Acum o săptămână mă minunam de cât tămbălău s-a făcut cu ocazia
deschiderii Pasajului Basarab, care a devenit principala
atracţie turistică a Bucureştiului pentru câteva zile.
Ce-i drept, s-au înregistrat şi câţiva nori de scandal şi nişte
precitipaţii cu puternic iz politic, dar suntem în România, capra
vecinului trebuie biciuită. Am încercat să nu cad pradă cancanului
făcut pe tema pasajului şi m-am transformat într-un observator al
situaţiei din intersecţia Titulescu – Banu Manta.
Ce s-a întâmplat în intersecţia dintre bulevardele
Nicolae Titulescu şi Banu Manta în această săptămână? Păi, ia să
vedem:
În fiecare noapte, Pasajul Basarab a devenit loc de pelerinaj
pentru nişte motociclişti cu vitezane, dar şi pentru nişte băieţi
cu maşini puternice şi sonore. Ce înseamnă acest lucru pe la 2
noaptea? Ei bine, reverberaţiile dintre blocurile turn din zonă
străping lejer insonorizarea asigurată de termopane, iar alarmele
maşinilor parcate porneau sistematic într-un cor demenţial. În
afara celor care dorm buştean, cred că vreo câteva mii de
bucureşteni din zonă (mai ales cei din blocurile învecinate cu
pasajul) le-au urat „să nu-ştiu-ce bine!” scandalagiilor.
Bulevardul Nicolae Titulescu are două benzi pe sens. Degeaba.
Chiar dacă la începutul săptămânii, imediat după inaugurare, a
început o campanie mică de ridicare a maşinilor oprite
neregulamentar, avem o şcoală, avem două supermarketuri, avem
diverse obiective în faţa cărora oamenii parchează, chiar şi numai
pentru două minute. Suficient ca să provoace un haos general în
intersecţia principală, indiferent de prezenţa echipajelor de
poliţie în unele zile, la orele de vârf. Ce-i drept, e o chestiune
de miserupism a şoferilor la adresa indicatoarelor „oprirea
interzisă”. Dar şi una de concepţie stupidă a parcajelor care
decupează trotuarul, multe maşini rămânând cu fundul în stradă.
Cam asta a fost prima săptămână de Pasaj Basarab, observată din
zonă. O investiţie gigant (chiar trebuia un sfert de miliard de
euro?), care aduce, pe alocuri, cu una dintre minunile lumii de la
Caracal: macaraua uitată între blocuri. Cu bani mult mai
puţini se puteau obţine cel puţin aceleaşi efecte în materie de
fluidizare a traficului, prin construirea de poduri mai
mici peste liniile de cale ferată sau peste Dâmboviţa. Plus vreo
câteva parcări subterane sau etajate, strategic amplasate, care ar
fi eliberat multe benzi de circulaţie, ocupate acum de maşinile
parcate.
Dar atunci poporul nu ar mai fi fost ameţit cu „cel mai lat pod
urban din Europa”. Sau cel mai lung ori cel mai arătos? E adevărat
că planurile de construcţie au demarat înaintea crizei, dar
acum Pasajul Basarab pare o tichie de
mărgăritar.
Şi, oricât de optimist aş vrea să privesc situaţia, nu pot decât
să constat, cu un gust amar, că ne plac prea mult aparenţele şi
fanfara în locul eficienţei şi a filosofiei lucrului bine gândit şi
meticulos făcut. Nu neg, Pasajul Basarab este un lucru bun
principial – dar, oare, plusurile sale sunt mai multe decât
minusurile?
Nu-mi rămâne decât să pun un alt pariu: până în vara
viitoare, Pasajul Basarab va intra în lucrări de
reabilitare, acoperirea gropilor urmând a fi principala
grijă. Mă gândesc la modul heirupist de lucru din ultimele luni
(„las’ că merge şi aşa, Gogule!”). Mă gândesc la meciul de tenis
dintre afaceriştii clientelari politic („anul ăsta ne daţi nouă
contractul pe banii statului, la anu’ îl luaţi voi, să fim toţi
mulţumiţi”). Mă gândesc la chestii electorale („să vadă oamenii că
lucrăm pentru ei!”).
Vă băgaţi la pariul ăsta? Sau îmi propuneţi
altul?