Dacia va lansa un model de clasă mini
Că Dacia îşi va extinde gama cu un model de clasă mini nu mai este niciun secret deja. Era de aşteptat. În sus nu puteau merge, intrau peste Renault şi aveau parte şi de lipsa unei imagini pentru preţurile crescute, astfel că o extindere a gamei în jos era lucrul cel mai uşor de anticipat. Cu atât mai mult cu cât, aici, concurenţa ar fi zero.
Ideea în sine, este una foarte bună. Succesul este garantat. Chiar şi de mine, chiar de acum. În primul rând va umple un gol între actualele maşini de clasă mini, Hyundai i10 sau Fiat Pando şi Tata Nano. Va oferi strict echipamentele de bază. Cum, spre deosebire de Logan şi Sandero, maşina va fi folosită mai mult în mediul urban, te poţi lipsi de unele dotări precum aerul condiţionat. Practic, noua Dacia Mini va lua conceptul de maşină destinată transportului, regăsit în actualul Sandero, îl va curăţa şi mai mult de toată părţile inutile şi va oferi doar miezul esenţial. Excelent!
Presa s-a grăbit să anunţe că vom vedea Dacia de 5000 de euro în final. Pare logic la prima vedere. O maşină de 3,6 metri, un mic zombi cu părţi preluate din întreaga bancă de organe a contructorului Renault, amortizări de mult uitate, echipamente cât mai puţine şi iată preţul de 5000 de euro. Totuşi nu e chiar aşa. În primul rând, spre deosebire de Logan, noul model Dacia mini trebuie să îndeplinească mult mai multe restricţii. Chiar cu nivelul de bază.
În primul rând trebuie să fie Euro 5. Asta costă în plus. Apoi, trebuie să fie dotată cu ABS în standard. Şi în funcţie de data lansării, chiar şi cu ESP. Din nou, aceste lucruri costă. Mai trebuie să amintesc şi de creşterea costurilor materiilor prime? Petroul este mai scump, oţelul este şi el mai scump. Practic, faţă de momentul lansării modelului Logan, toate costurile au crescut. Inclusiv cele cu salariile muncitorilor.
Şi aici Renault are o surpriză pentru Dacia. Este foarte posibil ca noul model mini să nu mai fie construit în România. Ci în Maroc. Un mare semnal de alarmă pentru sindicaliştii Dacia, care toată ziua se gândesc cum să-şi mărească salariile, fără o viziune pe termen lung. Cum care viziune? E simplu: menţinerea Renault în România un timp cât mai îndelungat.
Dacă luăm astfel în calcul economiile cu forţa de muncă mai ieftină din Africa, tot nu cred că am ajunge la un preţ de 5000 de euro. Sunt mai puţine materiale, e adevărat, dar asta nu e suficient. Un Sandero se vinde acum în Europa de Vest cu preţuri de pornire de peste 7500 de euro. Să ajungi la 5000 de euro înseamnă să scazi la 66% din această valoare. Cam greu.
Este posibil însă. Costurile sunt mai mici, reduci marja de profit sănătoasă pe care o are Dacia acum, şi cel mai probabil ajungi la 5000 de euro. Cu un model care încă mai este profitabil. Nimic nou. Asta se putea face şi se poate face şi acum la Logan. E adevărat, mai mult în România. Dar de ce să o faci? Când oricum noul model mini de la Dacia se va vinde foarte bine în versiunile mai scumpe? Care vor ajunge chiar şi la 10.000 de euro.
Evident, constructorului român îi va conveni de minune reclama cu maşina de 5000 de euro. Atenţia a fost acaparată. Ce mai contează pe urmă că preţul de pornire e altul? Deja vu Logan? Deja vu succes comercial imens? Ce pot să mai zic? Bravo Dacia! Bravo Renault!
P.S.1 Renault, dacă tot vă merge atât de bine cu Dacia, nu vreţi să mai construiţi o fabrică de modele Dacia în România? Oriunde în România, nu contează.
P.S.2 Conform Autobild, şi Skoda va lansa un concurent pentru Dacia mini. Credeţi că are vreo şansă? Să intre în producţia de serie, evident, că până acum toţi concurenţii modelelor Dacia se află momentan la stadiul de „o să lansăm”.