Acum, că vedem maşina în toată splendoarea ei, începem să înţelegem de ce Volvo ne-a chinuit atât de mult cu teasere peste teasere. Iar detaliile care stau ascunse în spatele siluetei robuste ne fac să înţelegem de ce este o maşină atât de importantă pentru producătorul suedez. Mai presus de toate, este – cel puţin deocamdată – cea mai sigură maşină din istorie, graţie unei avalanşe de sisteme de siguranţă, despre care vom vorbi pe larg puţin mai jos.
De ce ar trebui să-ţi pese de noul Volvo XC90?
În primul rând, este nou. Este nou-nouţ. Este primul Volvo (din ultimii zeci de ani) care să nu aibă nimic „împrumutat” de la nimeni. De fapt, până o să îl vedem şi o să îl atingem la Salonul Auto Paris 2014, o să încercăm să explicăm grafic cam cât de nou este.
Da, cam atât de nou…
După schimbarea patronatului, directiva probabil că a fost „hai să investim mulţi bani şi să facem ceva deosebit”. Aşa că, pentru noua platformă – numită Scalable Product Architecture – s-au cheltuit peste 8 miliarde de euro. Platforma – împreună cu trademark-ul „Ciocanul lui Thor” şi cu grila masivă – va fi factor comun pentru viitoarele modele Volvo.
Apropo de viitoare modele Volvo… Ahem!
Dacă exteriorul ţi se pare a fi nimic deosebit, atunci probabil că 1. nu te-ai uitat atent sau 2. nu ai văzut interiorul. La interior, noul XC90 vine cu până la şapte locuri (fiecare cu spaţiile lui depozitare), scaunele de pe rândul al treilea putând să găzduiască şi persoane de 1,7 metri înălţime. Tapiţeria este dintre cele mai bune (are şi etichetă cu steagul Suediei), iar materialele şi finisajele nu anunţă decât delectare în purul stil premium. Nu s-a făcut rabat de la aluminiu, lemn şi piele pentru a crea cel mai luxos interior care a existat vreodată pe un Volvo – şi n-am zis-o noi pe asta, au zis-o chiar oficialii.
Iar noi o să-i credem. Apropo, ai remarcat imensa tabletă încorporată în bord, da?
Pe lângă fiesta haptică, Volvo promite şi una auditivă – noul XC90 poate fi echipat cu un sistem audiu Bowers & Wilkins cu 19 difuzoare şi 1.400 watts, inclusiv subwoofer cu răcire cu aer. Iar partea de infotainment este un aspect de care Volvo a ajut grijă să se ocupe cu atenţie – instrumentarul de bord, digital, este configurabil după bunul plac, deasupra volanului găseşti un Head Up Display, iar ecranul central, prin dimensiunile sale, face multe tablete invidioase. Şi facilitează conectivitatea atât pentru dispozitive Apple, cât şi pentru cele cu Android. Iar aerul condiţionat este configurabil pentru patru zone diferite.
Şi, în cazul în care te întrebai… da, schimbătorul de viteze este din cristal
Platforma SPA a fost construită în aşa fel încât să permită folosirea atât a sistemelor de propulsie convenţionale, cât şi a celor hibridizate. Noul Volvo XC90 renunţă la grandoarea motoarelor mari şi propune motoare Drive-E cu patru cilindri în linie, de 2,0 litri, prezentându-se lumii ca cel mai puternic şi mai curat SUV.
Autonomie 980 de kilometri? Nu-i rău deloc…
Gama de motorizări este constituită din două dieseluri şi trei unităţi pe benzină. Entry-levelul D4 (care va fi disponibil ulterior) va livra 193 CP şi 400 Nm şi va avea un consum declarat de 5 l/100 km. Versiunea diesel mai puternică D5 are 228 de cai-putere şi 470 de Newtoni-metru şi se laudă cu o valoare de 6 l/100 km.
Spaţiu? Îndestulător.
