Continuă să mă uimească multe dintre comentariile apărute pe acest site. Mă refer la comentariile care mitraliază cu pietre brandul autohton şi modele precum Dacia Logan facelift sau Dacia Sandero.
Oare dacă Renault ar fi produs la Piteşti Renault Logan şi Renault Sandero, la fel ar fi fost reacţiile? Trecând peste apetitul balcanic pentru scandal şi afinitatea românilor pentru maşinile germane, sunt sigur că procentul criticilor ar fi fost mult mai mic. Şi asta doar din cauza unei sigle. Renault în loc de Dacia.
Bătrâna Dacia 1300, care încă mai poate fi numită maşină, a avut dezavantajul învechirii morale – pentru că, altfel, în anii ’70 a fost o maşină foarte bună. Renault 12, modelul originar, a fost chiar prima maşină din Europa care a utilizat în procesul de proiectare programe specializate pe calculator. În anii ’90, la 20 de ani, era normal ca maşinile vestice să vină cu standarde superioare, aşa încât renumele Dacia s-a deteriorat iremediabil.
Însă acum, în anii 2000, Dacia este o maşină modernă cu renume prost. Atâta doar că Dacia nu mai este Dacia, ci este Renault. Renault Logan. Care se face şi în Rusia, şi în America de Sud, şi în Iran, şi în India, iar, în curând, şi în China. Aceeaşi maşină, altă pălărie – pardon, siglă. Care şi ea a fost modificată stilistic, pentru a diferenţia cât mai mult brandul de amintirile peiorative.
Câţi dintre voi aţi văzut Loganuri trecând cu nonşalanţă prin gropi grozave sau pe drumuri desfundate sau căţărându-se prin locuri demne de offroadere? Eu unul am văzut multe astfel de situaţii inedite. Din nefericire, aceşti oameni sunt primii care, apoi, consideră că Dacia Logan este o maşină proastă. Deoarece, pentru un preţ sub 10.000 euro, nu este supermaşina care să reziste tuturor abuzurilor. Abuzuri care ar îngenunchia imediat un mult-lăudat VW Golf sau un prea-adorat BMW 320d.
Prea puţini români pot spune că au intrat în UE. În traducere – că sunt pragmatici, înţeleg pe ce dau banii când cumpără Dacia Logan sau Dacia Sandero şi utilizează în limite normale maşina. Mulţi dintre prietenii mei care au Logan sunt foarte mulţumiţi de investiţia făcută, deoarece consideră maşina exact ceea ce se doreşte: un mijloc de transport personal ieftin, încăpător şi suficient de confortabil. Lucruri pe care vesticii le consideră foarte normale, aşa încât Dacia are o notorietate mai bună în afara ţării decât la noi!
Celor care sunt tentaţi să mă acuze de atitudine părtinitoare le răspund cinstit: nu, nu am primit nici o şpagă de la Dacia pentru a fi purtătorul lor de cuvânt. Ba chiar sunt conştient de multe minusuri mărunte şi enervante ale maşinilor, datorate politicii de reducere a costurilor. Însă nu pot să nu accentuez: Dacia Logan sau Dacia Sandero nu mai sunt acele maşini româneşti penibile pentru standardele actuale. Nu, dimpotrivă, sunt maşini foarte reuşite pentru preţurile pe care le revendică.
Aşa încât majoritatea covârşitoare a comentariilor negative relativ la aceste maşini Dacia moderne sunt, pur şi simplu, fără fundament. Deci, domnilor "critici", vă rog frumos să argumentaţi obiectiv de acum încolo părerile proaste despre maşinile Dacia. Altfel sunt doar vorbe-n vânt, care îi plictisesc pe cei cu adevărat interesaţi de informaţii concludente. Şi vă promit că vom publica orice este relevant şi argumentat.