Până acum, piaţa auto din China era văzută drept un adevărat eldorado de către marii producători auto, guvernul chinez având porţile larg deschise pentru cei care doreau să investească pe o piaţă auto aşa de promiţătoare. Totuşi, politica foarte atractivă a subvenţiilor era contracarată de obligativitatea creării unui joint-venture cu un producător local, ceea ce a dat unele bătăi de cap (în principal în zona plagiatului).
Acum, însă, guvernul chinez a închis brusc porţile celor din afara Chinei, printr-un decret care elimină acele subvenţii foarte atractive. Prin urmare, oricine mai vrea să intre în China să construiască şi să vândă maşini o va face cu nişte cheltuieli mult mai mari. Avantajaţi sunt producătorii externi existenţi deja pe piaţa chineză, dar cel mai mult are de câştigat industria auto chinezească.
Guvernul nu a ascuns faptul că eliminarea subvenţiilor pentru producătorii din afara Chinei are principalul rol de a avantaja producţia internă de maşini – de remarcat faptul că importurile, atât de maşini, cât şi de piese, vor fi de acum taxate drastic. Dacă în 2011, din totalul de 18,5 milioane de maşini noi vândute în China, firmele chinezeşti aveau o cotă mai mică de o treime, guvernul vrea ca procentul să crească vertiginos în următorii ani.
Dar lucrurile nu se opresc aici. Mai ţineţi minte argumentele împotriva taxei auto de la noi? Cu precădere acelea care acuzau taxa auto că e un instrument de protecţie al producătorilor autohtoni, Dacia şi Ford. Ei bine, şi guvernul chinez pregăteşte o astfel de taxă de poluare, care ţine seama în primul rând de emisiile de CO2 (un lucru care pare normal, dacă ne gândim la gradul de poluare din China).
Însă această taxă auto se pare că e gândită pentru a lovi din plin în producătorii premium din afara Chinei, deoarece, conform unor surse chineze, maşinile premium şi de lux vor fi taxate la sânge, ceea ce va descuraja importurile în favoarea mărcilor premium chinezeşti, în ascensiune.
Măsurile guvernului chinez afectează planurile marilor constructori privind vânzările (şi profiturile) pe plan mondial, deci urmează să vedem în scurt timp câteva schimbări de strategie globală. Totuşi, cele mai mari grupuri, Volkswagen şi General Motors, care au deja uzine în China, dar şi o poziţie confortabilă în topurile vânzărilor, nu par impresionate şi îşi contină investiţiile.