La ora actuală, cele trei mărci, Audi, BMW şi Mercedes, au fan-cluburi foarte puternice şi, în unele cazuri, chiar extremiste. Nu de puţine ori, pe promotor.ro s-au iscat dispute foarte aprinse între fanii celor trei mărci germane, deşi majoritatea dintre useri nu aduceau argumente concludente în discuţie. Cu alte cuvinte, subiectivismul este la cote foarte mari în ce priveşte Audi, BMW şi Mercedes, ceea ce le face cu atât mai greu de departajat.
–––––––––––––––––
În clasa mică, vom asista în curând la următoarea bătălie: Audi A1 vs. Mini vs. smart. Primul model va fi bazat pe VW Polo, al doilea este bavarez prin adopţie, însă nu are sigla alb-albastră, iar al treilea model are deja notorietate, chiar dacă nu are sigla Mercedes, iar viitorul mărcii smart este incert. Care dintre cele trei va fi mai tare?
Mini pare să aibă cel mai mare capital de imagine şi simpatie, urmând a oferi şi alte variante inedite de caroserie, în timp ce Audi A1 este posibil să mizeze pe o politică de preţuri mai atractivă.
Dacă în clasa mică e destul de greu să impui normele premium, urcând mai sus pe scara segmentelor, lucrurile nu mai sunt atât de complicate.
–––––––––––––––––
În clasa compactă, lucrurile vor deveni fierbinţi din 2010 încolo: a treia generaţie a lui Audi A3, a doua generaţie a lui BMW Seria 1 şi a treia generaţie a lui Mercedes Clasa A. Cu alte cuvinte, modele mature şi denumiri cunoscute deja de marele public. Audi A3 este, deocamdată, umăr la umăr cu BMW Seria 1, în timp ce pentru viitorul Mercedes Clasa A planurile se pare că se vor schimba, nefiind exclus să asistăm la naşterea unei noi familii, Mercedes BLK.
Pariurile pentru supremaţie în clasa compactă se îndreaptă deocamdată spre noul Audi A3 – rămâne de văzut cât de apropiat va arăta de schiţele promotor.ro.
–––––––––––––––––
În clasa medie, estimările sunt dificile. Noul Audi A4 are de înfruntat BMW Seria 3 facelift şi noua generaţie Mercedes Clasa C. Toate cele trei modele se diferenţiază suficient de mult: Audi A4 oferă un echilibru între sportivitate, spirit modern şi sobrietate, în timp ce BMW Seria 3 este cel mai fluid, în totală contradicţie cu Mercedes C-Class, cu muchii profunde şi un stil foarte matur.
Toate cele trei modele sunt apropiate ca preţuri, dar şi ca echipamente de serie sau opţionale oferite, aşa încât clienţii sunt extrem de subiectivi – câştig de cauză urmând să aibă brandul cel mai la modă, după toate probabilităţile. Audi A4 şi BMW Seria 3 par să aibă un mic avans, ţintind mai clar clientela mai tânără, chiar dacă noua generaţie Mercedes Clasa C este ultimul venit în acest trio.
–––––––––––––––––
În cazul berlinelor de clasă mare, cel mai nou model la ora actuală este Mercedes Clasa E, în timp ce BMW Seria 5 urmează să apară foarte curând, iar noua generaţie Audi A6 mai are un an de aşteptare. Preţul nu mai este un argument hotărâtor în acest segment, unde imaginea business primează.
Într-un fel, succesiunea lansărilor noilor modele le asigură o împărţire judicioasă a "feliilor" pieţei. Dar, dacă s-ar face un sondaj rapid pe plan european, sunt şanse foarte mari ca noul BMW Seria 5 să fie cea mai aşteptată berlină de clasă mare. Între stilul sobru abordat (din nou) de Mercedes E-Class şi cel modern, dar fără surprize, al viitorului Audi A6, noul Seria 5 va oferi un echilibru foarte bun între sportivitate şi rafinament business.
Noul "cinci" se mai bazează şi pe un aport de imagine, din partea proaspătului şi discutabilului BMW Seria 5 GT, o mixtură între o maşină de lux şi un semi-break cu alură de coupe cu 4 uşi… dar deja ne pierdem în încercarea de a defini acest hibrid.
Chiar dacă acest nou model nu are corespondenţi în gamele celorlalţi concurenţi, aş putea considera că bavarezii încearcă să răspundă în alt mod lui Mercedes CLS (primul coupe cu 4 uşi autodeclarat) şi viitorului Audi A7 (un coupe cu 5 uşi, frate mai mare al noului Audi A5 Sportback).
–––––––––––––––––
Ajungând la capitolul limuzinelor din clasa de lux, departajarea este destul de greu de făcut. Mercedes Clasa S a trecut recent printr-un facelift, pentru a-i ţine piept noii generaţii BMW Seria 7, în timp ce următoarea generaţie Audi A8 va apărea peste cel puţin un an. Accentul în acest domeniu nu se pune pe artificiile estetice – dimpotrivă, sunt apreciate limuzinele cu o morgă aparte, al căror stil respiră sobrietate, siguranţă şi lux. Despre nivelul tehnic sau dotările de top nici nu mai are rost să amintim, oricare dintre cele trei modele fiind o vitrină tehnologică, beneficiind de tot ce este mai bun în "bucătăria" fiecărui brand.
Pentru că Mercedes a rămas aproape sinonim cu termenii lux şi prosperitate, nu este greu de ghicit care model va rămâne în preferinţele celor înstăriţi – mai ales că Mercedes S-Class beneficiază atât de versiuni puternice de la AMG, cât şi de alte versiuni de caroserie (marele coupe CL, care va deveni S-Class Coupe, precum şi un viitor cabriolet bazat pe acesta).
Să vedem care este situaţia în categoria modelelor sportive şi în cea a SUV-urilor.