O idee preconcepută, pe care am avut-o şi eu până să testez
prima oară Mitsubishi i-MiEV. Nu mai revin asupra surprizelor pe
care mi le-a oferit gândacul electric, pot concluziona doar
că am devenit un fan serios al maşinilor
electrice. Dacă aş avea posibilitatea, mi-aş cumpăra un
Renault Clio RS cu motor electric. Ba chiar aş vrea să am pe
Jimny-ul meu un
astfel de propulsor strict electric!
Pentru moment, însă, majoritatea dintre voi sunt sigur
că sunteţi neîncrezători şi reticenţa este foarte mare, în
ciuda cifrelor şi a explicaţiilor nostre. Îmi amintesc de motoarele
diesel din anii ’80: lente, zgomotoase, cu multe vibraţii,
poluante. Ce mai, reticenţa în faţa unei maşini diesel era extrem
de mare.
Acum, însă, dieselul rivalizează fără menajamente cu motoarele
pe benzină. Pe lângă avantajele ţinând de consum, inginerii le-au
conferit motoarelor diesel atât performanţe, cât şi un comportament
mai agreabil, în unele cazuri.90% din reticenţii de acum 20
de ani devin pe loc cei mai mari fani ai dieselului modern,
nu?
Iar lucrurile nu se opresc aici: motoarele electrice
încep să îşi facă loc din ce în ce mai mult în lumea sporturilor cu
motor. Fanaticii petrolului mai că ar vrea să îi pună la
zid pe toţi ecologiştii amatori de „fiare de călcat”, dar pun pariu
cu oricine că motoarele electrice vor duce la un nou nivel al
spectacolului în motorsport.
În plus, cică senzaţiile la volanul unei maşini electrice nu au
cum să fie comparabile cu cele de la volanul unei maşini sport.
Ambianţa sonoră, feelingul din volan, spiritul racing… Vax, spun
eu. Totul stă în evoluţie şi adaptare, iarcaracteristicile
sportive, adânc înrădăcinate în noi după un secol de motorsport,
pot fi foarte uşor replicate de maşinile electrice. E
nevoie doar de bunăvoinţă şi de destuparea minţii, pentru că
soluţii tehnice se găsesc fără probleme.