La capitolul „motoare pe benzină” avem versiunea entry-level T5 (nedisponibilă la debut), cu 257 CP şi 359 Nm, urmată de T6 – 325 CP şi 400 Nm. Versiunea T8 plug-in hybrid va dispune, pe lângă un motor termic supraalimentat cu turbo şi cu compresor mecanic, şi de un motor electric cu putere de 81,5 CP care va anima puntea spate. Puterea totală a versiunii T8 este de 405 cai-putere şi 640 de Newtoni-metru. Iar atunci când nu vrei arderi, poţi să mergi în regim electric circa 40 de kilometri.
40 de kilometri în confort deplin, mulţumită şi suspensiei pneumatice
Bine, bine, dar de ce spuneţi că este cea mai sigură maşină din istorie?
Nu, nu am uitat de siguranţă. Volvo şi-a propus ca în 2020 să ajungă să nu fie asociat cu niciun caz de deces sau rănire gravă în urma unui accident, iar cu XC90 fac un mare pas în faţă. Nu am exagera dacă am spune că muntele de airbag-uri şi de sisteme de siguranţă active şi pasive fac din noul XC90 cel mai sigur SUV, dacă nu cea mai sigură maşină de pe piaţă. Iniţial, am crezut că am exagera, dar apoi am văzut demonstraţiile astea.
Mai există cineva care nu are încredere în siguranţa Volvo…?
Oricât de multe ar spune clipul anterior – sau declaraţia cât se poate de serioasă a oficialilor legat de termenul 2020 – tot ne simţim răspunzători să adăugăm câteva detalii la capitolul „siguranţa VOLVO”. De exemplu, noul XC90 se laudă cu „cel mai mare şi mai sofisticat pachet de dotări standard”. Asta implică şi două sisteme de siguranţă care debutează în premieră mondială. Ambele, repetăm, în standard.
În plus, îşi ţine singură rândul în ambuteiaje, fără intervenţia şoferului
Sistemul de protecţie anti-părăsire accidentală a carosabilului – Volvo XC90 detectează că maşina sare de pe drum şi blochează centurile de siguranţă ale scaunelor din faţă pentru a menţine ocupanţii într-o poziţie sigură. Totodată, mecanisme de absorbţie a energiei (plasate între scaun şi cadrul acestuia) amortizează forţele verticale declanşate odată cu aterizarea forţată în şanţ. Pe scurt, îţi protejează coloana vertebrală ca nicio altă maşină.
Noul XC90 va frâna automat în momentul în care şoferul ia curba în faţa unui vehicul ce vine din sens opus.
Iar City Safety este denumirea care însumează totate sistemele de prevenţie – prin depistarea obstacolelor şi frânarea automată în cazul apariţiei unui impact iminent. Maşini, biciclişti, pietoni, cărucioare de supermarket – Volvo XC90 vede tot, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte.
Nu, nu este Raza Morţii, este un sistem de detecţie a inconştienţilor, indiferent de forma lor de deplasare
Deosebit de interesantă este funcţia care va frâna automat maşina atunci când vrei să tai calea altei maşini, pe care nu ai avut timp suficient să o vezi. Dacă XC90 detectează riscul de coliziune, prin măsurarea vitezei respectivei maşini şi a intenţiei tale de a vira, atunci maşina va frâna automat.
Faptul că parchează singură e, deja, o banalitate
În plus, în traficul aglomerat, şoferul va putea activa o funcţie specială, datorită căreia maşina va ţine automat distanţa faţă de autovehicolul din faţă, incluzând aici opririle pe loc şi pornirile, astfel încât stresul şoferului se va reduce considerabil – vorbim, cu alte cuvinte, de o maşină semi-autonomă.
Noul Volvo XC90 2014: dotări, preţuri
Producţia lui XC90 va demara în Suedia la începutul lui 2015, comenzile începând a fi onorate în luna mai a aceluiaşi an. În România, noul Volvo XC 90 va fi disponibil începând de la 51.962 euro cu TVA
Pentru că vorbim de un SUV premium, proprietarii vor putea apela şi la pachete de dotări speciale:
Abia aşteptăm să mângâiem acest volan…
Aruncă o privire peste galeria de mai sus şi peste clipurile de mai jos şi spune-ne pe ce loc a urcat XC90 în topul tău al SUV-urilor premium.