ProMotor: Este prima maşină electrică pe care o conduceţi sau o deţineţi? Aţi mai condus maşini oarecum comparabile înainte?
Gabriel Dogaru: Este pentru prima dată când am în proprietate o maşină electrică. Înainte de acest model am mai condus un Nissan Leaf în SUA, maşină pe care am închiriat-o pentru câteva zile şi care m-a convins că merită să-mi îndrept atenţia spre propulsia 100% electrică. Înainte de Tesla Model S, am avut alte maşini premium (Volvo, Lexus), dar niciuna comparabilă din punct de vedere al performanţelor cu versiunea de top Tesla Model S P85+ (care, de exemplu, atinge suta în 4,2-4,4 secunde).
Versiunea de top Tesla Model S P85+ are un motor electric de 310 kW (421 CP) şi promite un demaraj 0-100 km/h în doar 4,4 secunde
ProMotor: De ce aţi ales Tesla Model S? Ce apreciaţi cel mai mult la maşina pe care o deţineţi?
Gabriel Dogaru: În primul rând, ca formaţie am o înclinaţie spre zona protecţiei mediului, către utilizarea tehnologiilor moderne şi m-am simţit atras de o maşină care încearcă să revoluţioneze domeniul mijloacelor de locomoţie, care e mai adaptată nevoilor secolului XXI (eficienţă crescută, consum mai mic de resurse, poluare mai scăzută).
Tesla Model S e, cu adevărat, prima limuzină premium electrică. Şi începe să le dea dureri de cap producătorilor consacraţi de maşini business…
Tesla, prin modul cum a pornit pe acest drum, mi se pare că se deosebeşte şi de ceilalţi producători consacraţi de maşini electrice, care în general şi-au promovat modelele într-un mod care să nu canibalizeze produsele convenţionale. Dacă ne uităm cu atenţie, alţii fac maşini electrice mai ”de jucărie”, preponderent pentru oraş, cu autonomie mai redusă.
Doar Tesla intră cu adevărat în competiţie cu modelele premium de clasă superioară, oferind o tehnologie care încearcă să schimbe regulile jocului, modificând din rădăcini modul cum privim autoturismul. Nu doar la nivelul propulsiei, ci şi în ansamblu maşina este deosebită, de la interfaţa utilizator-maşină până la modul de gestiune de la distanţă fiind foarte multe lucruri total diferite faţă de alte vehicule.
ProMotor: În general lumea e foarte reticentă în privinţa autonomiei maşinilor electrice. Maşina dumneavoastră oferă, în teorie, o autonomie maximă de 500 km. În viaţa reală, de când o deţineţi, aţi avut probleme cu autonomia?
Gabriel Dogaru: Nu am ajuns să fiu tractat niciodată din cauza asta. Când ai o maşină electrică şi vrei să mergi la drumuri lungi, ai nevoie şi de o planificare mai detaliată, pentru că încărcătoarele nu sunt încă la fel de numeroase precum staţiile de carburant. E, însă, doar o problemă de timp până când se va rezolva această problemă. Ba chiar şi acum am putea spune că poţi găsi în mult mai multe locuri puncte de încărcarea electrică decât staţii de alimentare cu benzină sau motorină, pentru că o maşină electrică poate utiliza orice priză de 220V – atâta doar că, la o astfel de priză, timpul de încărcare e măricel, mai ales dacă vrei să încarci bateria total, de la 0 la 85 kW.
Autonomia maximă teoretică a celei mai performante versiuni Tesla Model S este de 502 km, adică la nivelul unei berline executive cu motor V6 sau V8 pe benzină! În practică, minimum 400 km se fac fără emoţii
În mod normal, însă, în peste 90% din timp, utilizarea maşinii este pentru activităţile de zi cu zi, pe distanţe mai mici – cu această maşină, de exemplu, poţi face fără probleme 400 km dus-întors cu ”un plin”. Eu fac în jur de 100 km pe zi, ceea ce nu-i puţin pentru un şofer mediu. Aşa încât încarc bateria până pe la 60% din capacitate, iar la sfârşitul zilei ea ajunge puţin sub 50%. Practic, e suficientă o oră de încărcare pentru a asigura un rulaj de circa 100 km, iar maşina o pun la încărcat ori la birou, ori acasă, seara. Aşa încât am tot timpul suficient curent în baterie pentru deplsările uzuale zilnice.
Firma Tesla a încercat să rezolve şi problema ”range anxiety” (teama de autonomia prea scăzută) prin reţeaua Supercharger, care se dezvoltă intensiv în SUA, dar a început să fie implementată şi în Europa. Reţeaua Supercharger constă din staţii cu încărcătoare de mare putere, de 120 kW, plasate strategic pe drumurile cele mai circulate şi unde maşinile Tesla pot încărca gratuit pe durata întregii vieţi. În aceste staţii, bateria poate fi încărcată în doar 20 de minute cu o rezervă care să-i asigure maşinii o autonomie de circa 300 km. E o distanţă rezonabilă pentru un şofer obişnuit, care are nevoie de pauze de cafea sau relaxare, timp în care maşina se poate încărca din nou pentru alţi 300 km.
Revin, trebuie să schimbăm paradigma: ne facem griji cu infrastructura şi timpul de încărcare, dar peste 90% din timp ne petrecem timpul cu maşina în jurul casei sau al serviciului, pe distanţe mici. Maşina electrică se încarcă acasă sau la birou, la fel ca un telefon mobil, ceea ce e un câştig de timp faţă de alimentarea cu combustibil, pentru că nu mai trebuie să treci pe la benzinărie (înainte alimentam cam o dată pe săptămână), să pierzi timpul în trafic şi poate să te murdăreşti la pompă.
ProMotor: Cum aţi adus maşina în ţară? [Tesla nu comercializează oficial în România modelele sale – n.r.]
Gabriel Dogaru: Maşina am ridicat-o din Olanda şi am venit cu ea pe roţi până la Bucureşti tocmai pentru vedea cum se manifestă sau dacă apar probleme (pe care nu aveam cum să le constat la ridicarea maşinii). Foarte interesant, acest drum de circa 2.500 km m-a costat doar 10 euro!
Pentru că în foarte multe locuri curentul electric pentru alimentarea maşinilor electrice e gratis: de pildă încărcătoarele din parcările multor magazine de scule electrice sau mall-uri; sau cele de la companiile de distribuţie a energiei, de la Linz sau Budapesta; ori prizele de la hoteluri. În România am încărcat maşina la hotelurile Continental, care aplică o politică ”friendly” faţă de automobilele electrice. Suma de 10 euro s-a adunat prin folosirea încărcătoarelor cu monedă sau a celor cu plata prin sms (de exemplu în reţeaua RWE, din Germania).
De necrezut: 2.500 de kilometri cu doar… 10 euro?! Da, cu anumite compromisuri, dar tot rămâne o performanţă uimitoare
Sigur că drumul ăsta m-a învăţat multe şi am ajuns la concluzia că a conduce un vehicul electric e puţin diferit faţă de unul convenţional, dar nu aşa de mult. Reţeaua de super-încărcătoare cred că va schimba mult percepţia faţă de maşinile electrice. Deocamdată, vorbim de reţele zonale, fiecare companie având reţeaua proprie, cu modalitatea proprie de plată, iar semnalizarea punctelor de încărcare încă nu e aşa de bună ca a benzinăriilor, dar aplicaţiile de mobil şi multe site-uri dedicate încep să rezolve şi această problemă.
ProMotor: Rezumând, aţi parcurs 2.500 km cu 10 euro şi fără să rămâneţi în pană de curent electric?!
Gabriel Dogaru: Da, aşa este. A fost un act de curaj, dar m-am descurcat. Infrastructura se dezvoltă vertiginos de la an la an în Europa, deci grijile prea mari nu-şi au sensul, nici dacă vorbim de drumuri foarte lungi.
ProMotor: Tesla Model S nu este o maşină ieftină, iar preţul de pornire pentru versiunea de top P85 este de aproape 90.000 de euro. Sumă pentru care aţi fi putut alege branduri mult mai cunoscute şi modele premium precum Mercedes-Benz E-Class, BMW Seria 5 sau Audi A6, cu motorizări potente. Vă gândiţi pesimist la valoarea la revânzare a lui Tesla Model S, comparativ cu aceste modele mult mai cunoscute?
Gabriel Dogaru: Aici există deja un răspuns dat chiar de fondatorul companiei, Elon Musk. Acesta s-a angajat, cel puţin în SUA, să achiziţioneze orice model Tesla Model S la acelaşi preţ rezidual ca şi un Mercedes-Benz S-Class cu rulaj şi vechime similare. Deci şi-a pus garanţia renumelui şi a potenţei financiare în spatele maşinii Model S. În Europa e de aşteptat ca lucrurile să fie similare, deci nu am o astfel de temere, a valorii prea mici la revânzare.
Preţ la nivelul berlinelor de clasă mare Audi, BMW sau Mercedes-Benz, dar costuri de utilizare şi întreţinere mult mai reduse, datorită propulsiei electrice
Datorită cererii mari, am înţeles că şi după o utilizare de 6 luni un model Tesla Model S poate fi revândut aproape la preţul unui exemplar nou. În timp, este de aşteptat să se recupereze o mare parte din sumă datorită costurilor mici pentru curentul electric şi a mentenanţei ieftine (maşina nu are nevoie de revizii periodice). De exemplu, utilizatorii susţin că au ajuns la 60-70.000 km fără a schimba plăcuţele de frână, datorită sistemului de recuperare a energiei la frânare, care decelerează de multe ori fără a fi nevoie să apeşi pedala de frână.
ProMotor: La ce aşteptări aveaţi de la maşină când aţi cumpărat-o, vi se pare că preţul plătit este just?
Gabriel Dogaru: Comparativ cu performanţele unor maşini similare, cum ar fi BMW M5 sau Mercedes-Benz E 63 AMG, ori vorbind de luxul unor limuzine precum BMW Seria 7 sau Mercedes-Benz S-Class, Tesla Model S nu e mai prejos. Ba chiar are unele lucruri în plus: de pildă cuplul instantaneu al motorului electric sau interfaţa foarte agreabilă. Acceleraţia este demnă de orice maşină sport, ceea ce-ţi dă multă siguranţă în depăşiri, lucru util mai ales pe şoselele din România. Silenţiozitatea rulării îţi dă o senzaţie foarte plăcută şi, per ansamblu, modul de a conduce maşina e special.
Cel mai mare display tactil pe o maşină de serie. Şi cele mai puţine butoane fizice…
Apoi e de remarcat cel mai mare ecran touchscreen de pe o maşină de serie, de pe care se controlează foarte facil toate funcţiile. Menţionez că maşina e conectată permanent 3G (abonament asigurat chiar de Tesla) ceea ce-ţi permite acces foarte rapid pe internet, aşa încât eu am ajuns să folosesc doar radio-internet, de exemplu. Şi se mai pot enumera multe alte caracteristici speciale care nu se întâlnesc la competitori.
ProMotor: Ce caracteristici recomandă acest model pentru un om de afaceri care nu vrea să arate doar că are succes, ci şi că e interesat de protecţia mediului?
Gabriel Dogaru: În primul rând este lipsa poluării şi consumul redus de energie, iar dacă ai o formaţie într-adevăr de tip ”verde” acest lucru ar trebui să conteze cel mai mult. Şi asta fără a face rabat de la nimic din punct de vedere al performanţelor sau confortului. Maşina este la fel de mare ca şi competitorii de clasă mare şi de lux, dar plusează la capitolul spaţiu de depozitare, cele două portbagaje însumând peste 850 de litri capacitate utilă. Maşina e foarte plăcut de condus, deci eu cred că sunt o seamă de avantaje care te pot face să ”rişti” să-ţi iei o astfel de maşină, pentru că Tesla Model S mi se pare foarte prietenoasă.
Un avantaj neaşteptat: capacitatea cumulată a portbagajelor este de 850 litri. Iar spaţiile interioare de depozitare sunt foarte multe şi practice. Deci Tesla Model S nu e doar ecologică, şi ci pragmatică
ProMotor: Credeţi că maşinile electrice sunt gândite mai mult pentru a seduce publicul feminin?
