Cum ar trebui să ne alegem maşina – sfaturi (II)
www.buhnici.ro
– informaţie gratis despre lucrurile care
contează
În
editorialul de data trecută am început să dau exemple practice
de maşini care se potrivesc necesităţilor de bază. Acum vă spun
câte ceva şi despre maşinile care, pentru cei mai mulţi dintre noi,
sunt doar un vis.
– Maşinile
sport
Sunt oricând o idee bună dacă eşti tânăr la trup şi suflet, dar
ai şi banii să le întreţii. Sunt maşini de timp liber care nu au ce
căuta în traficul urban, unde le uzezi înainte de vreme. Adică
rămân mai degrabă „a doua” maşină.
– Clasa mare
(E-Klasse, Seria5, Audi A6).
Nu o să vezi tineri în tricou conducând aşa ceva în occident.
Sunt, în general, maşini de profesionişti. Avocaţi, doctori,
notari, manageri. Sunt maşini de statut, care arată că omul acela a
făcut şi susţine o carieră îndelungată şi serioasă.
Uneori sunt conduse chiar şi ele cu şofer angajat. Nu fac slalom
în trafic şi nu dau flash-uri, nu se grăbesc decât rareori şi au
itinerariul planificat după o agendă strictă.
– Limuzinele spun
ceva deosebit despre proprietar.
În mod normal, acestea sunt maşini de statut, care se folosesc
după un anume ritual. Pasagerii poartă de cele mai multe ori costum
şi stau pe locurile din spate. Au ajuns la o poziţie socială
înaltă, sunt de obicei lideri şi au o avere recunoscută. Şoferii
angajaţi le păstrează în stare impecabilă şi le parchează
întotdeauna în parcări, nu pe trotuar sau în stradă, cu avariile
pornite.
În general, la noi arată derapajul noii burghezii. Bărbaţi care
au parvenit de curând şi ţin să o arate conducând personal un
S-Klasse, un Seria7 sau un A8, dar pe care, de multe ori, nu au
bani să le spele, darămite să le repare.
–––––––––––––––––––––
Sunt doar câteva exemple şi poate am exagerat pe alocuri, însă
cred că aţi prins ideea. Nu militez pentru cumpărarea unor maşini
ieftine sau scumpe. E normal să îţi doreşti mai mult şi mai bine,
dar nu cred că ţi-ar pica bine la CV să rămâi fără maşină pentru că
nu ai mai avut bani de rate, casco, revizii sau o avarie
consistentă.
Dacă nu vrei să dai faliment ruşinos în faţa vecinilor, respectă
o regulă simplă: nu cumpăra maşina cu toţi banii din casă, plus
ceva luat cu împrumut. Cheltuieşte pentru achiziţie doar maximum
jumătate din economii. Nu lua credit sau leasing pentru o maşină
decât dacă produce în schimb la fel de constant. Adică te
transportă zilnic pe distanţe medii şi lungi pe care nu ai
alternative la fel de utile iar la destinaţie câştigi.
Că ai acum echivalentul în bani al unei maşini noi sau second
hand, nu ar trebui să te facă să te simţi obligat să îţi şi iei.
Chiar şi câteva mii de euro pot fi începutul unei afaceri care să
aducă mai târziu statutul unui pasager pentru locul din dreapta
spate într-o limuzină de lux.
Pe atunci vei fi deja milionar pentru că ai refuzat să fii comod
cu nişte ani în urmă şi ai investit… poate chiar într-o reţea de
aprozare cu legume româneşti. Sigur au căutare.