Concluzia mea, în urma confruntării statice a celor două maşini, este că Dacia Sandero mi-ar conveni mai mult decât Dacia Logan facelift. Făcând abstracţie de preţurile încă necomunicate şi luând în considerare ce nevoi ar trebui să îndeplinească un miloc de transport nou şi ieftin, Dacia Sandero mi se pare răspunsul cel mai bun al momentului. Chiar mai bun decât Dacia Logan facelift, care nu mă convinge prin modificările estetice sau prin portbgajul foarte încăpător, dar nemodulabil.
Mai rămâne de văzut ce impresii va lăsa proba practică de condus, deşi primele zvonuri sunt că nu există diferenţe sesizabile faţă de Logan. La limită sigur se comportă altfel, fiind un hatchback şi ar fi interesant de observat cât de mare este zgomotul interior – la Logan devine deranjant de la o viteză destul de redusă, datorită economiei de materiale fonoabsorbante. În cazul lui Logan facelift, diferenţele vor consta doar în confortul mai ridicat pentru şofer, ţinând de psihic – e o maşină îmbunătăţită…
În ce priveşte preţurile, vorbim doar de estimări, dar măcar ştiu deja la ce să mă aştept de la Sandero ca nivele de echipare – iar Laureate mi se pare cea mai atractivă echipare de serie. Dacă, în combinaţie cu motorul de 1,6 litri şi 90 CP, nu va depăşi 9.000 euro, atunci e clar, nu mai are rost să mă uit la altă maşină de genul ăsta – cu atât mai mult nu ar avea sens să mă îndrept spre o maşină second hand de categria lui VW Golf, de exemplu.
Dacia Logan facelift nu mă convinge – designul împrospătat nu mi se pare omogen, iar portbagajul nu reprezintă un plus atât de mare faţă de al lui Sandero, nefiind modulabil şi având un acces mai restrictiv decât în cazul hayonului. Mă întreb dacă faceliftul va aduce şi creşteri ale preţurilor – teoriile de marketing asta ar dicta, dar nu cred că este necesar. Dacă Logan facelift va avea aceleaşi preţuri ca şi actuala gamă şi va mai şi plusa cu un minim de dotări, va reuşi să îşi menţină vânzările bune. Totuşi, Dacia Logan nu îşi permite să supraliciteze în privinţa imaginii şi cel mai bine i se potriveşte rolul de "cenuşăreasă" ieftină, familistă şi robustă.
Oricum, în vest se estimează o cerere foarte mare pentru Dacia Sandero, astfel încât pe plan local s-ar putea ca fabrica să nu mai facă faţă comenzilor. Lucru de care ar putea profita vânzările lui Dacia Logan facelift.
Cât despre restul concurenţilor din clasa mică, au două alegeri: ori importatorii vor apela la reduceri foarte mari de preţuri, ori se vor baza pe o clientelă foarte exigentă, pentru care brandul Dacia are reverberaţii negative. Sau ar putea să spere că Sandero va fi boicotat chiar din interior – pe când o nouă grevă la Dacia?Într-un editorial anterior, meciul Sandero – Logan s-a terminat cu victoria celui dintâi. Însă acela era doar un meci "teoretic", bazat pe pozele maşinilor şi datele tehnice sumare. Acum, am avut ocazia să văd ambele maşini pe viu, aşa încât voi reedita meciul "Săndel" vs. "Golanul emancipat", din punct de vedere personal, al unui potenţial client interesat de unul sau altul dintre automobile.
Dacă vorbim despre exterior, pot afirma că Dacia Sandero arată mai bine în poze. Realitatea îl face pe Săndel ceva mai grăsuţ, amintindu-mi imediat că românii se cam dau în vânt după mici şi bere. Totuşi, nu îi lipseşte o oarecare fineţe a liniilor, numai că nu înţeleg rostul estetic al arcului de cerc din laterale. Acest lucru a impus mutarea bandourilor de pe uşi în partea inferioară, aşa încât maşina este acum mai expusă zgârieturilor uşoare din trafic. Un tribut inexplicabil adus esteticii.
Farurile mi se par inutil de mari, dar măcar ansamblul frontal este omogen, cu grila impunătoare şi sigla în formă de desfăcător de bere – mare şi aproape tupeistă. În spate masivitatea este la ea acasă, stopurile arcuite fiind plasate în extremităţile hayonului. Interesantă ideea profilării blocurilor optice, se creează un aer de high-tech destul de atrăgător. Montantul spate foarte lat îmi dă de înţeles că vor fi nişte probleme cu unghiul mort, dar oglinzile retrovizoare foarte mari ar trebui să rezolve cât de cât problema. Din păcate, rabatarea acestora se face tot cu teama că poate rupi ceva.
Prin comparaţie, Dacia Logan facelift nu arată aşa de bine nici în poze, nici în realitate. De fapt, forma farurilor nu s-a schimbat, ci doar amenajarea interioară. Aspectul mai modern este dat de soluţia cu geam clar, grila a fost adaptată de la Sandero, iar fanta din spoiler arată ca un zâmbet flegmatic. Din păcate, partea frontală a pierdut din omogenitate faţă de Loganul actual simplist. Iar, în spate, eleronul profilat din capacul portbagajului este parcă pus de cineva nepriceput. Nu contest că a fost verificat rolul lui aerodinamic, dar, estetic vorbind, pur şi simplu nu mi se pare potrivit. Per total, spatele mă duce cu gândul la Clio Symbol. Şi nu neapărat prin similitudini, care sunt foarte mici, cât mai mult prin impresia de… nereuşit.
Bineînţeles, considerentele privind designul celor două maşini sunt subiective, designul fiind o chestiune de gusturi. Dar sper că aceste modificări aduse variantei facelift nu vor ridica preţul Loganului – pentru că, sincer, nu merită să plăteşti mai mult pentru un Logan care nu arată mai bine. Prin urmare, în ce priveşte exterioarele celor două maşini surori (sau fraţi), Sandero mi se pare mult mai reuşit – arată destul de bine chiar şi în versiune "Sandero tuning", cu acel kit exterior în stil crossover.
Faţă de concurenţa actuală din clasa mică, Sandero nu mi se pare neapărat mai prejos, ci doar mai puţin gândit la nivel de detalii estetice. Este doar un design ok, fără a fi nici foarte pragmatic, nici drăgălaş, nici prea efeminat, nici sportiv.