Criza auto forţează mega-alianţele

Autor: Dan Vache 31 mai 2009 Opinii
Criza auto forţează mega-alianţele

Porsche – de la vedeta finanţelor din domeniul auto a ajuns aproape pe muchia prăpastiei, în încercarea de a prelua total controlul grupului VAG (cumpărarea unui număr foarte mare de acţiuni a însemnat şi împrumuturi foarte mari, pe fond de criză). Un balon de oxigen pentru cei de la Volkswagen, care au reuşit astfel să mai tempereze avântul companiei care vrea să îi înghită.

Volkswagen pare să mărşăluiască spre poziţia de Number One pe plan mondial, având "tentacule" pe toate pieţele auto din lume. Deţinând Audi, Skoda, Seat, Bentley, Lamborghini şi Bugatti, putem spune că grupul VAG este tot un fel de GM, dar cu probleme mai puţine. Principial, VAG nu este ameninţată de faliment, dar să nu uităm că, nu demult, a trecut printr-un scandal monstru pe teme de corupţie.

Politica germanilor pare coerentă, dar bursa zvonurilor spune că VW s-ar bucura să scape de Seat sau chiar de Lambrghini şi Bentley. Firma spaniolă a trecut printr-un boom de imagine, dar nu suficient cât să o aducă pe profit şi să acopere investiţiile VW. Iar Lamborghini şi Bentley nu au premise la fel de mari de evoluţie precum Audi şi Porsche, plus că au înghiţit bugete enorme de dezvoltare. Doar Skoda se pare că e "beton", preluând cu succes rolul de "maşina poporului".

Într-un final, se pare că a apărut un pariu foarte interesant: cu cine intenţionează Volkswagen să se alieze? Printre răspunsuri (neconfirmate oficial, evident) se pare că regăsim denumiri precum Daimler, Toyota sau chiar grupurile PSA şi Fiat.

Tot la industria auto germană rămân: BMW şi Mercedes. Două companii, rivale de decenii bune, care au început să se tatoneze în vederea unor colaborări şi proiecte comune. Este mai plauzibil scenariul preluării BMW de către Mercedes-Benz, ultima având în spate un adevărat imperiu de companii şi concerne, în timp ce prima este dirijată de familia Quandt, neştiindu-se exact cât de vulnerabilă este BMW la mediul economic actual (mai ales că Mini şi Rolls Royce nu sunt tocmai perle, ci destul de aproape de sintagma "pietre de moară").

Despre Ford Europe – nimic. Nici că o duce bine, nici că o paşte falimentul, nici că ar căuta un partener pentru o relaţie durabilă şi profitabilă. Dar tensiunea se simte în aer, iar compania-mamă americană cel mai probabil a pregătit un plan pentru a scăpa cât mai repede şi profitabil de filiala europeană. Neoficial, tot chinezii sunt primii interesaţi pentru o eventuală achiziţie.

Fiat pare o companie foarte solidă, dar, în spatele cortinei, se pregăteşte pentru o mega-alianţă cu grupul francez PSA (Peugeot-Citroen). Sau, dacă e să ne luăm după surse franceze, italienii vor prelua grupul francez, aflat într-un impas din cauza politicii destul de dure a guvernului francez, care nu e dispus să arunce banii pe fereastră, aşa cum fac americanii. Din ecuaţie nu lipseşte Toyota, însă poziţia acesteia nu e clară, din cauza problemelor mari în care se află.

Grupul Renault-Nissan pare, la fel ca şi Fiat, relativ calm. Din fericire pentru francezi, contribuţia Dacia la menţinerea pe linia de plutire a fost foarte mare în timpul crizei, marca românească practic contrabalansând pierderile înregistrate de Renault şi de Nissan. Brandul japonez nu a reuşit, din păcate, să crească prea mult sub jurisdicţia francezilor, iar Carlos Ghosn se pare că se pregăteşte să ia măsuri.

Există zvonuri conform cărora Nissan ar putea deveni foarte curând vandabilă, Renault fiind în căutarea unui partener foarte puternic. Sincer, nu ştiu dacă merită ca Renault să renunţe la Nissan, marca japoneză având o notorietate foarte bună pe piaţa americană, de exemplu. O alianţă Renault-Toyota ar putea fi un răspuns foarte bun în condiţiile actuale, urmând a reprezenta unul dintre principalii poli pe noua hartă a megaconcernelor auto.

Asiaticii au ceva de spus?

Pagini: 1 2 3 4


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide