Cea mai cunoscută maşină zburătoare de până acum este Terrafugia TF-X, un fel de avion de mici dimensiuni care poate prelua şi rolul unui autoturism – dar trebuie să fii foarte condescendent să consideri acest vehicul autoturism…
Iată că, recent, doi ingineri californieni, Greg Brown şi Dave Fawcett, atrag atenţia printr-o altă propunere de maşină zburătoare, botezată GF7 şi care aduce mai mult a maşină. Încrucişată cu un jet-fighter. Partea frontală şi roţile sunt similare cu ale unei maşini foarte aerodinamice, dar, de la jumătate înspre spate, peisajul se schimbă radical şi devine clar că avem de a face cu un aparat de zbor modern.
GF7 arată ca o aventură de-o noapte între un avion de vânătoare şi o maşină sport…
Pentru rularea pe pământ, aripile cu o anvergură de 7 metri se ridică la verticală, iar propulsia e asigurată de două motoare electrice alimentate de la un pachet de baterii litiu-ion de 50 kWh. Performanţele la sol sunt similare cu ale unei maşini electrice actuale: viteză maximă limitată la 160 km/h şi un demaraj 0-100 km/h de circa 12 secunde, autonomia cifrându-se la maximum 200 km.
Pentru modul de zbor, propulsia electrică ar fi, evident, insuficientă, aşa încât GF7 beneficiază de un motor cu reacţie de 3.500 CP, care-i asigură vehiculului o viteză maximă în aer de 550 mph (circa 880 km/h). Pentru decolare sau aterizare e suficientă o pistă de numai 750 de metri.
Unde au dispărut roţile? Staţi liniştiţi, nu au fost furate
Autonomia maximă în zbor poate ajunge la 1.600 km, dacă se ia în considerare o viteză medie de croazieră de 200 km/h, motorul cu reacţie având şi rol de generator de curent electric, încărcând bateriile rapid. Aşa încât, odată aterizat, GF7 poate fi condus fără griji prin oraş, de exemplu, iar în parcare (sau în garaj) bateriile pot fi alimentate de la o sursă obişnuită de curent electric.
Creatorii acestei maşini zburătoare estimează că primele modele de serie ar putea fi propuse publicului spre finalul acestui deceniu, preţul estimativ pentru un astfel de GF7 pornind de la cel puţin 3 milioane USD – în funcţie de dotările de lux, dar şi de upgrade-urile pachetului tehnic, se poate ajunge lejer la 5 milioane USD.
Faţă de un avion personal obişnuit, GF7 vine cu avantaje ţinând de economia de timp
Adică o maşină electrică zburătoare foarte scumpă, dar pentru care creatorii săi susţin că ar exista un public ţintă suficient de numeros, format în principal din oameni de afaceri care înţeleg necesitatea economisirii timpului pierdut cu transferul din limuzină în avion, aşteptarea de la aeroport sau timpul pierdut cu alte servicii legate de transport. În plus, GF7 ar putea fi oferit ca rent-a-car de lux.
”GF7 este pentru cei care apreciază independenţa, eliminând barierele zborului actual, oferind o experienţă unică într-un avion rapid, confortabil şi de încredere”, precizează Greg Brown. Interesant şi aspiraţional, dar să nu uităm că majoritatea clienţilor de Rolls Royce au şofer personal, nu-şi conduc singuri maşinile. Ceea ce se poate aplica şi în cazul lui GF7.