lui Nissan Qashqai. Oare îmi va plăcea la fel de mult?