Care este scopul Poliţiei Rutiere?

Publicat: 22 04. 2010, 19:50

Am fost de curând prin ţară la un drum mai lung. Şi aşa cum era
de aşteptat, am dat peste multe din noile sute de maşini de poliţie
Dacia Logan MCV dotate cu radar. Cu toate acestea, nu m-au
impresionat. Nu mi-am schimbat stilul de condus
. Nu stau
acum să vă mint că merg legal. În localităţi, puţin peste 80 de km
la oră, în afara lor cu 110 km/h şi pe autostradă cu 130 km/h.

Consider că este un raport optim între siguranţă, un timp decent
de parcurgere a unei călătorii şi posibilitatea unei amenzi. Cine a
mers legal toată viaţa este liber să arunce primul piatra.
Oficialii din Poliţia Rutiera au declarat că noua flotă de
maşini va ajuta la reducerea accidentelor de pe şoselele ţării
noastre
. Oare? Pe drum nu am observat să se meargă mai
încet. Însă, proporţional cu numărul de maşini de Poliţie noi, s-a
mărit şi un fenoment foarte interesant.

Foarte mulţi şoferi, atunci când observă un echipaj de
Poliţie, frânează brusc, pericolul pentru cel din spate fiind mai
mult decât evident
. Bine, puteţi spune că cel din spate
trebuie să menţină o distanţă sigură, însă dacă faci aşa ceva pe
şoselele de la noi, rişti să nu mai depăşeşti vreodată. Însă
pericolul real există, şi l-au demonstrat, culmea, politiştii cu
noile maşini, cu un accident în lanţ pe autostradă.

Şi dacă, la prima vedere, noile maşini, nu au adus un trafic mai
sigur, atunci, m-am întrebat, ce rol mai are Poliţia
Rutieră în zilele noastre?
Să realizeze un trafic mai
sigur? Mai fluent?

Pentru asta aş vrea să văd cum Poliţia Rutieră nu mai ia
şpagă.
Cum ia însă carnetul, fără excepţie, celor care
merg cu mai mult de 100 km/h sau celor care trec pe roşu în mod
voit. Ori şoferilor care pleacă băuţi la volan. Şi să nu facă asta
doar în cadrul verificărilor de rutină. Ci să-i vâneze efectiv pe
cei abia menţionaţi. Vreau să văd că se iau măsuri împotriva celor
care depăşesc, şi te obligă pe tine, care te deplasezi pe
contrasens, să tragi pe dreapta şi să frânezi brusc. Vreau să văd
şi permise de conducere luate doar pe adevărata competenţă.

Vreau să văd că nu se mai ridică maşinile parcate neregulamentar
din aceleaşi locuri. Ci prioritar maşini care încurcă
circulaţia cu adevărat
. Maşini parcate pe linia de
tramvai, sub linia de troleu, pe linia continuă, care blochează
alte maşini parcate regulamentar. Vreau să văd politişti care stau
şi dirijează (cu cap) intersecţii grele. Vreau să văd politişti
care vin cu idei care ajută cu adevărat siguranţa în trafic.

Eu vreau. Dar degeaba. Pentru că foarte puţine dintre acestea le
văd în realitate. Nu văd nici măcar o strategie coerentă cu
privire la rolul Poliţiei Rutiere
, astfel încât fiecare
acţiune majoră pe care o întreprind, să aibă locul ei clar în
cadrul acelei strategii. În schimb văd multe maşini noi de Poliţie
cu multe procese verbale pe capotă.

Şi atunci mă întreb, din nou, care este rolul Poliţiei
Rutiere?
Acum eu cred că rolul principal, nu mai este cel
de a asigura un trafic sigur şi fluent. Eu cred că acum este altul.
Dar vă las pe voi să ghiciţi care e.