Dacă vreţi să treceţi sala sau să fiţi absolut siguri că nu luaţi amendă, atunci răspunsul este NU la ambele întrebări.
Aici este însă o discuţie mai lungă, căci sunt două articole de lege în Codul Rutier şi unul în Regulamentul de Aplicare care menţionează folosirea incorectă a luminilor de drum pe timp de noapte, însă folosirea corectă a luminilor de drum (a fazei lungi) nu este detaliată nicăieri.
Art. 108 (Cod Rutier) – (1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul sau tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
a) 2 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:
1. folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul care circulă din sens opus
9. folosirea incorectă a luminilor de drum faţă de autovehiculul care circulă în faţa sa, în aceeaşi direcţie de mers.
Coroborat cu
Art. 114 (Regulament de Aplicare) – (1) Conducătorii de autovehicule, tramvaie şi mopede sunt obligaţi să folosească instalaţiile de iluminare şi/sau semnalizare a acestora, după cum urmează:
(2) Pe timpul nopţii, la apropierea a două vehicule care circulă din sensuri opuse, conducătorii acestora sunt obligaţi ca de la o distanţă de cel puţin 200 m să folosească luminile de întâlnire concomitent cu reducerea vitezei. Când conducătorul de autovehicul se apropie de un autovehicul care circulă în faţa sa, acesta este obligat sa folosească luminile de întâlnire de la o distanţă de cel puţin 100 m.
Aşadar: – nu este definită folosirea corectă a luminilor de drum (faza lungă), decât în raport cu ce se întamplă noaptea. Din acest motiv, se poate argumenta că flashurile pentru a-i avertiza pe alţii cu privire la un radar sunt o utilizare corectă a luminilor de drum, dar cazuistica diferă, iar în cazul în care un echipaj de Poliţie Rutieră vă amendează din această cauză şi contestaţi amenda, este posibil să aveţi câştig în instanţă.
Dimpotrivă, e mult mai uşor pentru un echipaj de Poliţie să vă amendeze cu succes pentru folosirea incorectă a luminilor de drum dacă le-aţi folosit pentru a semnaliza intenţia de a depăşi, căci în acest caz, ceea ce trebuia să folosiţi erau semnalizatoarele, nu luminile de drum.
Următoarea modificare a Codului Rutier ar trebui să definească în mod absolut clar dacă utilizarea intermitentă a luminilor de drum cu cele de întâlnire constituie contravenţie sau nu, şi în ce cazuri.
Pentru cei curioşi, textul integral al Codului Rutier actualizat în 2013, combinat cu articolele relevante din Regulamentul de aplicare al Codului Rutier, se regăsesc aici – InfoLege
Aşteptăm comentariile voastre – vă invităm la discuţie! Sunteţi de acord, sau nu, cu cele scrise în acest articol?