Uniunea Europeană are în agendă dezbaterea unei noi propunei legislative, care ar însemna creşterea taxei pe motorină de la 8% la 15%. Adică dublarea acesteia din 2013 – ceea ce ar putea duce la un preţ la pompă de circa 1,8 euro/litru în Germania, principalul stat european (unde acum preţul mediu este de 1,46 euro/litru).
Noua directivă are la bază studii din care reiese că este vorba despre un carburant mult prea poluant şi care afectează foarte mult sănătatea oamenilor. Un lucru adevărat, de altfel, deoarece principalul „călcâi al lui Ahile” în cazul motorinei sunt particulele, extrem de nocive pentru oameni, mai ales în cazul poluării intensive din aglomerările urbane.
Constructorii auto au reacţionat deja vehement, deoarece, pe plan european, maşinile cu motoare diesel reprezintă peste 50% din vânzările de maşini noi şi second hand, iar o scumpire serioasă a carburantului (care, astfel, ar deveni mult mai scump decât benzina) le-ar da peste cap prognozele şi planurile de vânzări şi producţie, precum şi amortizarea investiţiilor.
În plus, viitoarele norme Euro 6 vor însemna creşteri ale preţurilor maşinilor cu 1.500-2.000 euro, deci este de aşteptat o diminuare a vânzărilor de maşini noi – francezii, de exemplu, se aşteaptă la o scădere a vânzărilor de maşini diesel cu până la 20%, în cazul în care noua directivă UE va fi adoptată, iar dieselul va fi mai scump.
Împotriva acestei directive UE s-au ridicat şi cei din industria petrolieră, care avertizează că vor fi consecinţe grave pe plan social, industrial şi financiar. O foarte mare parte din dieselul vândut pe plan european este procesat în rafinării din ţări europene, aşa încât directiva UE ar însemna reduceri de personal drastice, pe fondul scăderii cererii pentru acest combustibil.
Nu în ultimul rând, trebuie luat în calcul şi faptul că transportul de mărfuri şi persoane se bazează aproape exclusiv pe motorină, o creştere a preţului litrului de diesel reflectându-se imediat şi în creşterea preţului produselor, mai ales a celor de necesitate maximă, cum ar fi alimentele.
Dezbaterea parlamentului UE pe această temă va avea loc în luna noiembrie, când va trebui să aflăm şi ce se va întâmpla cu noua taxă pe diesel, care se pare că va intra într-un fond special, gestionat de UE, nu de fiecare ţară în parte. Cel mai probabil, aceşti bani vor fi utilizaţi pentru dezvoltarea unei infrastructuri pentru maşinile electrice şi cu alte tipuri de propulsie neconvenţională, însă doar la finalul anului vom afla mai multe detalii.
Voi ce credeţi despre acest cadou de sărbători:
ESTE JUSTIFICATĂ CREŞTEREA PREŢULUI LA MOTORINĂ?