Gabriel Dogaru: Nu, n-aş spune asta. Modelul pe care îl deţin eu nu cred că e prea potrivit pentru femei, deoarece e o maşină cam puternică pentru ce-şi doresc în general reprezentantele sexului frumos. Maşinile electrice sunt bune pentru oricine: pentru cei care vor să contribuie la protejarea mediului şi la dezvoltarea tehnologiei, dar şi pentru cei care vor costuri cât mai reduse după achiziţie.
Poate că maşinile electrice s-ar potrivi dintr-un anumit punct de vedere mai mult femeilor, ştiindu-se că, în general, ele conduc mai puţin în afara oraşelor (de obicei, la drumuri lungi soţul conduce…) şi mai mult pe distanţe mai scurte, pe care le poate satisface orice maşină electrică actuală. În ce priveşte Tesla Model S, mi se pare o maşină potrivită în egală măsură celor două sexe, fiind mai interesantă pentru femeile atrase de protejarea mediului şi de tehnologia avansată.
ProMotor: Tesla e un nume aproape necunoscut celor care vor o maşină luxoasă şi performantă. Din punctul dumneavoastră de vedere, ar avea şanse să se impună în faţa publicului format în principal din oameni de afaceri din România?
Gabriel Dogaru: Depinde ce înţelegem prin ”impunere”. Din cercul meu de cunoştinţe şi prieteni, mulţi au declarat că se gândesc foarte serios să îşi ia un model Tesla Model S. De altfel, maşina s-a promovat şi în SUA mai mult prin intermediul utilizatorilor, care, fiind mulţumiţi, i-au convins şi pe cunoscuţi să-şi cumpere o astfel de maşină. Atâta vreme cât cineva este interesat doar de imagine, iar prin imagine înţelege doar Mercedes-Benz, BMW şi Audi, poate că Tesla nu e o soluţie de luat în calcul.
Cine e interesat doar de imaginea conferită de mărcile germane premium, nu va fi tentat de Tesla. Dar, cine ştie, să nu ne grăbim cu estimările…
Dar maşina se impune tot mai mult în vest, a fost foarte bine primită în multe ţări din Europa, deşi se vinde numai de la finalul lui august 2013, iar în Norvegia, de exemplu, a fost pe primul loc în topul celor mai bine vândute modele. În SUA, de exemplu, Tesla Model S e acum pe primul loc în statisticile Consumer Reports privind satisfacţia utilizatorilor, modelul primind cam cele mai mari note de până acum. Adică acest model a reuşit în doar un an şi jumătate de la lansare să detroneze mărci japoneze şi nemţeşti, care de zeci de ani de zile erau extrem de bine cotate. Se pare că proprietarii pur şi simplu îşi iubesc maşinile Tesla… Eu cred că treptat şi în România maşina va începe să aibă succes, dată fiind notorietatea din ce în ce mai puternică din celelalte ţări dezvoltate.
ProMotor: Credeţi că maşinile electrice sunt, cu adevărat, viitorul?
Gabriel Dogaru: Dacă trendul în ceea ce priveşte dezvoltarea bateriilor continuă, este sigur că aşa se va întâmpla. Pentru că maşinile electrice sunt mai simple şi mai uşor de utilizat, iar dacă bateriile devin mai uşoare, mai peformante şi mai ieftine, viitorul lor este asigurat. Gândiţi-vă la o baterie de numai 300 kg (cam cât un motor normal) şi care să ofere o autonomie de 1.000 km. Cred că deja e stop-joc pentru celelalte soluţii de transport, pentru că o mie de kilometri e o valoare excelentă şi pentru celelalte vehicule de transport marfă şi pasageri.
Şi atunci eu cred că spre asta ne îndreptăm, deci automobilul electric este automobilul viitorului. Oricum nişa maşinilor electrice va deveni din ce în ce mai mare. Nu ştiu dacă se va renunţa la celelalte mijloace de propulsie, dar succesul lui Tesla îi face şi pe constructorii auto consacraţi să adopte această direcţie, deci calea propulsiei electrice nu are cum să fie greşită.
Da, maşinile electrice sunt viitorul. Pentru că au argumente dezarmante
Urmăreşte în continuare talk-show-ul despre maşini electrice de pe Gandul Live: