Maşinile diesel tind să coste mai mult faţă de cele pe benzină datorită emisiilor de CO2 mai mici şi pentru că sunt mai economice. De asemenea, acestea oferă o putere egală cu motoarele pe benzină, iar cuplul mare poate fi obţinut la o turaţie scăzută. În acest context nu e de mirare că motoarele diesel sunt printre cele mai populare din Europa, peste 50% din maşinile vândute utilizând motorina ca şi combustibil. Britanicii de la Carbuyer.co.uk au un Top 10 al celor mai eficiente maşini din Europa. Iată care sunt acestea:
1. BMW Seria 3
BMW Seria 3 îşi merită pe deplin primul loc, aceasta fiind premiată de experţi şi la categoria Best Executive Car. Versiunea 320d este cel mai populară. Pe lângă economia de combustibil acest model este elegant, spaţios şi uşor de condus. Serie 3 a debutat în gama constructorului german în 1975. În cazul ultimelor trei generaţii, adică după E36, fiecare noul model a fost întâmpinat cu ceva scepticism vis-a-vis de design, dar performanţele tehince şi-au spus în cele din urmă cuvântul.
2. Skoda Superb
Skoda Superb a fost printre favoriţii celor de la Carbuyer pentru o lungă perioadă de timp, iar cel mai recent model nu se diferenţiază cu nimic de restul. Versiunea break în special, este extrem de spaţiosă, elegantă şi oferă costuri de funcţionare decente – motorul diesel TDI de 1,6 litri reprezintă alegerea cea mai avantajoasă.
3. Jaguar XE
Noul XE face parte din marele plan prin care Jaguar Land Rover îşi doreşte să obţină o poziţie dominantă pe piaţa auto în următorii zece ani, aşa că sedanul este văzut ca unul dintre cele mai importante modele lansate în ultimii ani de constructorul din Coventry. XE este un înlocuitor pentru X-Type, bazat pe o platformă modulară care foloseşte aluminiul ca material de bază pentru 75% din structura sa. XE o ia pe urmele lui Jaguar XF în ceea ce priveşte designul care îl recomandă instantaneu drept un Jaguar veritabil. Cu alte cuvinte, XE este o berlină frumoasă, cu o caroserie care o tranformă în cel mai aerodinamic Jaguar produs vreodată.
4. SEAT Leon
Fiecare diesel SEAT din gama Leon este impresionant, dar dacă ar fi să alegem unul ar fi cel cu motor TDI de 2.0 litri. Acesta este extrem de performant şi economic.
5. Nissan Qashqai
Cel mai vândut model din Europa în ultimii ani este VW Golf. Nimic senzaţional. Însă cel mai vândut SUV din Europa nu este un Volkswagen, nici măcar nu provine din Germania, ci e o maşină japoneză fabricată într-o uzină britanică (la Sunderland) şi are un nume ciudat, care, în mod şi mai ciudat, are priză la publicul european. Cea mai economică versiune Nissan Qashqai este cea dotată cu dieselul de 1,5 litri şi 110 CP, care anunţă un consum mediu de numai 3,8 litri/100 km şi emisii CO2 de 99g/km. Dieselul mai puternic are 1,6 litri şi 130 CP, consumul mediu fiind de 4,4 litri/100 km, iar emisiile de CO2 de 115 g/km.
6. Mazda CX-5
Mazda CX-5 are o imagine dinamică datorită conceptului de design „KODO – Soul of Motion”, concept prezentat pentru prima oară în 2010 pe Mazda Shinari. Din punct de vedere al motorizărilor versiunea diesel este însă cireaşa de pe tort. Mai multe despre CX5 puteţi afla din test drive-ul efectuat de echipa ProMotor.
7. Peugeot 308
Cel mai recent Peugeot 308 reprezintă o alegere atractivă pentru cumparatori hatchbackde familie. La exterior este elegant şi stilat, în timp ce în interior există un design minimalist şi o mulţime de echipamente de înaltă calitate. Unul din cele mai eficiente motoare diesel este cel de 1,6 litri BlueHDi.
8. Volkswagen Golf
Golf-ul nu mai are nevoie de nicio prezentare. Şoferii din România sunt extrem de atraşi de acest model datorită fiabilităţii pe care a demostrat-o în decursul timpului. Unul din cele mai accesibile Golf-uri cu motor diesel este cel cu TDI-ul de 1,6 litri şi 105 CP.
9. Fiat Panda 4×4
Titulatura de cel mai mic crossover din Europa i se atribuie versiuni Fiat Panda 4×4. Ca motorizări, Fiat Panda 4×4 se bazează pe serviciile unui motor pe benzină TwinAir (0,9 litri turbo, 85 CP), respectiv un motor diesel MultiJet II (1,3 litri, 75 CP). Ambele motoare beneficiază de sistem Start&Stop şi o cutie de viteze manuală cu 6 trepte, prima treaptă fiind foarte scurtă (pentru a prelua puţin rolul unei trepte reduse).
10. MINI
Cel care merită atenţie este MINI Cooper D cu motor diesel de 1,5 litri, cu trei cilindri în linie, care dezvoltă 116 cai-putere la 4.000 rpm şi 270 Newtoni-metru începând cu 1.750 rpm – putere transmisă punţii faţă prin intermediul (în cazul maşinii testate) unei cutii automate cu şase trepte. Această motorizare (printre altele) încununează noua platformă pe care stă MINI-ul generaţiei actuale şi transformă chiar şi varianta diesel într-una rafinată. Asta cel puţin cât timp ţii maşina în turaţii decente pentru un diesel. Antifonarea este unul dintre lucrurile pentru care poţi oricând să lauzi noul MINI – nici măcar la viteze de autostradă nu vei simţi zgomotul specific motoarelor diesel.