Încă de la început, Boris Jacob ne-a atenţionat că acest concept-car are rolul esenţial de a creiona designul viitoarelor generaţii de modele Opel. Prin urmare, partea frontală a conceptului Opel Monza nu e altceva decât un preview aproximativ pentru viitorul Opel Astra, de exemplu.
În altă ordine de idei, conceptul Opel Monza marchează începutul celei de-a doua etape din reconstrucţia imaginii brandului Opel, după ce lansarea Insigniei a fost primită cu aplauze la scenă deschisă şi a consemnat începerea unei noi ere pentru marca germană.
Cam asta va fi ”privirea” viitorului Opel Astra. Ce părere aveţi?
Conform lui Boris Jacob, Opel Monza prefigurează o imagine de marcă serioasă, atractivă, puternică şi care inspiră multă încredere, caracteristici pe care clienţii din noul mileniu le apreciază cel mai mult.
Monza se caracterizează în principiu prin liniile simple, dar nu austere, ci care degajă căldură şi un spirit prietenos. Maşina devine provocatoare prin suprafeţele curate, iar muchia bine evidenţiată de pe capotă îi conferă acum maşinii o imagine organică, vie, ducându-te cu gândul la spinarea unui delfin.
Dacă exteriorul era normal să degaje frumuseţe (pentru că e primul lucru care atrage atenţia privitorului), soluţia marilor portiere neconvenţionale are rolul de a te invita să descoperi interiorul. Unde Monza vine cu o nouă idee revoluţionară: cea a bordului-display. Sună SF şi arată SF şi, sincer, mi-au trebuit minute bune să ies din starea de revelaţie în care am căzut încă de la prima privire.
Bordul-display m-a făcut să exclam ”LASER, FRATE!”. Serios, e revoluţionar, iar efectul e psihedelic!
Este vorba despre o tehnologie ultramodernă, formată dintr-o sumedenie de mini-proiectoare, astfel încât proiecţia imaginilor se poate realiza şi pe suprafeţele curbe, iar efectul 3D este garantat, curgerea diverselor forme fiind efectiv psihedelică. Deocamdată vorbim de o tehnologie în stadiul de prototip, însă potenţialele aplicaţii ulterioare deschid porţile unor idei nebănuite.
Dar nu extravaganţa a fost cuvântul de ordine pentru designeri, ci, dimpotrivă, simplitatea de a accesa informaţiile şi uşurinţa cât mai mare de operare a comenzilor.
Astfel, proiectanţii s-au ghidat după principiul ”eyes on the road, hands on the wheel” (ochii la drum, mâinile pe volan), displayul SF având trei moduri de funcţionare, iar accesarea comenzilor fiind prin atingere (senzori integraţi în volan pentru principalele funcţii ale maşinii), respectiv vocal, pentru funcţiile multimedia şi de conectivitate.
Monza face trecerea de la ”car sharing” la o filosofie mult mai complexă: ”sharing your car”
Cele trei moduri de funcţionare ale displayului sunt foarte interesante. În primul mod, ”ME”, este activat doar zona din spatele volanului, în care sunt grupate indicatoarele necesare condusului (vitezometrul, cu ”acul” fix şi indicaţiile vitezei mobile, navigaţia cu afişaj color şi afijaj lizibil, etc). Deşi pe primul plan este siguranţa condusului, acest mod contribuie şi la crearea unei legături mai strânse între om şi maşină, cel de la volan simţind din plin bucuria de a se concetra la plăcerea de a conduce.
În modul ”US”, cel de la volan poate sharui cu un grup restrâns de prieteni informaţii despre locurile pe unde merge sau ce muzică ascultă la volan, dar poate să şi împărtăşească experienţa sa la volan.
Opel Monza, un nou nivel al ideii de socializare. Indiferent la ce vă gândiţi…
În fine, al treilea mod, ”ALL”, presupune deschiderea către întreaga lume, conform noului curent de socializare, în care şi cel de la volan poate împărtăşi informaţiile sale cu ceilalţi, da şi ceilalţi îi pot oferi informaţii (de exemplu, să îi uploadeze melodii sau imagini ale locurilor interesante pe care le poate vizita).
Însă cea mai importantă caracteristică a modului ”ALL” ţine de noua filosofie a celor de la Opel, care fac trecerea de la ”car sharing” la ”sharing the car”.
Adică, în loc să fie vorba despre o maşină simplă, impersonală, pe care o folosesc în comun mai multe persoane strict pentru deplasarea de la A la B (”car sharing”), cei de la Opel îţi oferă posibilitatea de a-ţi folosi maşina personală pentru a-i transporta şi pe alţii, astfel creându-se legături mai strânse de socializare (prin interacţiunea umană), dar şi contribuind la eficientizarea transportului (numărul de kilometri parcurşi împărţit la numărul mai mare de persoane înseamnă o reducere a poluării, până la urmă).
Boris Jacob are de ce să fie mândru: Opel Monza se anunţă una dintre divele de necontestat ale Salonului Auto Frankfurt 2013
Practic, Opel Monza devine un trendsetter pentru o modă eco din ce în ce mai întâlnită, mai ales în rândul tinerilor (cum este, de altfel, şi fiica sa de 15 ani, care l-a inspirat în acest sens): oamenii sunt mult mai atenţi să nu irosească lucrurile, prin extensie să nu irosească resursele şi să polueze inutil.
Deşi nu e un lucru foarte uşor de înţeles la început, Opel Monza nu e doar un concept car care arată bine, ci vrea să facă din brandul Opel un promotor al paradigmei de socializare în adevăratul sens al cuvântului între oameni şi la evoluţia relaţiilor interumane, în paralel punându-se accentul şi pe eficientizarea stilului de viaţă.