Ce maşini au defilat de 1 decembrie pe sub Arcul de Triumf?
Pentru că, de 1 Decembrie, nu mi-am luat liber ca toţi românii patrioţi şi am preferat să rămân pe metereze la birou, am urmărit la televizor defilarea din Bucureşti. Şi, uitându-mă aşa, din inerţie, deodată mi-am dat seama că, deşi e ziua în care s-au deschis porţile Tokyo Motorshow 2011, am devenit mult mai interesat de expoziţia auto care se perinda pe sub Arcul de Triumf.
În primul rând, armata este dotată cu maşini de teren Hummer. Sau Humvee, ca să folosesc terminologia militărească. O astfel de maşină a fost în fruntea paradei, având onoarea de a trece prima pe sub Arcul de Triumf. Din moment ce vom avea scutul american anti-rachetă la Deveselu şi guvernanţii noştri promit că vor înlocui MIG-urile cu F16 americane, maşinile de teren de origine SUA au devenit o normalitate.
Asta e, dacă aleşii neamului nu au ştiut să privatizeze ARO… Dar aici deja intrăm pe teritorii politice minate, de care nici un blindaj nu cred că mă pot feri.
Apoi a urmat Poliţia Română. În frunte cu bolidul Lotus Evora, care, sincer, mi se pare ca nuca în perete dată fiind situaţia din ce în ce mai dezastroasă a economiei româneşti. Avem prea puţine drumuri pe care să gonim civilizat, doar mahării şi şmecherii îşi permit maşini performante şi lumea ştie că majoritatea dintre ei au pile la poliţie, deci, s-o spunem pe aia dreaptă, li se cam rupe lor de Evora. Un simbol pentru…?
După aceea fanii siglei alb-albstre prezenţi la defilare probabil au simţit nişte fiori foarte plăcuţi: o adevărată „herghelie” de motociclete BMW de patrulă, plus mai multe modele BMW Seria 3 au trecut semeţe prin faţa asistenţei, fiind urmate de alte maşini ale unui cunoscut producător premium german, van-urile Mercedes Vito.
S-au mai remarcat Loganurile MCV şi Duster-ele din dotarea Poliţiei Rutiere (hai că aici mă simt şi eu bine ca român), dar şi deja îmbătrânitele Volkswagen Passat Variant 4Motion – care sunt foarte curios cu ce modele vor fi înlocuite. Presupun că tot Porsche România va fi avut în vedere, graţie bunelor legături pe care le are cu Ministerul de Interne.
Sau s-a schimbat ceva în politica achiziţiilor publice în ultimii ani? Am uitat să menţionez Touareg-urile, şi ele deja îmbătrânite. Când vom vedea noua generaţie la consiliile judeţene? Sau poate chiar nişte Cayenne-uri, de ce nu, să nu mai umblăm cu jumătăţi de măsură.
Jandarmeria m-a surprins cu nişte modele Jeep Wrangler (din nou americanii, evident…), foarte cool. Mai cool decât Subaru Forester (probabil cea mai bună investiţie pe care a făcut-o ministerul până acum), Dacia Duster şi Logan MCV. Din nou am remarcat spiritul filo-german, prin dubele Volkswagen Transporter. Nu mi-am dat seama ce marcă sunt ATV-urile şi motocicletele, care nu păreau de la BMW.
Poliţia de frontieră mi s-a părut de foarte mult bun simţ, fiind dotată cu Iveco Massif. O maşină robustă şi nepretenţioasă, exact la ce mă aşteptam. În schimb, nu am înţeles ce era cu luxoasele Range Rover? Pentru ce au nevoie de ele vameşii? Sau… a, da, trebuie să demonstreze că scandalul recent cu şpăgile de la vămi nu e degeaba.
Pompierii sunt şi ei mai pragmatici şi au apelat la Nissan Pathfinder (deşi cred că pick-up-ul Navara ar fi mai indicat), pe lângă Daciile Logan. Nu am văzut nici un Duster de pompieri, deşi germanii deja au aşa ceva. Însă nici pompierii noştri nu se lasă mai prejos când vine vorba de maşinile germane: dubele Volkswagen şi Mercedes sunt de nelipsit.
Voi încheia cu SRI-ul şi SPP-ul, care nu se uită la bani când vine vorba de siguranţa statului şi a aleşilor neamului. Mercedes-Benz S-Class blindat, BMW Seria 3 şi Seria 5 special preparate, dube Mercedes Vito, motociclete BMW. Alles deutsch, ja, ja!
Cam asta mi-a rămas mie în cap de 1 Decembrie, în domeniul auto: că România e o ţară care îşi permite maşini premium pentru Poliţie, Armată, Pompieri, SRI, etc. Obrazul subţire cu cheltuială se ţine – că doar în spate se mai adună cheltuieli cu combustibilul (care se fură fără menajamente, după cum am văzut), cu service-ul şi, să nu uit, comisioanele babane pentru contractele cu statul.
Dacă vă întrebaţi de ce românii preferă maşinile nemţeşti, e suficient să vă uitaţi la parada de 1 Decembrie: aleşii noştri se simt mai români în maşini germane scumpe!