În istoria Dacia au mai existat modele cu tracţiune integrală – "papucii" care aveau transmisia şi trenul de rulare de la ARO 10, dar şi proiecte precum combinarea caroseriei Dacia 1300 Break cu şasiuri ARO.
Însă fenomenul SUV este cu totul altceva în zilele noastre şi prinde din ce în ce mai mult teren – în România, acest fenomen este cel mai dinamic, după cum o demonstrează . Visele că Dacia ar putea tatona acest domeniu nu mai par atât de îndepărtate, mai ales că marca autohtonă a ajuns deja la cea de-a patra versiune a familiei Logan, , iar a cincea este foarte aproape de lansarea pe piaţă – omonimul lui , care deja .
Mai întâi, a fost Dacia Logan Steppe, conceptul care a prefigurat breakul de serie . Deşi foarte convingător, Logan Steppe rămâne deocamdată doar la stadiul de concept, nici o informaţie despre o posibilă producţie în serie a acestuia nefiind vehiculată. Exemple precum i-ar putea face pe cei de la Dacia să ia serios în considerare realizarea unui crossover pe baza MCV-ului.
Dar în concernul Renault-Nissan mai există câţiva potenţiali "donatori" de platformă tehnică. Primul SUV din istoria mărcii cu sigla în formă de romb va fi , un SUV compact de dimensiunile unui Hyundai Tucson (coreeanul a fost ). Chiar dacă Renault Koleos va juca în liga preţurilor mai mari de 15.000 euro, există fratele coreean al acestuia, , mai abordabil ca preţ, însă imaginea acestei mărci auto în Europa este ca inexistentă.
Din acest punct de vedere, soluţia viabilă pentru Renault este să vândă un SUV ieftin cu denumirea unei mărci deja de succes, cum este Dacia, decât un SUV cu nume de televizor. Un astfel de model Dacia SUV ar putea avea un preţ de pornire în jur de 15.000 euro, cu doar 2.000-3.000 euro mai mult decât un potenţial crossover bazat pe Logan MCV. Un preţ care deja poate fi considerat abordabil pentru o familie cu pretenţii mai mari decât o simplă maşină de oraş.
Din ecuaţie nu poate lipsi specialistul 4×4 Nissan, al cărui se bucură de , peste aşteptările producătorului. Plasat undeva între berlinele compacte şi SUV-urile de mici dimensiuni, Nissan Qashqai este capabil să satisfacă nevoile cotidiene ale unei familii, dar şi să ofere suficient spaţiu şi confort pentru drumuri lungi sau chiar incursiuni lejere în afara şoselelor.
Faţă de este mai puţin spaţios, însă are avantajul că, fiind mai mic şi mai uşor, poate fi echipat cu motorizări mai mici, prin urmare mai economice. Însă este o maşină cu pretenţii destul de ridicate de calitate, ceea ce se reflectă şi în preţul de pornire apropiat de 20.000 euro. Ceea ce îl face cam la fel de scump ca şi Renault Koleos, ceea ce ar putea înclina balanţa spre un SUV Dacia bazat pe modelul francez, dacă luăm în considerare criteriile pragmatice, legate de spaţiu şi capacităţi de trecere.
Bineînţeles, acestea sunt doar supoziţii, a căror materializare nu ar putea fi vizibilă mai devreme de 2010. Însă, având în vedere consolidarea imaginii de marcă familistă şi accesibilă a Daciei, foarte curând se va impune un astfel de model polivalent în gamă.
Vă invităm şi pe voi să vă daţi cu părerea care ar fi cea mai bună soluţie pentru un model Dacia SUV. Poate îi vom ajuta pe oficialii Dacia să ia o decizie în acest sens cât mai repede.