Dacia – Societate de construcţii
Dacia Duster are un coeficient aerodinamic de
0,42. Dacă am fi răutăcioşi am putea spune că vorbim de un
cx de zid. Iar acest lucru se resfrânge în mod clar asupra viteze
maxime. Abia 156 km/h e viteza maximă pentru versiunea de 1.5 dci
şi 85 CP. Nici benzinarul nu se descurcă mult mai bine, cu 164 km/h
sau doar 160 km/h în versiunea 4×4.
Nu trebuie să fii un geniu să-ţi dai seama că partea
frontală a noului model nu ajută deloc la acest capitol,
din contră, însă Dacia putea lucra şi la alte capitole. Şi aici dau
un singur exemplu. Un Logan obişnuit are un cx de 0.36, însă
varianta sa Eco2, rămasă din păcate la nivel de prototip, are doar
0,29, apropiindu-se de valorile unor modele regăsite în gama celor
mai mari producători.
Cum au reuşit acest lucru? E adevărat că au micşorat garda la
sol, lucru exclus la un SUV. Însă au montat deflectoare de aer pe
sub spoilerul faţă, eleron pe portbagaj,au folosit pneuri cu
rezistenţă redusă la înaintare, modificări pe sub maşină, pentru o
suprafaţă plană şi nu în ultimul rând un generator Vortex pe
plafon. Majoritatea modificărilor constau în adăugarea unor
elemente din plastic, ieftine şi uşor de implementat.
Probabil nici 100 de euro adunate la un loc. Dar efectul era
semnificativ, aşa cum o demonstrează şi Logan Eco 2.
Cu o reducere de 0,07, Dacia Duster ar fi ajuns la un cx
de doar 0.35, reuşind astfel să se impună în faţa unor
modele precum Renault Koleos (0.38), Nissan Pathfinder (0.38) şi
Volkswagen Tiguan (0.37) şi având un cx identic cu Toyota Land
Cruiser 200. Spre comparaţie, Mercedes GLK are un cx de
0,34, de asemenea şi Peugeot 4007, în timp ce BMW X1 se poate lăuda
cu 0.32.
În realitate însă, vorbim de un 0,42, care pare deja imens în
comparaţie cu maşinile care există azi. Ca un fapt divers,
0,42 avea şi un alt Duster, Plymouth Duster, dar şi Lamborghini
Countach, modele care au totuşi o anumită vârstă. Şi
atunci ne întrebăm, chiar merită economia de nici 100 de euro
pentru un cx atât de mare? Pentru consum în plus, prestanţe
dinamice mai slabe şi emisii mai mari?
Mai contează? Aţi văzut preţul modelului? Personal am estimat
preţuri cu 500-1000 de euro mai mari, însă Dacia mi-a făcut o
surpriză plăcută. Iar acum, cu cele trei rable, ajungi să-ţi
cumperi un SUV 4×4 nou, sub 10.000 de euro. Ce pot să mai zic?
Succesul e garantat!