Pentru a supravieţui în traficul de pe străzile de la noi din ţară, şoferii români au dezvoltat un fel de „vocabular” care foloseşte semnalale luminoase ale maşinii. Acest vocabular nu se învaţă la şcoala de şoferi, dar este destul de intuitiv aşa că toată lumea îl va înţelege mai devreme sau mai târziu. Cele mai cunoscute sunt luminile de avarie şi flash-urile. Am vrut să aflăm care este părerea Poliţiei Române despre folosirea avariilor atunci când un şofer vrea să mulţumească altuia pentru un anumit gest, sau folosirea flash-urilor pentru a-l intimida pe cel din faţa ta.
„În ceea ce priveşte luminile de avarie, relevante sunt prevederile art. 114 alin. (5) şi (6) şi ale art. 156 din Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, potrivit cărora acestea se folosesc în următoarele situaţii:
a) când vehiculul este imobilizat involuntar pe partea carosabilă;
b) când vehiculul se deplasează foarte lent şi/sau constituie el însuşi un pericol pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) când autovehiculul sau tramvaiul este remorcat.
În aceste situaţii, conducătorii de autovehicule şi tramvaie trebuie să pună în funcţiune luminile de avarie, în mod succesiv, în ordinea opririi şi în cazul în care această manevră este impusă de blocarea circulaţiei pe sensul de mers.
Totodată, dacă un autovehicul sau o remorcă a rămas în pană pe partea carosabilă a drumului şi nu poate fi deplasat/deplasată în afara acesteia, conducătorul autovehiculului este obligat să pună în funcţiune luminile de avarie şi să instaleze triunghiurile reflectorizante.
În cazul căderii din vehicule, pe partea carosabilă, a încărcăturii sau a unei părţi din aceasta, care constituie un obstacol ce nu poate fi înlăturat imediat, conducătorul este obligat să îl semnalizeze cu luminile de avarie sau cu triunghiurile reflectorizante.”
Poliţiştii avertizează că folosirea luminilor de avarie în mod nejustificat sau pentru a simula o rămânere în pană în locurile unde oprirea ori staţionarea este interzisă, dar pentru nerespectarea acestei interdicţii, în prezent, legislaţia rutieră în vigoare nu prevede o sancţiune.
Citeşte şi Noul Dacia Duster Fiskal mulţumeşte pe toată lumea – FOTO
Referitor la folosirea luminilor, şoferii sunt obligaţi să folosească luminile de întâlnire sau de drum, în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, după gradul de iluminare a drumului public.
Pe timpul nopţii sau în condiţii de vizibilitate redusă conducătorii de autovehicule pot să semnalizeze prin folosirea alternantă a luminilor de întâlnire cu cele de drum.
Folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul circulă din sens opus, sau faţă de autovehiculul care circulă în faţa, constituie contravenţii şi se sancţionează potrivit art. 99 alin. (2) şi art. 108 alin. (1) lit. a) pct. 1 şi pct. 9, cu două puncte de amendă.
În anii 2010 şi 2014, specialiştii din cadrul Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii au realizat două sondaje de opinie, privind „Atitudini şi comportamente ale şoferilor în traficul rutier din România”, în cadrul cărora a fost abordată şi problema comportamentelor agresive în trafic, unul dintre acestea fiind utilizarea flash-urilor/claxoanelor.
Conform rezultatelor peste 70% dintre conducătorii auto (78,7% în sondajul din 2010 şi 71% în cel din 2014) au declarat ca au fost agresaţi în trafic, în ultimele 6 luni, de flashuri sau claxoane.
În ceea ce priveşte comportamentele autodeclarate, 55,2% dintre şoferi (în sondajul din 2010), respectiv 44% dintre şoferi (în sondajul din 2014) au recunoscut că au folosit flashuri sau claxoane faţă de alţi şoferi.
Potrivit celui mai recent sondaj, acestea au fost utilizate mai degrabă de către şoferii din mediul urban (46,7%), de şoferii cu vechime medie a permisului auto (55,8% dintre conducătorii auto cu 6-10 ani vechime comparativ cu 38,6% dintre cei cu peste 10 ani vechime) şi de şoferii tineri (56,1% dintre cei de 18-25 ani şi 57% din categoria 26-35 ani faţă de 27,3% dintre şoferii peste 55 ani).