Seara, dacă eşti atent, poţi cumpăra motorina cu 1.34 de euro în anumite benzinării. Adică cu 6 lei. Unde? În Frankfurt. În Germania. Dacă te vei uita la staţiile noastre, uneori motorina e chiar mai scumpă! Ca să fiu sincer, în mod obişnuit în Vest plăteşti în jur de 1-4 – 1.5 euro, dar cu puţină atenţie, găseşti oferte mai ieftine decât în România…
Comparaţiile astea deja nu-şi vor mai avea rostul de la 1 aprilie, când diferenţa de preţ între România şi Germania – sau restul Europei – va deveni insignifiantă. Insignifiantă la nivelul preţului plătit, dar nu în raport cu salariul tău, pentru că vei fi nevoit să scoţi mai mulţi bani din buzunar. Conform unui studiu de anul trecut, dacă e să raportăm preţul carburantului la salariul mediu din România, te afli pe locul opt în lume în funcţie de cât de mare este efortul financiar pentru a cumpăra un litru de carburant! OPT. Iar cu noua acciză, s-ar putea să ajungi pe şapte. Felicitări. Nu, nu primeşti diplomă pentru asta.
E greu să te apuci să scrii despre acciza pe litrul de carburant care urmează să fie instituită, fără a fi acuzat de unii sau de alţii că te implici în politică, având în vedere politizarea excesivă a subiectului. Aşa că am săpat în arhive şi am găsit o poză care arată cât se poate de bine despre ce e vorba. Incapabile să găsească surse de finanţare coerente, guvernele precedente au mărit accizele la carburanţi de repetate ori, până am ajuns să avem costurile acestea disproporţionat de mari cu carburantul. Guvernul actual nu face excepţie. Apropo, nici cele viitoare…
Spre deosebire de domnul Preşedinte, noi n-am uitat cât de mult au crescut accizele sub guvernele Boc
Cert este că vorbim despre o nouă modalitate prin care statul îţi va lua bani din buzunar. Câţi bani? În medie, 550 de lei pe an, raportându-ne la 20.000 de kilometri parcurşi pe an. Dar asta doar în mod direct, căci în mod indirect, din cauza scumpirii transportului de marfă, vei mai pierde la fel de mulţi bani şi atunci când vei cumpăra orice produs de la magazin sau de la piaţă, căci comercianţii nu vor binevoi să înghită ei pierderile cauzate de scumpirea carburanţilor. Nu cred că risc să spun că, în următorii cinci ani, vei plăti 1.000 de euro în plus din cauza asta, fără a lua în calcul alte măriri ulterioare! Ce ai putea face cu aceşti bani, dacă nu ţi i-ar lua statul? Gândeşte-te.
Ah, dar stai, îţi vor zice portavocile guvernamentale, în realitate carburantul se ieftineşte, pentru că scade preţul petrolului, aşa că vei plăti mai puţin la pompă. Desigur, într-o realitate paralelă, probabil, unde o acciză care e fixă (7 eurocenţi, iar nu un procent din preţul total) şi este adăugată preţului unui produs nu reprezintă de fapt o scumpire a acestuia. Domnilor de la Guvern, minţiţi vă rog mai cu cap: ăştia 7 eurocenţi îi luaţi de la noi, nu ni-i daţi. Şi îi luaţi, indiferent cât de scump sau de ieftin va fi petrolul anul ăsta! Ei rămân luaţi!
De ce zic că e furt? La urma-urmei, plăteşti de te usuci atâtea alte taxe, dar înţelegi că rostul lor e să ne ofere, pe de altă parte, drumuri mai bune, educaţie, sănătate şi altele asemenea. Ţi se oferă? Nu, nicidecum, calitatea acestora scade de la an la an. Nici argumentul că banii se vor duce în autostrăzi nu ţine – Guvernul n-ar trebui să introducă o nouă taxă pentru a construi autostrăzile, ar trebui mai degrabă să folosească banii puşi la dispoziţie de Uniunea Europeană şi să îţi lase ţie buzunarul în pace. Să construim cât ne permitem!
În realitate, banii luaţi de la tine vor fi cheltuiţi pe pomeni electorale, de genul măririi salariului minim (o himeră), renunţării la impozitul unic (o altă prostie, demontată de repetate ori) şi pe finanţări dedicate în zonele care „au nevoie”. Nu e nevoie să îţi imaginezi asta, e suficient să te uiţi pe ultimele declaraţii guvernamentale. Iar aceşti bani se adaugă unor accize pe carburant şi-aşa foarte mari (eram deja pe locul opt, ţii minte?) şi unui timbru de mediu care face prohibitivă cumpărarea maşinilor noi şi relativ noi (cele care consumă mai puţin). Ah, iar autostrăzile alea pentru care vei plăti din buzunar? Află că, dacă nu vor fi făcute în combinaţie cu banii europeni şi pe traseele agreate de Europa, vei mai plăti o dată din buzunar pentru ele, atunci când vei încerca să mergi pe ceea ce ai plătit deja în următorii cinci ani de zile – vezi autostrada Ploieşti – Braşov.
Era o vreme când… Salariile nu s-au triplat de atunci încoace. Preţul carburantului, da!
Acum, te întreb: ţi se pare normal ca statul să îţi ia aceşti bani din buzunar? Ţi se pare normal să plăteşti fără să crâcneşti, ca oaia, la pompă, un preţ similar sau mai mare decât cel din Germania? Ţi se pare OK să taci din gură şi să înghiţi în faţa celui care te jefuieşte ca pe ultimul fraier?
Atunci, poate, eşti complice la furt. La un furt de ţară care nu se mai opreşte, de zeci şi zeci de ani. Şi poate că îţi meriţi soarta.
Sau poate că nu, iar eu m-am înşelat în privinţa ta. Aşa să fie!