Life-style, exclusivism, sportivitate – atribute care fac parte din arsenalul Audi, BMW, Mercedes. Mărci care continuă să evolueze într-un segment exclusivist cu modele noi.
–––––––––––––––––
BMW are un avans prin Mini Cabrio, căruia Mercedes a încercat să îi facă faţă, fără succes, cu smart roadster. În plus, BMW se pare că a dat undă verde proiectului unui roadster de mici dimensiuni, BMW Z2, pe care Mercedes este posibil să îl concureze cu un SLA, un fel de SLR la cote de clasă mică. Audi încă nu se ştie sigur dacă va folosi platforma lui Audi A1 pentru un model sportiv de dimensiuni reduse, însă conceptul VW Bluesport mă face să cred că va exista un concurent pentru BMW Z2 şi din partea lui Audi.
Având în vedere că vorbim de un segment unde preţul încă mai are un cuvânt de spus, cel mai probabil jocurile le va face BMW Z2, talonat îndeaproape de încă-neconfirmatul model Audi (dacă zvonurile sunt adevărate, am putea vorbi de viitorul Audi R4). Dar aceste lucruri le vom vedea undeva după anul 2010.
–––––––––––––––––
Deocamdată, asistăm la o luptă foarte strânsă între Audi TT şi BMW Z4, ambele aflate la a doua generaţie. Mercedes SLK a mai pierdut teren, cea de a treia generaţie fiind foarte aproape de lansare. Însă denumirea "SLK" rămâne cea mai cunoscută, fiind asociată cu începutul boom-ului maşinilor cu hartop escamotabil. Audi TT are şi el o notorietate foarte bună, datorită primei generaţii, cu un stil aparte. BMW Z4 a devenit un roadster sportiv foarte echilibrat, dar viitorul s-ar putea să îi dea câştig de cauză celei de-a treia generaţii Mercedes SLK – pur şi simplu, notorietatea acestuia este foarte mare.
BMW încă nu oferă o versiune "M" pentru noul Z4, cel mai puternic model fiind Z4 sDrive35i (306 CP), în timp ce Mercedes ne gratulează cu SLK 55 AMG (360 CP), iar Audi cu noul TT RS (340 CP). Deci, şi din acest punct de vedere, SLK "rules".
–––––––––––––––––
În ce priveşte maşinile sportive de clasă compactă, Audi nu oferă decât o versiune cabrio bazată pe Audi A3, în timp ce BMW Seria 1 oferă în plus şi o versiune coupe. Mercedes, în schimb, nu are pe listă un model decapotabil de dimensiuni compacte, nici măcar în viitorul apropiat, mulţumindu-se cu CLC, derivat din berlina Clasa C.
Practic, BMW conduce ostilităţile, oferind mai mult decât concurenţii în acest segment – cel mai puternic Seria 1 are 306 CP, în timp ce Audi S3 se mulţumeşte cu numai 265 CP, iar CLC 350 cu maximum 272 CP.
–––––––––––––––––
Urcând o treaptă, ajungem la un duel care a căpătat amploare o dată cu apariţia lui Audi A5, atât în variantă coupe, cât şi cabrio. Acest model concurează strâns cu BMW Seria 3, în versiunile Coupe şi Cabrio, în curând urmând să apară şi vârful de gamă RS5, concurent pentru temutul BMW M3. Mercedes a suprimat din catalog familia CLK, înlocuind-o cu noul Mercedes Clasa E Coupe, respectiv iminentul E-Class Cabrio. Teoretic, aceste modele joacă într-o clasă superioară – practic, însă, ele sunt bazate pe platforma tehnică a lui C-Class.
În mod interesant, se pare că Audi A5 a reuşit să îşi asigure o poziţie foarte bună, în următorii ani continuând să-şi devanseze concurenţii BMW şi Mercedes, datorită unui cocktail foarte reuşit de sportivitate, lux şi stil. Iar Audi RS5 se anunţă, cu cei aproape 500 CP ai săi, o bestie de top.
–––––––––––––––––
În domeniul maşinilor sport mai scumpe, lucrurile nu sunt foarte clare: BMW Seria 6 este un grand tourism cu patru locuri (oferit în versiuni coupe şi cabrio), a doua generaţie urmând a apărea în curând. Audi şi Mercedes nu au în program concurenţi direcţi pentru Seria 6, preferând să abordeze tema "coupe în 4 uşi": Audi va oferi noul A7 (bazat pe viitorul A6), în timp ce Mercedes mizează pe a doua generaţie a lui Mercedes CLS, primul coupe cu 4 uşi autodeclarat.
Despre Mercedes am putea spune că mizează şi pe Clasa E Coupe, respectiv Cabrio – dar, după cum am remarcat mai înainte, aceste modele sunt bazate tehnic pe C-Class, concurând mai degrabă modelele inferioare de la Audi şi BMW. Deoarece vorbim de vectori de imagine, accentul nu cade, teoretic, pe cifrele de vânzări – dar e clar că succesul cel mai mare va continua să îl aibă Mercedes CLS, care, practic, a dat tonul unei noi "manii" printre amatorii de stil şi eleganţă.
Desigur, dacă ne raportăm doar la preţ, BMW Seria 6 am putea să îl comparăm cu roadsterul Mercedes SL, cu hardtop escamotabil. Maşină care, pe lângă un aspect mult mai atractiv pentru cei cu bani, se bazează şi pe un indicativ cu o istorie bogată.
Un fel de luptă inegală, din care SL are mai mult de câştigat – chiar şi dacă ne referim la versiunile de top, BMW M6 (507 CP) este devansat de cele două versiuni SL: 63 AMG – 525 CP, respectiv 65 AMG – 612 CP.
–––––––––––––––––
Rămânând în domeniul luxului, nu putem trece cu vederea marele coupe CL. Care, după facelift, va deveni Mercedes S-Class Coupe, iar în viitorul apropiat se pare că va fi derivat şi într-o variantă decapotabilă.
Dacă din direcţia Audi nu există semne ale unui GT de asemenea calibru, iată că BMW doreşte să dea viaţă unui GT în stil coupe cu 4 uşi, derivat din conceptul CS. Deocamdată vorbim doar de un zvon, iar noul model va fi mai degrabă un concurent pentru Porsche Panamera sau Aston Martin Rapide.
–––––––––––––––––
Dacă vorbim de maşini supersport, vedeta momentului este, indubitabil, Audi R8. Supercarul german a căpătat o imagine foarte puternică, iar principalul răspuns va veni din partea lui Mercedes, cu noul SLS by AMG, un tribut adus legendarului 300 SL Gullwing şi care trebuie să suplinească dispariţia din catalog a superbolidului McLaren SLR.
Să nu uităm, totuşi, că Audi va oferi şi varianta Spyder pentru R8, aducând un plus de atractivitate modelului, după ce recent a apărut o versiune şi mai puternică, pe care a fost grefat motorul V10 de 525 CP de pe Lamborghini Gallardo.
Din direcţia BMW avem parte, deocamdată, doar de zvonuri privind un urmaş al miticului BMW M1 din anii ’80, aşa încât rămâne de urmărit în anul care vine meciul dintre reputatul Audi R8 şi ineditul SLS. Eu unul pariez pe modelul Audi.
Să vedem care este situaţia şi în domeniul SUV-urilor, unde toate cele trei branduri au poziţii foarte puternice.