Criza auto forţează mega-alianţele

Autor: Dan Vache 31 mai 2009 Opinii
Criza auto forţează mega-alianţele

Criza economică a avut rolul de a scoate la iveală carenţele majorităţii covârşitoare a companiilor din domeniul auto. În principal, investiţiile uriaşe şi profiturile mici sau inexistente au dus la situaţia în care aproape orice companie auto se vede ameninţată.

Ajutoarele guvernamentale, devenite aproape o modă în această perioadă, au însemnat un mic balon de oxigen pe moment, dar acum se dovedesc greutăţi suplimentare şi contribuie la schimbarea radicală a politicii de dezvoltare. Politici care, invariabil, se îndreaptă spre căutarea unor parteneri puternici, în speranţa găsirii unor strategii care să scadă costurile şi să maximizeze profiturile.

Că numărul actorilor de pe piaţa auto va scădea, este clar. Dar asta nu înseamnă, totuşi, că vom avea mărci mai puţine. Da, câteva dintre ele vor cădea pradă tomberonului istoriei, dar, principial, siglele nu se vor împuţina drastic.

Până la urmă, pe utilizatorul final nu îl prea interesează cine este în spatele unei mărci. Este de preferat să fie o companie de încredere, dar mai importantă este percepţia despre marcă şi cum statisface produsul necesităţile clientului. Din punct de vedere business, ar fi de neconceput înmormântarea unor mărci precum Opel sau Chrysler, pentru a fi înlocuite de Geely sau Cherry, de exemplu.

Rezultatul mega-alianţelor care urmează va fi, într-adevăr, globalizarea ideii de pltforme comune, după exemplul grupului VAG, care a demonstrat că ideea funcţionează foarte bine. În plus, să nu uităm şi trendul spre mijloace de propulsie nepoluante, care au necesitat investiţii uriaşe până în acest moment. Iar acest trend pune accentul pe colaborări, concurenţa urmând a se muta în plan secund.

Un efect conex ar putea fi uniformizarea lumii auto, deşi eu unul cred că, şi în acest context, este suficient de mult loc pentru concurenţă. Criza, până la urmă, ne-a făcut să realizăm că trebuie să fim mai eficienţi, deci mai pragmatici. Ceea ce nu cred că va elimina pasiunea – doar o va modela.

În concluzie, până la finalul celui de-al doilea deceniu din mileniul III vom asista la un număr mult mai mic de concerne, dar numărul de mărci auto de pe şoselele lumii nu va scădea decât puţin. Se va aplica, pe scară largă, conceptul "aceeaşi mărie cu altă pălărie", modificările exteriorului şi interiorului urmând a departaja produsele, şi astfel nu va lipsi individualizarea în lumea auto.

Este de preferat, până la urmă, să avem mai puţine supercompanii, dar care să facă maşini cât mai bune, decât multe companii mai mici sau mai mari, care să ofere maşini mai mult sau mai puţin proaste. Oricum, chiar şi în condiţiile actuale, de criză, diversitatea "speciilor" auto este suficient de mare, aşa încât, la nivelul utilizatorului final, posibilitatea de a alege va rămâne tot la cote ridicate, ca şi acum.

Deci cred că ne îndreptăm spre o lume auto ok. Câtă vreme, la nivel economic, nu se merge din datorii în datorii…

Pagini: 1 2 3 4


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide