Faptul că monovolumele familiste au o cotă foarte slabă
de piaţă în România este un lucru ştiut de cei mai mulţi
dintre noi. Mai ales dacă ne referim la cele care oferă până la 7
locuri, cum va fi şi cazul noului model autohton
Dacia monovolum.
Deocamdată, cea mai ieftină maşină cu 7 locuri este
Dacia Logan MCV – versiunea 1.6 MPI 85 CP Preference
costă 10.750 euro. Deoarece monovolumul Dacia va fi o maşină mult
mai spaţioasă, deci mai mare, e clar că va fi mai scumpă. Cred că
versiunea de bază va fi echipată tot cu acest motor pe benzină, aşa
încât preţul estimez că va începe din jurul valorii de
12.000 euro.
Cea mai ieftină versiune diesel Logan MCV 7 locuri este 1.5 dCi
75 CP, care costă 12.050 euro, aşa încât cea mai ieftină
Dacia monovolum diesel nu cred că va fi mai ieftină de 13.500
euro. Iar versiunea cu motor dCi de 90 CP se va apropia
chiar de 15.000 euro ca preţ de pornire, deoarece cred că va fi
oferită cu un echipament standard mai bogat.
Pe de altă parte, trebuie să ne gândim şi la „vărul mai
mare” Renault. Adică trebuie evitată canibalizarea cu modelele
franţuzeşti. În acest moment, Renault Grand Scenic 1.6 16V
110 CP porneşte de la 15.700 euro, dar oferă doar 5 locuri. În mod
ciudat, cele două locuri suplimentare nu sunt oferite nici măcar
opţional, regăsindu-se doar pe versiunea superioară
Grand Scenic 1.9 dCi 130 CP Privilege (21.450 euro).
Apoi avem
Renault Kangoo, cu un preţ de pornire de
14.880 euro (1.5 dCi 75 CP Authentique), dar care, de
asemenea, oferă doar 5 locuri. Prin urmare, dacă monovolumul Dacia
va oferi la un preţ ceva mai mic încă două locuri spaţioase, aşa
cum ni se promite, preţurile de bază pe care le-am vehiculat mai
devreme pentru modelul românesc sunt justificate.
Cum rămâne cu alţi concurenţi? Păi, sincer, nu cred că e
cazul să ne uităm în curtea unor monovolume cu 7 locuri cu vocaţie
strict familistă, cum ar fi
Chevrolet Orlando (de la 16.430 euro),
Opel Zafira (de la 16.790 euro),
Mazda5 (de la 19.190 euro) sau
VW Touran (de la 20.000 euro).
Dacia monovolum trebuie comparată cu modele similare, care au
„surate” utilitare. Prin urmare, principalii săi concurenţi
vor fi
Fiat Doblo Panorama,
Ford Transit Connect şi
Volkswagen Caddy (am luat în considerare doar modelele
care pot primi 7 persoane).
Modelul Fiat Doblo Panorama poate fi echipat opţional cu două
locuri în portbagaj, aşa încât preţul său porneşte de la 15.726
euro, valabil pentru versiunea 1.4 16V 95 CP Dynamic. În cazul
modelului Ford, versiunea Connect Furgon cu ampatament lung poate
transporta până la 8 pasageri (graţie celei de-a treia banchete din
portbagaj), dar preţul de pornire este de 18.562 euro –
valabil pentru Transit Connect 1.8 TDCI 90 CP Trend.
Volkswagen Caddy Combi este oferit în două versiuni de
ampatament, dar standard are doar 5 locuri. Versiunile cu 7
locuri au preţuri de pornire de 15.838 euro (Caddy Kombi 1.2 TSI 86
CP), respectiv de 18.754 euro (Caddy Maxi Kombi 1.2 TSI
105 CP).
Prin urmare, în versiunea familistă cu 7 locuri, sunt
sigur că Dacia monovolum va păstra un ecart de preţ
confortabil faţă de aceşti doi concurenţi direcţi, de cel
puţin 3.000 euro, atât în domeniul motoarelor pe benzină, cât şi
diesel. Sunt curios cum va sta ca echipament standard şi cât de
lungă va fi lista de opţionale, dar nu mă aştept la prea multe.
Totodată, diferenţele de preţ faţă de Logan MCV vor fi
justificate de confortul şi spaţiul mult mai bune pentru
locurile de pe al treilea rând (unde sper că va fi oferită şi
opţiunea unei banchete cu 3 locuri, astfel încât maşina să permită
transportul a până la 8 oameni), dar şi de spaţiul pentru bagaje –
versiunea utilitară promite un spaţiu de încărcare de peste 3 metri
cubi, mai mult decât concurenţa, în condiţiile în care maşina va
beneficia de uşi spate culisante, nu cu deschidere normală, ca la
Dacia Van.
Aşadar, Dacia monovolum se anunţă o ofertă extrem de
competitivă prin prisma raportului preţ / caracter
practic, chiar dacă nu cred că va înregistra cifre prea
mari de vânzare la noi – mulţi vor prefera la aceiaşi bani
SUV-ul Dacia Duster, cel mai probabil.
În străinătate, însă, Dacia monovolum este aşteptată cu
nerăbdare, deoarece maşinile familiste au mare căutare în
Europa vestică. Iar un monovolum spaţios, cu 7 locuri, mult mai
ieftin decât concurenţii consideraţi până acum low-cost, se anunţă
un adevărat succes. De altfel, mulţi dintre fanii Dacia prezenţi la
picnicul din Franţa din acest an mi-au spus că de abia aşteaptă
acest model.