Dacia – un nou început
This browser does not support the video element.
De fapt, am putea spune că e ca în bancurile cu Radio Erevan: nu s-a prăbuşit, ci a fost o demolare pregătită; Dacia nu a dat faliment, ba chiar "duduie" vânzările în Europa de Vest; nu se va face un nou sediu administrativ, ci o parcare.
Însă, mai presus de poante, ziua de 14 februarie va rămâne pentru cei de la Mioveni adevăratul moment de schimbare la Dacia. Şi asta pentru simplul motiv că a fost zguduitor şi asurzitor pentru nişte secunde bune – lucruri care se întipăresc adânc în minte.
Eu unul consider că demolarea vechiului sediu administrativ este un adevărat simbol pentru începutul unui nou viitor la Dacia, un viitor dictat de Renault, ce-i drept, dar de care atârnă o mare parte a investiţiilor din România, de vreo câteva miliarde de euro deja. Mă întreb, însă, dacă acest nou viitor va însemna şi o schimbare de mentalitate la nivelurile superioare ierarhice.
În primul rând, mă refer la politica de neînţeles a oficialilor de a nu scădea preţurile maşinilor, deşi criza auto a dus la discounturi serioase în aproape întreaga piaţă auto. Nu ştiu dacă, real, e vorba de întârzierea specifică aparatului decizional de dinainte de ’89 sau este vorba de politica francezilor, care au nevoie disperată de bani în vistieria Renault-Nissan.
În al doilea rând, aproape toţi suntem foarte nerăbdători să vedem marea surpriză de la Salonul Auto Geneva 2009, al doilea concept Dacia, după Dacia Logan Steppe (care a prefigurat Logan MCV şi, credeam atunci, chiar Dacia SUV). Pe de o parte, Dacia Coupe Concept ne va da o idee despre imaginea viitoarei generaţii Dacia Logan; pe de altă parte, suntem curioşi dacă acest showcar este studiul noului centru de design autohton.
Al treilea lucru la care demolarea de pe platforma Mioveni mă face să mă gândesc este iminentul Dacia SUV, care s-ar putea să devină un nou hit pe piaţa vest-europeană. Dar numai din 2010, deci după Skoda Yeti, omologul cehilor şi, posibil, după sau în acelaşi timp cu noul Hyundai Tucson, un concurent redutabil. Măcar am convingerea că Dacia SUV nu va fi acelaşi lucru cu Dacia Sandero Cross.
Al patrulea punct în lista mea se leagă de termenul "explozie", care, deşi are conotaţii negative, mă duce cu gândul la "vânzările explozive" înregistrate de Dacia pe pieţele vestice. Dacia Sandero este cea mai accesibilă maşină nouă, Dacia Logan MCV este cel mai ieftin mijloc de transport pentru 7 persoane, iar Dacia Logan, deşi mai puţin vândută, este o familistă cu destule argumente pentru oamenii pragmatici. Nici utilitarele Dacia Logan Pick Up sau Logan Van nu stau prea rău în segmentul lor.
Practic, criza auto, deşi la noi e ameninţătoare din punct de vedere social, are un revers al medaliei foarte bun pentru vânzările Dacia, şi implicit pentru profiturile Renault. Evident, nu mă refer la vânzările din România, unde invazia de maşini second hand şi jongleriile cu taxa auto, alături de politica neatractivă de oferte speciale şi sisteme de creditare, au dus la scăderea drastică a vânzărilor Dacia. Dar asta este altă poveste.
Evident, demolarea de la Mioveni a născut şi bârfe. Trecând peste nostalgii, mulţi nu cred că acea construcţie devenise nesigură, aşa cum au declarat oficialii. Într-un fel, suspiciunile sunt alimentate de iminentele disponibilizări, care, invariabil, înseamnă blamarea şefilor. Mai este şi decizia de a construi în acel loc o parcare, deşi ne aşteptam să fie vorba de un nou sediu sau de extinderea uzinei.
Să fie vorba de micile aranjamente imobiliare, ca în cazul uzinei Ford de la Craiova? Fiind în România, orice ipoteză poate fi formulată şi argumentată. Dar poate că, pur şi simplu, la Mioveni lipsa locurilor de parcare a devenit o problemă stringentă…
Oricum ar fi, această ştire mi-a adus în minte cântecelul pentru copii "Podul de piatră s-a răsturnat", poate îl mai ştiţi. Eu ştiu că se termina cu "vom face altul […] mai trainic şi mai frumos". Iar asta este tot ce contează acum pentru România: ca Dacia să fie trainică şi să evolueze. Aşa că demolarea asta o privesc drept un nou început – şi, fiind făcută de Valentine’s Day, poate îi va face pe mai mulţi români să lege relaţii mai stabile cu maşinile Dacia.