Concluzie: Dacia îşi va continua cariera de succes
În mod paradoxal, criza economică a stat la baza evoluţiei rapide a mărcii Dacia, această perioadă de restrişte fiind un mediu excelent pentru brandul românesc să-şi consolideze o imagine din ce în ce mai puternică. Iar faptul că Dacia a ajuns chiar şi pe piaţa extrem de pretenţioasă a Marii Britanii este un punct în plus.
Dacia mai are un avantaj: modelele sale nu au concurenţi direcţi din partea celorlalţi producători auto generalişti, care încă se feresc să coboare la nivelul low-cost, considerând, cel mai probabil, că acest lucru le-ar afecta imaginea.
Din păcate pentru aceştia, consider că abordează o mentalitate rigidă. În primul rând, criza auto ne-a arătat că publicul are suficient discernământ pentru a alege alternative – fie că vorbim de maşini second hand (o piaţă în creştere), fie că vorbim de maşini low-cost, precum Dacia.
În al doilea rând, politica de discounturi mari, chiar dacă i-a ajutat pe mulţi pe termen scurt, dăunează pe termen lung, deoarece clienţii nu mai sunt dispuşi să revină la un nivel mai ridicat al preţurilor, chiar dacă asta înseamnă să renunţe la o tehnologie mai avansată.
Nu în ultimul rând, pe principiul jocului de domino, scăderea vânzărilor de maşini noi are implicaţii extrem de serioase la nivel social, deoarece mulţi producători sunt obligaţi să apeleze la reduceri drastice de costuri, deci disponibilizări masive şi închideri de fabrici (sau, mai rău, relocarea acestora în alte ţări, cu mâna de lucru mai ieftină).
Pentru moment, Dacia nu are nevoie de discounturi, diferenţa de preţ faţă de rivali fiind confortabilă, iar problema relocării producţiei nu se pune deocamdată. De fapt, tocmai faptul că Renault inaugurează uzine Dacia în afara României mi se pare grăitor pentru succesul brandului Dacia.
2013 va mai fi interesant pentru Dacia în Europa şi din alt punct de vedere: Lada va intra pe pieţele vestice. Adică vom asista la un duel fratricid între modele bazate pe platforme tehnice similare, dar cu Dacia având un avans considerabil ca notorietate.
Practic, va fi un duel care va favoriza din plin Dacia, iar în plan secund Renault – deoarece pentru francezi este o situaţie ”win-win”, fiind proprietarii ambelor mărci. De ce va fi favorizată Dacia din concurenţa cu Lada?
Pentru că apariţia a încă unui concurent în segmentul low-cost va duce la creşterea publicului interesat de acest tip de maşini ieftine. Iar mulţi dintre aceştia se vor îndrepta, cel mai probabil, spre Dacia, datorită unui brand-awareness mai bun.
Prin urmare, cu tot spiritul meu critic (ba chiar încerc să fiu detractor), nu văd ce ar putea sta în calea succesului Dacia în acest deceniu. Dar sunt sigur că se vor găsi destui să mă contrazică – vă invit să vă expuneţi părerile pro şi contra în secţiunea de comentarii.