Cea de-a patra generaţie a SUV-ului compact Toyota RAV4 este prezentată în premieră mondială la sfârşitul acestei luni la Salonul Auto Los Angeles 2012, iar din primele imagini şi informaţii oficiale putem trage concluzia că japonezii doresc să atragă atenţia printr-un design mai îndrăzneţ (care nu va fi pe gustul tuturor, însă) – se poate vedea că designerii Toyota au adoptat acelaşi stil pe care l-au folosit şi la noua Auris, atât la exterior, cât şi la interior.
Liniile laterale ale noului RAV4 ne arată o maşină mai atletică, mai modernă.
Noul RAV4 atrage şi prin câteva elemente-cheie iubite de clienţii din acest segment – spaţiu de bagaje de 547 de litri, materiale semnificativ mai bune la interior (aşa ne spun japonezii), dar şi un tren de rulare mai orientat spre asfalt decât spre off-road.
Se întăreşte astfel tendinţa actuală de a îmbunătăţi acele caracteristici ale maşinii care ţin de şosea, iar nu de ieşitul în teren accidentat. Toyota oferă pe noul RAV4 chiar şi un mod Sport, care trimite până la 50% din puterea motorului spre roţile din spate atunci când roţile sunt bracate în timpul unui viraj abordat mai sportiv, pentru a echilibra masele pe punţi şi a oferi stabilitate maşinii şi mai multă plăcere la condus şoferului. Acest mod îmbunătăţeşte şi timpii de schimbare a treptelor de viteză, răspunsul acceleraţiei precum şi al direcţiei.
Spatele noului RAV4 e cam fistichiu, dar deschiderea hayonului e mai generoasă
Sistemul de tracţiune integrală este nou pentru această generaţie de RAV4. În afară de modul Sport, mai există modul Auto, care trimite în mod normal întregul cuplu motor către roţile frontale, însă în caz de nevoie poate utiliza în mod automat şi puntea spate. Se realizează astfel economii de carburant, sistemul de tracţiune integrală fiind ajutat de Dynamic Torque Control, care decide foarte rapid câtă putere să trimită spre puntea spate în situaţiile limită. În modul Lock, tracţiunea integrală este permanentă, dar până la viteze de 40 km/h. Nu vom vorbi aşadar de un offroader, ci de o maşină cu care poţi ieşi totuşi la un picnic ceva mai sus la munte.
Consola frontală nu va permite un unghi de atac prea bun. RAV4 2013 va sta mai degrabă pe asfalt!
Motorizările sunt noi sau înnoite – a dispărut V6-le şi a apărut un motor de 2.5 litri în patru cilindri, care dezvoltă 176 de CP la 6.000 rpm şi un cuplu de 233 Nm la 4.100 rpm. Transmisia automată în patru trepte de pe modelul precedent a fost înlocuită cu una în şase trepte, cu Sequential Shift. O găselniţă a celor de la Toyota este un „blip” sonor care apare la schimbarea treptelor de viteză în modul Sport… Chiar suntem curioşi dacă aceasta va „îmbunătăţi” senzaţiile sportive, aşa cum spun japonezii, sau doar ne va face să zâmbim amuzaţi. Pentru a îmbunătăţi consumul, primele două viteze vor fi optimizate pentru condusul urban, în timp ce ultimele două trepte vor fi lungi şi pregătite pentru autostradă.
Alte motorizări anunţate sunt un benzinar de 2 litri şi 150 CP, disponibil cu o cutie CVT, precum şi două turbo-dieseluri – unul de 2 litri 125 CP şi o versiune actualizată a motorului de 2.2 litri 150CP. Alte detalii privind motorizările vom furniza pe măsură ce apar.
Interiorul lui RAV4 2013 este mai elegant, mai rafinat şi mai practic decât al precedentei generaţii
Normal interiorului i-a fost acordată o atenţie sporită. Avem trei niveluri de echipare: LE, LXE şi Limited. Iluminarea interioară este albastră, ceea ce contribuie la relaxarea şoferului. Noul RAV4 vine în standard cu volan cu reglare pe două axe şi cu comenzi audio integrate. Scaunul şoferului va fi ajustabil pe şase direcţii în standard, în timp ce dotarea LXE vine cu scaune sport cu materiale premium, în timp ce echiparea Limited le îmbracă pe acestea în SofTex şi permite ajustarea electrică pe opt direcţii a scaunului şoferului. Bancheta din spate e rabatabilă 60/40, iar spătarul ei poate fi ajustat în mai multe trepte.
Ecranul tactil de 6.1 inci este înconjurat de piele sintetică SofTex în echiparea Limited. Frumos.
Dintre echipamentele standard pe toate nivelurile de echipare mai amintim geamurile spate cu tentă fumurie, luminile de zi DRL, cruise control, oglinzile şi geamurile acţionate electric. XLE şi Limited aduc climatizare pe două zone, proiectoare de ceaţă, trapă şi oglinzi încălzite electric cu semnalizare integrată.
Apropo de oglinzi, acestea pot integra opţional sistemul Blind Spot Monitor, care avertizează şoferul cu privire la apropierea unei maşini din unghiul mort. Siguranţa la bord este ajutată şi de sistemele ABS cu control a tracţiunii şi echilibrare electronică a forţei de frânare, VSC (control a stabilităţii maşinii) şi Smart Stop Technology. Mai există, opţional, şi un sistem nou, numit Rear Cross Traffic Alert, pentru marşarier, care foloseşte alerte auditive, precum şi luminile din oglinzile laterale pentru a avertiza şoferul că se apropie maşini din lateral spate. Interesant!
Portbagajul este imens, la cei 550 de litri ai săi! Şi modulabil…
Gadgeturile nu sunt foarte multe, dar apreciem existenţa în standard a unui sistem audio cu ecran LCD tactil de 6.1 inci, precum şi a unei camere video de marşarier, cu linii de ghidaj. Nivelurile XLE şi Limited oferă un sistem multimedia care include navigaţie şi, în funcţie de piaţă, radio prin satelit (GPS Navigation and Entune). Pe Limited mai puteţi opta şi pentru un sistem JBL GreenEdge Premium Audio cu 576 Watt dezvoltaţi prin 11 boxe.
Putem aştepta noua Toyota RAV4 în Europa în prima parte a anului 2013, şi rămâne să vedem în mod exact care vor fi echipamentele şi motorizările disponibile la noi în ţară. Preţurile vor fi ceva mai mari decât cele ale actualei generaţii, pentru a acoperi diferenţele în tehnologie.
Cum vi se pare noul RAV4?