Atunci când
noul Hyundai Avante a fost lansat oficial în Coreea, la finalul
lunii aprilie, m-am grăbit să afirm că este vorba de aceeaşi Mărie
cu altă pălărie – adică noul Accent, lansat cu numai câteva zile
înainte în China, sub denumirea de
Hyundai Verna.
Eroare, însă. La o privire (mult) mai atentă se poate observa că
există o diferenţă de gabarit între cele două maşini. Lucru pe care
nu l-am observat la timp, fiind acaparat de observarea diferenţelor
de design între cele modele.
De ce această eroare? (corectată în urma vigilenţei
userilor, cărora le mulţumesc şi le cer scuze pe această
cale)
1. Adaptare prea rapidă
Până acum am subapreciat capacitatea coreenilor de a se adapta
pieţei, deoarece consideram Hyundai o marcă low-cost, cu maşini
relativ fade şi cu un raport preţ/echipare interesant. Noile (şi
bulversantele)
Hyundai ix35 şi
Hyundai Sonata au fost de natură să îmi crească puţin interesul
pentru coreeni, dar nu să îmi schimbe fundamental opinia
iniţială.
Prin urmare, am fost destul de convins că noul Avante este doar
o versiune redesenată a lui Verna, concepută pentru alte pieţe –
lucru pe care îl aplică majoritatea producătorilor auto, care
activează pe mai multe continente cu aceleaşi modele, dar adaptate.
Am fost indus în eroare şi de faptul că vorbim de poze făcute la
saloane, sub luminile reflectoarelor, dar şi de graba cu care le-am
parcurs vizual.
În plus, mi se părea improbabil ca Hyundai să lanseze două
modele total diferite la doar câteva zile distanţă. Poate, dacă am
fi vorbit despre categorii fără nici o legătură, ar fi fost
plauzibil, însă aici vorbim de două sedanuri în stil coupe-cu 4
uşi, foarte apropiate din punct de vedere conceptual.
Practic, Hyundai aş putea spune că este singurul constructor
care oferă trei coupe-uri cu patru uşi în acest moment! Lucru care
sună foarte ciudat.
2. Ciclu de viaţă prea mic al modelelor
Actualul Hyundai Accent este la a treia generaţie, fiind lansat
în 2005. Prima generaţie a fost produsă între 1995 şi 1999, iar cea
de-a doua între 2000 şi 2005. Prin urmare, cicluri de viaţă foarte
scurte, dar şi denumiri diferite, în funcţie de continentele pe
care era comercializat acest model – printre denumiri, şi
„Verna”.
Aşa încât proaspătul lansat Verna era clar că va înlocui
actualul Accent, a cărui carieră va ajunge la aproape 6 ani în
2011.
Pe de altă parte, Hyundai Elantra a fost lansată iniţial ca
Lantra, prima generaţie fiind produsă între 1990 şi 1995, a doua,
mai rotunjită, între 1995 şi 2000, cea de-a treia între 2000 şi
2006. Cea de-a patra a apărut în 2007, însă aceasta nu a mai fost
oferită pe piaţa europeană, unde coreenii au considerat că
Hyundai i30 va face mai bine faţă concurenţei.
Iar pasul logic mă gândeam că va fi un sedan bazat pe i30,
destinat pieţei europene, plasat între noul Accent şi noua Sonata.
Dar, revenind la punctul 1, cum putea să fie acest sedan lansat
aproape concomitent cu noul Accent?
Ei, uite, că s-a întâmplat chiar aşa, chiar dacă s-a ajuns la
situaţia în care ciclul de viaţă al ultimei generaţii să dureze
doar 4 ani! Aproape incredibil, nu? Mai ales că nu e vorba de „noul
Golf 6”, un Golf 5 versiune 2.0, ca să folosim termeni de internet,
ci de un Elantra complet redesenat, atât la exterior, cât şi la
interior, dar şi cu un pachet tehnic updatat serios.
3. Neacordarea atenţiei cuvenite programului 24/7
version 2.0
Acest program a fost anunţat de coreeni o dată cu lansarea
noului SUV Hyundai ix35, care, trebuie să recunosc, a cam rupt gura
târgului în materie de design inovativ (mai ales dacă facem
comparaţia cu Tucson sau Santa Fe).
Programul presupune lansarea a nu mai puţin de 7 noi modele
într-o perioadă de 24 de luni. Şapte modele total noi în decurs de
numai 2 ani! (neluând în considerare facelifturile). Un lucru pe
care, mai ales în condiţii de criză, nu îl credeam posibil. Mai
ales din partea unei mărci pe care, după cum am recunoscut la
punctul 1, o subapreciam.
Prin urmare, iată-ne în situaţia în care Hyundai a lansat deja 4
modele total noi (ix35, Sonata, Verna şi Avante) în doar 8 luni. Nu
e de mirare că vânzările începutului de an 2010 în USA sunt în
creştere (în principal graţie SUV-ului ix35 şi coupe-ului cu 4 uşi
Sonata) sau că Hyundai este considerat brandul cu cea mai rapidă
ascensiune pe o piaţă exigentă cum este cea a Germaniei.
Lucruri pe care nu le-am luat în considerare.
Concluzie
Aşadar, noul Hyundai Avante nu este doar un Accent redesenat, ci
va înlocui actualul Elantra. Şi este mai mult decât probabil să
ajungă, din nou, în Europa, unde va avea de înfruntat concurenţi
precum Chevrolet Cruze, Renault Fluence sau Volkswagen Jetta
(modele care vor fi clar depăşite la capitolul design).
Dacă e scuzabilă sau nu eroarea, nu cred că este esenţial. Mai
ales că a fost reparată.
Acest episod, însă, m-a făcut să realizez că trebuie să acord o
atenţie mult mai mare evoluţiei pieţei auto, care, pe nesimţite, a
început să aibă o viteză mult mai mare de derulare.
Şi primul pas va fi să urmăresc mult mai interesat răspunsul pe
care îl vor da principalele concerne auto expansiunii Hyundai. Fără
a încerca să fac reclamă ascunsă brandului coreean, trebuie să le
spun: BRAVO!