Sunt cu adevărat mașinile electrice mai ieftine la întreținere?
Pentru multă vreme, mașinile electrice au avut prețuri prohibitive, astfel că o discuție despre economiile făcută în utilizarea mașinii nu mai erau foarte mulți interesați. În ultimul an, însă, mașinile electrice au devenit extrem de accesibile, iar prețul plătit pe mașină nu mai este în măsură să strice cheful de a conduce o mașină electrică. Este momentul să vedem dacă sunt cu adevărat mașinile electrice mai ieftine la întreținere.
Când cele mai ieftine mașini electrice săreau de 50.000 de euro, prea puțini erau dispuși să discute despre economiile făcute în exploatare. Este foarte adevărat că o mașină electrică este mai ieftin de alimentat și întreținut, în general, dar o mașină cu motor termic echivalentă avea un preț de achiziție cu mult mai mic, astfel că diferența de preț acoperea și chiar depășea orice economie pe care o puteai face conducând o mașină electrică.
În ultimii ani mașinile electrice au prețuri semnificativ mai mici, culminând cu lansarea Daciei Spring, care poate fi cumpărată astăzi la un preț aproape identic cu al unei mașini cu motor termic similare. Din acest moment, este clar că un potențial cumpărător va cântări mult mai atent costurile de întreținere și cele de încărcare în comparație cu cele de operare ale unei mașini cu motor termic. Mai are vreo șansă motorul termic în acest punct?
Sunt cu adevărat mașinile electrice mai ieftine la întreținere? Ce trebuie să știi
Este un fapt clar, mașinile electrice au costuri de operare semnificativ mai mici decât ale mașinilor cu motoare termice. În afară de diferența mare de preț dintre combustibilii fosili și curentul electric, mașinile electrice au un număr mult mai mic de piese în mișcare, ceea ce reduce semnificativ frecvența și complexitatea reparațiilor. Chiar dacă mașinile electrice încă au fluide de lucru – lichid de frână și lichid de răcire pentru motor și baterie – acestea nu folosesc ulei pentru ungerea motorului, prin urmare nici filtre (cu excepția celui de habitaclu) și nu au multe piese care se pot defecta.
În plus, de cele mai multe ori nu există o cutie de viteze, iar motorul electric are o singură componentă în mișcare – rotorul. O uzură poate să apară în timp la lagărele acestuia, dar reparația este minoră. Componentele sistemului de frânare se uzează într-o măsură mult mai mică decât în cazul mașinilor clasice, dat fiind că frânarea este în cea mai mare parte electromagnetică. Cea mai sensibilă componentă a unei mașini electrice este bateria Li-Ion, dar sistemele inteligente de management permit atingerea unei perioade de exploatare de peste 10 ani înainte de a pierde circa 15% din capacitate. Este motivul pentru care cei mai mulți producători asigură o garanție de 8 ani sau chiar 10 ani pentru baterie.
Detaliul care scapă celor mai mulți fani ai electricelor
Din alte puncte de vedere, mașinile electrice rămân în continuare mașini. Este de așteptat că vor avea aceleași costuri pentru înlocuirea elementelor suspensiei și direcției când se uzează. De fapt, ar putea avea chiar costuri mai mari la acest capitol, dat fiind cuplul mare al motorului electric și stilul sportiv în care sunt conduse în general mașinile electrice. Nu este neobișnuit ca o refacere a geometriei roților să trebuiască făcută o dată la doi ani sau chiar mai des.
Toate aceste considerente sunt valabile în cazul vehiculelor similare. Sigur că un Tesla Model S sau un Porsche Taycan va avea costuri cu mult mai mari decât ale unei Dacii Logan, chiar luând în considerare avantajele electromobilității. Vorbim de modele premium, iar service-ul în cazul acestora este în continuare scump, indiferent că funcționează electric sau nu.