România finanțează construirea stațiilor de încărcare pentru mașini electrice. Potrivit unui anunț al Comisisie Europene, România a primit aprobarea pentru o schemă de sprijin public prin care se acordă 53 de milioane de euro pentru construirea unei rețele de staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice.
Comisia Europeană a conchis că măsura planificată de România pentru a susţine crearea unei reţele de staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice respectă normele UE privind ajutoarele de stat. „Măsura va contribui la reducerea emisiilor de CO2 şi a altor emisii poluante, fără a distorsiona în mod nejustificat concurenţa pe piaţa unică.
Se preconizează că schema, care va avea un buget de 53 de milioane de euro şi va acoperi perioada 2020-2025, va stimula construirea stațiilor de încărcare a vehiculelor hibride şi a vehiculelor electrice cu baterie din România. Aceasta va acoperi zonele urbane, suburbane şi rurale şi îşi propune să dezvolte o reţea de staţii de reîncărcare pe întreg teritoriul ţării, conform CE.
„România va contribui la combaterea schimbărilor climatice, în conformitate cu obiectivele stabilite de Pactul ecologic european. Această schemă va reduce emisiile nocive generate de autovehicule şi va îmbunătăţi sănătatea cetăţenilor, fără a distorsiona în mod nejustificat concurenţa”, a spus vicepreşedinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenţei.
Schema este deschisă tuturor operatorilor economici care îndeplinesc anumite criterii, de exemplu în ceea ce priveşte echiparea cu prize. Beneficiarii vor fi selectaţi printr-o procedură deschisă şi transparentă de ofertare, iar sprijinul va fi acordat sub formă de granturi.
Comisia a evaluat măsura de ajutor în temeiul normelor privind ajutoarele de stat, în special articolul 107 alineatul (3) litera (c) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, care permite statelor membre să sprijine dezvoltarea anumitor activităţi economice de interes comun, în anumite condiţii.
Comisia consideră că măsura va favoriza creşterea considerabilă a ponderii vehiculelor cu emisii scăzute, aducând o contribuţie majoră la reducerea emisiilor de CO2 şi de poluanţi, în conformitate cu obiectivele UE în materie de climă şi mediu, precum şi cu ţintele stabilite de Pactul ecologic european.
De asemenea, Comisia a constatat că ajutorul va fi acordat prin intermediul unei proceduri concurenţiale de ofertare şi că se vor institui garanţiile necesare pentru ca ajutorul să fie limitat la minimul necesar.
Comisia a concluzionat că schema aduce o contribuţie la obiectivele în materie de mediu şi climă ale UE care depăşeşte orice posibilă denaturare a concurenţei şi a schimburilor comerciale cauzată de ajutor.
Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.
Pactul ecologic european prezentat în decembrie 2019 stabileşte măsuri care urmăresc ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Pentru atingerea neutralităţii climatice, este necesară o reducere cu 90 % a emisiilor generate de transporturi până în 2050.