Două veşti bune pentru şoferii din România, chiar dacă ele au fost atent planificate pentru ultima zi a campaniei electorale: se deschide circulaţiei segmentul de autostradă dintre Sălişte şi Cunţa (începând cu ora 16.00, vineri, 14 noiembrie), astfel încât vom putea circula continuu pe autostradă între Sibiu şi Deva. Sunt 115 de km de autostradă în total, incluzând aici şi centura Sibiului. România obţine astfel a treia mare bucată de autostradă după Autostrada Soarelui şi autostrada Bucureşti – Piteşti. Tot astăzi au fost semnate contractele pentru 40 de km din autostrada Sebeş – Turda, fapt care va permite începerea lucrărilor după aproape un an de întârziere.
Cu doar o săptămână înainte, lucrările erau departe de a fi încheiate
Inaugurarea noii porţiuni de autostradă dintre Sălişte şi Cunţa se face fără a lua în seamă avertismentele cu privire la alunecările de teren persistente din preajma acesteia, şi fără ca spaţiile de servicii să fie măcar începute. Totuşi, şoferii vor aprecia scurtarea cu cel puţin 10 minute a drumului dintre Sibiu şi Deva, cât şi faptul că nu mai trebuie să iasă şi să reintre de repetate ori de pe autostradă. Acestă porţiune include şi cel mai înalt şi mai spectaculos viaduct din România, cel de la Aciliu, o construcţie cu adevărat impresionantă: piloni înalţi de 78 de metri, lăţime 24 de metri, lungime de 1.100 de metri.
Impresionant – viaductul de la Aciliu este cel mai înalt din ţară
În privinţa autostrăzii Sebeş – Turda, care va face legătura dintre cele două autostrăzi transilvane, veştile sunt în sfârşit bune. Primul lot, între Sebeş şi Pârâul Iovului (17 km), va fi construit de italienii de la Impresa Pizzarotti şi Pomponio Construcţii pentru 541,7 milioane de lei (123,1 milioane de euro), în timp ce al doilea tronson (24,3 km), între Pârâul Iovului şi Aiud, va costa 549,3 milioane de lei (124,8 milioane de euro) şi va fi realizat de grecii de la Aktor şi de firma românească Euro Construct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu). Termenul de proiectare şi de execuţie a celor două tronsoane este de 22 de luni, ceea ce înseamnă că abia la începutul toamnei lui 2016 acestea vor fi finalizate.
Să sperăm că alunecările de teren nu vor persista şi că autorităţile ştiu ce fac grăbind inaugurarea
Marea problemă privitoare la aceste tronsoane este finanţarea europeană, care poate fi pierdută dacă lucrările nu sunt finalizate până la finalul lui 2015, nu 2016, aşa cum planifică autorităţile. Rămâne de văzut cât de repede se vor mişca firmele de construcţii, dar şi dacă statul va reuşi să obţină in extremis o prelungire a termenului de cheltuire a banilor.
Mai multe imagini cu autostrada proaspăt inaugurată, în galeria foto!
Mai multe detalii, pe Ziarul Financiar