În primul rând, Nissan Qashqai nu prea arată a SUV, ci mai degrabă a compactă ceva mai voluminoasă – e mai lung cu 13 cm decât Volkswagen Golf 6 şi mai înalt tot cu 13 cm decât compacta germană, însă nu e masiv, ca şi VW Tiguan, de exemplu, în parte şi datorită unui design cu forme mai fluide. Qashqai e pe gustul multora care consideră SUV-urile prea masive.
Apoi, Qashqai oferă un spaţiu interior comparabil cu maşinile de clasă compactă (ampatament de 2,63 metri şi un portbagaj de 400/1.500 litri), în timp ce manevrabilitatea, mai ales în mediul urban, este la aceleaşi cote. Deşi, la intrarea în maşină, trebuie să ridici piciorul ceva mai sus decât în cazul unei compacte obişnuite (garda la sol e de 20 cm), la volan se stă pur şi simplu normal.
Totuşi, cel mai important aspect ţine de preţuri. Mai exact, de raportul preţ/dotări. Cel mai ieftin Nissan Qashqai, cu motorul pe benzină de 1,6 litri şi tracţiune faţă, are un preţ de pornire de 17.990 euro (sau 16.770 euro, cu oferta din februarie), iar echiparea Visia e mai mult decât suficientă: de la ABS şi 6 airbaguri până la aer condiţionat manual, cruise control şi bluetooth. Doar ESP-ul şi jantele din aliaj costă suplimentar 600 euro.
Comparând cu Golf (cel mai vândut model din Europa), versiunea 1.2 TSI de 105 CP, în echipare Trendline, are un preţ de pornire de 17.839 euro – cu doar 151 euro mai puţin, în condiţiile unui echipament standard similar (cu menţiunea că ESP-ul este standard la Golf). Însă Qashqai se pretează mult mai bine drumurilor proaste sau celor de munte, iar consumul este doar puţin mai mare, crossover-ul fiind mai greu.
Cei care apreciază mai mult dieselul, pot apela la versiunea 1.5 dCi, de 110 CP, cu un preţ de pornire de 19.990 euro (dar, la fel ca în cazul versiunii de bază pe benzină, ESP-ul şi jantele din aliaj costă suplimentar 600 euro). Prin comparaţie, VW Golf 1.6 TDI (105 CP) porneşte de la 20.067, rămânând valabile observaţiile de la versiunile pe benzină.
Aşadar, nu e de mirare că s-au înregistrat vânzări foarte bune ale versiunii Qashqai 2WD, în condiţiile în care, la circa 20.000 euro, clienţii primeau o maşină cel puţin la fel de spaţioasă ca o compactă, bine dotată, cu un comportament rutier similar cu al compactelor, dar care se preta mult mai bine drumurilor proaste sau celor de munte.
Însă, când spun Nissan, mulţi se gândesc la offroad. Sau măcar la tracţiune integrală. Iar Nissan Qashai oferă şi astfel de versiuni 4WD.