Un raport ONU scoate în evidență problemele etice ale mașinilor electrice
Un raport ONU scoate în evidență problemele etice ale mașinilor electrice, generate de sursele de metale rare necesare pentru producerea bateriilor și a motoarelor electrice.
Mașinile electrice sunt considerat în acest moment soluția optimă pentru reducerea poluării, dar, ca orice soluție, nu este universală. Chiar dacă mașinile electrice nu poluează acolo unde se urmărește reducerea poluării – în principal în orașele aglomerate, asta nu înseamnă că nu au alte dezavantaje. Pe lângă poluarea generată de producerea curentului electric și de fabricarea bateriilor Li-Ion, se adaugă probleme noi, după cum subliniază un raport ONU.
Pe de o parte, este vorba de controversa minelor de cobalt din Congo, țară care furnizează cam jumătate din necesarul de cobalt la nivel mondial. Cobaltul este un material esențial în fabricarea bateriilor Li-Ion, fiecare mașină electrică folosind câteva kilograme din acest material. Potrivit raportului ONU, circa 40.000 de copii lucrează „în condiții extrem de periculoase, fără echipamente de protecție adecvate, pentru extrem de puțini bani, în minele din Katanga” (provincie din sudul Republicii Congo – n.r.).
Copiii au câștiguri neînsemnate, în ciuda faptului că sunt expuși la pericole fizice, dar și „violențe psihologice și abuzuri”, se arată în raport. ONU spune că folosirea copiilor în minele de cobalt este larg răspândită. În plus, alte probleme includ acumularea de acid sulfuric în minele abandonate, care poate polua sursele de apă, în timp ce minerii riscă să tragă în plămâni praf de uraniu în timp ce sapă pentru minereuri.
Problemele etice ale mașinilor electrice: Curate, dar murdare
Producătorii auto încearcă să reducă necesarul de cobalt, iar unii folosesc tehnologia blockchain pentru a urmări proveniența materiei prime. Cu toate acestea, nu pot fi construite mașini electrice fără cobalt, iar rafinarea materialului face aproape imposibilă urmărirea provenienței materiilor prime.
Litiul este un alt material indispensabil pentru producerea bateriilor mașinilor electrice. Ca și în cazul cobaltului, fiecare baterie auto include câteva kilograme de litiu. Cea mai mare parte a acestui material (circa 58%) provine din Chile. Potrivit ONU, în zonele miniere, până la 65% din rezervele de apă sunt folosite pentru extragerea de litiu și alte minerale. Asta duce la „strămutarea forțată a populațiilor din sate și abandonarea așezărilor ancestrale” din cauza „penuriei și a fluctuațiilor în aprovizionarea cu apă”.
Extragerea litiului duce, de asemenea, la „degradarea ecosistemelor și distrugerea peisajelor”, potrivit ONU. În același timp, minerii care inspiră praf de litiu dezvoltă probleme pulmonare.
sursa: Auto Express